OPP OG NED: Den elektriske drivlinjen skal gi Range Rover Electric bedre terrengegenskaper enn utgavene med forbrenningsmotor.

Ny informasjon:

Elektriske Range Rover får et digert batteri

Jaguar Land Rover har med jevne mellomrom vist fram nye bilder og sluppet noen detaljer om Range Rover Electric. Nå vet vi mer om batteristørrelsen og terrengegenskapene.

Publisert

Det tar tid å utvikle en ny drivlinje, det er Range Rover et bevis på. I lang tid har moderselskapet, Jaguar Land Rover, kommet med små drypp av hva vi kan forvente av elektriske versjonen av Range Rover.

Denne gangen er bilen i kaldt klima, altså nord i Norden, nærmere bestemt  Arjeplog i Sverige. For øvrig var de i samme område i fjor.

800-volt

Det som er mer interessant, er at de nå kommer med mer fakta rundt selve den elektriske teknologien i bilen.

Bilen har 800 volts-arkitektur, og høyspentsbatteriet er designet og bygget opp av Jaguar Land Rover. Det skal være optimalisert for energitetthet, rekkevidde og ladetid. 

Batteriet er stort, 117 kWt, og Jaguar Land Rover sier det er «fullstendig innkapslet og smart pakket, bestående av 344 prismatiske celler i et dobbeltstablet oppsett».

Dette bør bety at bilen har en rekkevidde som matcher de andre store SUV-ene som er på markedet. Mercedes EQS 580 SUV har et batteri på 118 kWt, og en oppgitt rekkevidde på 656 kilometer.

800-volt antyder også at bilen har høy ladefart.

Range Rover Electric skal ha terrengegenskaper som overgår utgavene med forbrenningsmotor, gjennom blant annet justerbar luftfjæring med to separate kamre og spesifikke elektriske egenskaper som én-pedalskjøring.

Neste år

Denne funksjonen skal i tillegg til å bremse kjøretøyet og levere strøm til batteriet gjennom regenerativ bremsing være tilpasset for å fungere sammen med terrengprogrammet. 

– Én-pedalskjøring vil bringe kjøretøyet til full stopp og aktivere hill hold, slik at føreren kan kjøre videre uten å ha brukt bremsene på noe tidspunkt.

Pressemeldingen sier også at dreiemomentleveransen er mer nøyaktig enn med en forbrenningsmotor, dermed kan det de kaller intelligent driveline dynamics-teknologien fordele dreiemomentet bak fra 100 prosent til 0 prosent for å forhindre tap av veigrep.

– I samarbeid med integrated traction management opprettholdes stabilitet ved å kontrollere motorhastigheten innen 50 millisekunder og håndtere hjulspinn opptil 100 ganger raskere enn et tilsvarende kjøretøy med forbrenningsmotor.

SVERIGE: Range Rover Electric har i år, som i fjor, vært på vintertesting i Arjeplog.

Designmessig tyder alt på at Range Rover Electic vil være svært lik dagens modeller med forbrenningsmotor, som ble lansert i 2022. Til forskjell fra andre produsenter er prototypene som brukes under testingen, ikke kamuflerte. De likner til forveksling bilene som er i salg i dag.

Det er fullt mulig at Jaguar Land Rover rekker noen flere drypp om den kommende, elektriske, Range Rover-modellen før den er klar for salg.

Fam Christina Gudim, PR-sjef hos den norske importøren, sier at modellen er ventet på markedet i første halvdel av 2026.