SNØ OG IS: Testebilen er Volvos storselger XC60.

De beste piggfrie i 2025:

Du er vinneren i vinterens dekktest

Det er et uvanlig høyt nivå på de beste piggfrie alternativene i vinterens dekktest. Det er det du som vinner på.

Publisert Sist oppdatert

Du kan riktig glede deg, hvis piggfrie dekk duger for din vinterkjøring. Mens det er lite nytt på piggdekkfronten, har flere nyheter og solide oppdateringer hevet nivået blant de piggfrie dekkene. 

Dimensjon: 235/60 R18

Vi har sammenlignet åtte alternativer i 13 deltester på fire ulike underlag, slik at du kan gjøre det beste valget for deg. 

Dekkene i testen:

  • Continental VikingContact8
  • Goodyear Ultra Grip Ice 3
  • Hankook Winter i*cept IZ3 X – nyhet
  • Maxtrek M7 Plus
  • Michelin X-Ice Snow SUV
  • Nokian Hakkapeliitta R5 SUV
  • Nordman North RS3 SUV – nyhet
  • Pirelli Ice Friction – nyhet 

Fire produsenter kjemper om seieren: 

Årets største nyheter kommer fra sørkoreanske Hankook og italienske Pirelli. I tillegg har finske Nokian et nytt ess i ermet – en ny gummiblanding som gir bedre våtgrep. Fra Nordman – Nokians rimeligere merke – ser vi en gammel kjenning i ny drakt: 

Forrige generasjons Nokian R3 er tilbake som Nordman North RS3.  

Er du mer interessert i piggdekk? Se her, eller lenke nederst

Tre kategorier 

Kjøpere av piggfrie dekk bør kjenne det helt grunnleggende om denne delen av vinterdekkmarkedet – og dets tre forskjellige segmenter:

Disse artiklene står også i Motor 3/2025.

  • Helårsdekk – utviklet for sommerforhold, men med noe mykere gummi og grovere mønster for å tåle enkelte vinterdager, også på snø. Men de er ikke egnet for is. 
  • Kontinentale friksjonsdekk – utviklet for våte motorveier i Europa, med fokus på høy fart og stabilitet. Har et brukbart grep på snø og slaps. Men duger ikke på is og hardpakket snø.
  • Nordiske friksjonsdekk, piggfrie slik vi kjenner dem, laget for å være myke og grepsterke når kulda biter, samtidig som de har trygt feste på is og hardpakket snø. Dette er dekkene som egner seg best her i Norge. 

Derfor har vi konsentrert oss om åtte alternativer fra den siste kategorien i vår piggfri-test, med dekk i dimensjonen 235/60 R18 – en størrelse som blant annet passer til Volvo XC60, som også er brukt som testbil. 

Billigere, men … 

I tillegg til nykommerne Hankook og Pirelli, har Continental og Goodyear nylig lansert nye dekk som har vært noen riktige fulltreffere.

Goodyear vant i fjor, tett fulgt av Continental. 

Oppskriften den gang var like enkel som den er god: De forbedret de svakere punktene, uten at det fikk gå på bekostning av dekkenes sterkeste sider. 

Har du en annen dekkdimensjon?

Resultatene gjelder eksakt for denne dimensjonen (235/60 R18), men testen gir en god pekepinn på hvordan de ulike produsentene prioriterer sine produkter. Rangeringen kan variere mellom ulike dimensjoner. 

Produktutviklingen hos Pirelli og Nokian har fulgt samme prinsipper – og plutselig har vi fått et vepsebol av sterke kandidater som leverer solide tall på bred front i vår test. 

De litt billigere alternativene, Hankook og Nordman, ender rett bak de dyrere premiumdekkene, men langt foran lavpris-alternativet Maxtrek. 

Og det er nettopp evnen til å score høyt i et bredt utvalg av kategoriene som skiller premium fra det rimeligere: 

  • Hankook-dekket kan være et godt valg for deg som kjører på svart asfalt det meste av vinteren, men grepet på is er litt svakt. 
  • For Nordman er det motsatt: Det passer fint for klassisk vinterføre i nord, men scorer svakere på regnvår asfalt.  

Slik testet vi

Kjøretestene på is og snø ble gjennomført med firehjulsdrevet Volvo XC60 B4 AWD på en test­bane i Älvsbyn i Sverige i slutten av februar. Elektroniske hjelpe­systemer som ABS og antiskrens (ESP) var aktivert, men ESP var satt i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd – for å bedre kunne vurdere dekkenes kjøreegenskaper.

Brems- og akselerasjonstester på snø og is startet og sluttet ved 5 km/t i stedet for stillestående. Dette ble gjort for å redusere feilmarginer fra bilens systemer (som ABS og antispinn).

Testrundene på tørr og våt asfalt ble gjennomført på samme testbane i Älvsbyn i midten av mai med Volvo XC60. Støymålingene ble gjort på offentlig vei utenfor Älvsbyn med en helelektrisk Volvo EX30. Forbruk og vannplaning ble testet i Tammerfors i Finland, med en VW Tiguan.

Under hele testen ble et referanse­dekk kjørt med jevne mellomrom. Dette dekket var ikke med i selve vurderingen, men fungerte som målepunkt for endringer i under­laget. Alle måleresultater ble deretter justert ut fra referanse­dekkets ytelse.

Dimensjon er altså 235/60 R18. Hastighetsindeks: H (210 km/t), T (190 km/t), S (180 km/t) eller R (170 km/t).

Se alle detaljene fra test­resultatene her, eller via link helt nederst på siden. Det er også lenker i enkelttestene.

Fire i tet – med ulike styrker 

Når vi summerer resultatene fra 13 deltester, er det en uvanlig tett konkurranse mellom Continental, Goodyear, Nokian og Pirelli. 

Alle fire anbefales varmt – men de har litt ulike prioriteringer. Noen er best på is, andre på tørr asfalt. 

Titt nøye på resultatene i enkeltøvelsene før du velger det som passer for dine behov. 

Ta vare på dekkene

  • Lagring: Oppbevar dekkene mørkt og kjølig, helst uten store temperatur­variasjoner eller UV-eksponering. Skyll dekkene med lunkent vann før lagring for å fjerne salt og forurensning. 
  • Kjøring: Akselerer mykt og kjør rolig i rund­kjøringer. Ikke drei rattet når bilen står stille – la hjulene rulle lett under parkering, særlig viktig for piggdekk. 
  • Hjulvinkler: Sjekk hjul­innstillingen! Skjev slitasje reduserer levetiden betraktelig. En justering koster under tusenlappen hos de fleste verksteder. 

Men hvis vi må plukke én desidert vinner i årets test, så er det deg som bilfører. 

Gjennom årene har vi gjentatt budskapet: 

Vinterdekk handler om kompromisser. 

Den største motsetningen i vinterdekkverdenen er mellom grep på is og grep på våt asfalt – to kritiske forhold med små sikkerhetsmarginer. Heldigvis står ikke utviklingen stille. 

SNØEGENSKAPER: Her testes kjørefølelsen.
VÅT ASFALT: En viktig vinterdekkfaktor, enten man liker det eller ikke.

I år er vi imponert over hvordan produsentene har lyktes med å forbedre dekkenes svake sider, og dermed oppnå en bedre balanse mellom vinterføre og barmark. Det er fortsatt forskjeller i hva ulike produsenter prioriterer, men ulikhetene er mindre enn noen gang tidligere. 

Det betyr at du får mer igjen for pengene dine. 

Vi kan konstatere med glede at dagens piggfrie vinterdekk holder et svært høyt nivå. 

Les om enkeltdekkene under.

Klikk på testene for å lese mer om dekkene!

I enkelttestene finner du også tabeller med poengoversikt, og du kan klikke deg videre hvis du virkelig vil ned på detaljnivå.

Poengberegning og vurdering

● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.

● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.

● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.

● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.

● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.

Karakterskala:

5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Middels. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.

Powered by Labrador CMS