Du kan riktig glede deg, hvis piggfrie dekk duger for din
vinterkjøring. Mens det er lite nytt på piggdekkfronten, har flere nyheter og
solide oppdateringer hevet nivået blant de piggfrie dekkene.
Dimensjon: 235/60 R18
Vi har sammenlignet åtte alternativer i 13 deltester på fire
ulike underlag, slik at du kan gjøre det beste valget for deg.
Dekkene i testen:
Continental VikingContact8
Goodyear Ultra Grip Ice 3
Hankook Winter i*cept IZ3 X – nyhet
Maxtrek M7 Plus
Michelin X-Ice Snow SUV
Nokian Hakkapeliitta R5 SUV
Nordman North RS3 SUV – nyhet
Pirelli Ice Friction – nyhet
Fire produsenter kjemper om seieren:
Årets største nyheter kommer fra sørkoreanske Hankook og
italienske Pirelli. I tillegg har finske Nokian et nytt ess i ermet – en ny
gummiblanding som gir bedre våtgrep. Fra Nordman – Nokians rimeligere merke –
ser vi en gammel kjenning i ny drakt:
Forrige generasjons Nokian R3 er tilbake
som Nordman North RS3.
Er du mer interessert i piggdekk? Se her, eller lenke nederst
Tre kategorier
Kjøpere av piggfrie dekk bør kjenne det helt grunnleggende
om denne delen av vinterdekkmarkedet – og
dets tre forskjellige segmenter:
Disse artiklene står også i Motor 3/2025.
Helårsdekk – utviklet for sommerforhold, men med noe mykere gummi og grovere mønster for å tåle enkelte vinterdager, også på snø. Men de er ikke egnet for is.
Kontinentale friksjonsdekk – utviklet for våte motorveier i Europa, med fokus på høy fart og stabilitet. Har et brukbart grep på snø og slaps. Men duger ikke på is og hardpakket snø.
Nordiske friksjonsdekk, piggfrie slik vi kjenner dem, laget for å være myke og grepsterke når kulda biter, samtidig som de har trygt feste på is og hardpakket snø. Dette er dekkene som egner seg best her i Norge.
Derfor har vi konsentrert oss om åtte alternativer fra den
siste kategorien i vår piggfri-test, med dekk i dimensjonen 235/60 R18 – en
størrelse som blant annet passer til Volvo XC60, som også er brukt som testbil.
Annonse
Billigere, men …
I tillegg til nykommerne Hankook og Pirelli, har Continental
og Goodyear nylig lansert nye dekk som har vært noen riktige
fulltreffere.
Goodyear vant i fjor, tett fulgt av Continental.
Oppskriften den gang var like enkel som den er god: De
forbedret de svakere punktene, uten at det fikk gå på bekostning av dekkenes
sterkeste sider.
Har du en annen dekkdimensjon?
Resultatene gjelder eksakt for denne dimensjonen (235/60 R18), men testen gir en god pekepinn på hvordan de ulike produsentene prioriterer sine produkter. Rangeringen kan variere mellom ulike dimensjoner.
Produktutviklingen hos Pirelli og Nokian har fulgt samme
prinsipper – og plutselig
har vi fått et vepsebol av sterke kandidater som leverer solide tall på bred
front i vår test.
De litt billigere alternativene, Hankook og Nordman, ender
rett bak de dyrere premiumdekkene, men langt foran lavpris-alternativet
Maxtrek.
Og det er nettopp evnen til å score høyt i et bredt utvalg
av kategoriene som skiller premium fra det rimeligere:
Hankook-dekket kan være et godt valg for deg som kjører på svart asfalt det meste av vinteren, men grepet på is er litt svakt.
For Nordman er det motsatt: Det passer fint for klassisk vinterføre i nord, men scorer svakere på regnvår asfalt.
Slik testet vi
Kjøretestene på is og snø ble gjennomført med firehjulsdrevet Volvo XC60 B4 AWD på en testbane i Älvsbyn i Sverige i slutten av februar. Elektroniske hjelpesystemer som ABS og antiskrens (ESP) var aktivert, men ESP var satt i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd – for å bedre kunne vurdere dekkenes kjøreegenskaper.
Brems- og akselerasjonstester på snø og is startet og sluttet ved 5 km/t i stedet for stillestående. Dette ble gjort for å redusere feilmarginer fra bilens systemer (som ABS og antispinn).
Testrundene på tørr og våt asfalt ble gjennomført på samme testbane i Älvsbyn i midten av mai med Volvo XC60. Støymålingene ble gjort på offentlig vei utenfor Älvsbyn med en helelektrisk Volvo EX30. Forbruk og vannplaning ble testet i Tammerfors i Finland, med en VW Tiguan.
Under hele testen ble et referansedekk kjørt med jevne mellomrom. Dette dekket var ikke med i selve vurderingen, men fungerte som målepunkt for endringer i underlaget. Alle måleresultater ble deretter justert ut fra referansedekkets ytelse.
Dimensjon er altså 235/60 R18. Hastighetsindeks: H (210 km/t), T (190 km/t), S (180 km/t) eller R (170 km/t).
Se alle detaljene fra testresultatene her, eller via link helt nederst på siden. Det er også lenker i enkelttestene.
Fire i tet – med ulike styrker
Når vi summerer resultatene fra 13 deltester, er det en
uvanlig tett konkurranse mellom Continental, Goodyear, Nokian og Pirelli.
Alle fire anbefales varmt – men de har litt ulike
prioriteringer. Noen er best på is, andre på tørr asfalt.
Titt nøye på resultatene i enkeltøvelsene før du velger det
som passer for dine behov.
Ta vare på dekkene
Lagring: Oppbevar dekkene mørkt og kjølig, helst uten store temperaturvariasjoner eller UV-eksponering. Skyll dekkene med lunkent vann før lagring for å fjerne salt og forurensning.
Kjøring: Akselerer mykt og kjør rolig i rundkjøringer. Ikke drei rattet når bilen står stille – la hjulene rulle lett under parkering, særlig viktig for piggdekk.
Hjulvinkler: Sjekk hjulinnstillingen! Skjev slitasje reduserer levetiden betraktelig. En justering koster under tusenlappen hos de fleste verksteder.
Men hvis vi må plukke én desidert vinner i årets test, så er
det deg som bilfører.
Gjennom årene har vi gjentatt budskapet:
Vinterdekk handler om kompromisser.
Den største motsetningen i vinterdekkverdenen er mellom grep
på is og grep på våt asfalt – to kritiske forhold med små sikkerhetsmarginer.
Heldigvis står ikke utviklingen stille.
SNØEGENSKAPER: Her testes kjørefølelsen.Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
VÅT ASFALT: En viktig vinterdekkfaktor, enten man liker det eller ikke.Foto: ANDERS HELGESSON
I år er vi imponert over hvordan produsentene har lyktes med
å forbedre dekkenes svake sider, og dermed oppnå en bedre balanse mellom
vinterføre og barmark. Det er fortsatt forskjeller i hva ulike produsenter
prioriterer, men ulikhetene er mindre enn noen gang tidligere.
Det betyr at du får mer igjen for pengene dine.
Vi kan konstatere med glede at dagens piggfrie vinterdekk holder et svært høyt nivå.
Les om enkeltdekkene under.
Annonse
Klikk på testene for å lese mer om dekkene!
I enkelttestene finner du også tabeller med poengoversikt, og du kan klikke deg videre hvis du virkelig vil ned på detaljnivå.
● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.
● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.
● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.
● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.
● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.