PRIS: Dagens Mercedes-Benz EQS koster mellom 1,26 millioner kroner og 1,72 millioner, før ekstrautstyr. Hva den oppgraderte varianten vil koste er ikke klart.

Oppgraderes:

EQS med nytt fjes og lengre rekkevidde

Mercedes' mest luksuriøse elbil blir oppgradert snaut tre år etter at modellen ble lansert.

Publisert

Mercedes-Benz' elektriske flaggskip, EQS, kom på markedet i 2021. Siden den gang er det registrert 584 nye i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Nå melder selskapet at den får en oppgradering som blant annet medfører lengre rekkevidde. 

Batterikapasiteten er økt fra 108,4 kWt til 118 kWt. Dermed går til EQS 450 4Matic fra 717 kilometer til 799 kilometer. Mens EQS 450+ passerer 800-kilometersgrensen, med en rekkevidde på inntil 822 kilometer.

En annen praktisk forbedring er maksimal tilhengervekt. Den var på 750 kilo, men den nye versjonen klarer 1700 kilo, som er det samme som SUV-varianten kan dra.

Motvirker rust

En snedig nyhet ligger i bremsesystemet. Elbiler har en tendens til å få rust på skivebremsene, fordi regenerativ bremsing under vanlig kjøring gjør at de blir lite brukt. 

Her skal en spesiell funksjon vedlikeholde bremsesystemet ved å automatisk legge klossene på skivene fra tid til annen.

BLIR STANDARD: MBUX Hyperscreen, den sammenhengende skjermflaten, blir standardutstyr.
LUKSUS: Det er en rekke muligheter for å oppgradere sittekomforten i baksetet, som i utgangspunktet holder et høyt nivå.

Utvendig har fronten fått et nytt uttrykk, med en ny grill og en stående stjerne på panseret, noe som gjør at den likner mer på eldre S-klasse.

EQS er en luksusbil, og flere av oppgraderingene skal ytterligere heve komfortnivået. 

  • Rear comfort package plus med executive-seter får en fotstøtte på høyre side. Denne skal være strategisk plassert mellom forsetets skinner og gir baksetepassasjerene muligheten til å hvile føttene i en skråstilt stilling.
  • Forsetet på passasjersiden kan også vippes fremover, og ryggstøtten bak kan justeres opp til 38 grader, noe som åpner for mer plass.
  • Som tilleggsutstyr kan man velge  nakke- og skuldervarme bak, og pneumatisk justering av setedybden.
  • Fem millimeter ekstra skum i ryggstøtten «sikrer en enda mykere og mer behagelig følelse».

MBUX Hyperscreen, de tre skjermene som går over hele dashbordets bredde under en felles glassflate, blir standardutstyr. Det samme gjør varmepumpe.

Automatisk filskifte

I tillegg får bilen det som kalles «automatisk filskifte». Dette er en del av pakken som heter «Active Distance Assist DISTRONIC med Active Steering Assist». Hvis en man tar igjen en bil, og selv ligger i hastigheter mellom 80 og 140 kilometer i timen, kan EQS kjøre forbi helt automatisk.

Forutsetningene er motorvei med minst to kjørefelt og at kjøretøyet er utstyrt med MBUX-navigasjon. 

Mercedes sier at systemet ikke krever noen reaksjon fra sjåføren for å utføre det automatiske filskiftet. Men de påpeker at «ansvaret for å kjøre kjøretøyet forblir hos sjåføren, og filskifte må derfor overvåkes fortløpende.»

Den norske importøren sier den oppgraderte versjonen vil dukke opp på norske veier i løpet av høsten.

Prisene er ennå ikke klare.

GRILL: Fronten har fått en ny grill og den klassiske Mercedes-stjerna.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: