
Prøvekjørt: Mercedes EQS (elbil)
Kan en millionbil være verdt hver krone?
MÜNCHEN (Motor): Mercedes sprenger grenser med sin nye EQS. En eksepsjonell rekkevidde og enestående komfort løfter elbilen til et nytt nivå.
PLUSS:
Rekkevidde, støy, komfort.
MINUS:
Pris.
Motor har prøvekjørt det som høyst sannsynlig er årets desidert flotteste elbil. En god halvtime bak rattet er knapt for å felle en dom, men tilstrekkelig for å bli forelsket.
Og kanskje tilstrekkelig til å mene at svaret på spørsmålet i tittelen er «ja».
EQS kommer på det norske markedet i to utgaver – med en pris på 944.000 kroner for 450+ med bakhjulsdrift/780 km rekkevidde og 1.170.000 kroner for 580 4MATIC med firehjulsdrift/675 km rekkevidde.
Latterlig mye penger å bruke på ny bil for de fleste av oss, selv om nordmenn legger stadig store summer i nybilkjøpet – og oftest velger modellene med mye og kostbart utstyr.
Hvorfor lokker da EQS?
Modellen kan strengt tatt ikke sammenliknes med noen av de andre modellene i markedet. Selve formen er litt som Tesla S, altså en litt avrundet luksussedan med bakluke som en kombikupé, ikke et tradisjonelt bagasjelokk. Det gir en del ekstra høyde opp til taket bak bakseteryggen.



Les flere Mercedes-saker:
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Ny versjon av Mercedes EQB:
Billigere og bedre – hvis du ikke må ha firehjulsdrift
-
Ny Mercedes GLC:
Sprenger «drømmegrensen» for ladehybrider
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Følger kundenes ønsker:
Mercedes slutter med manuelle girkasser
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Bedre batteri
Og de fleste som seriøst vil vurdere en EQS, har trolig hatt både Tesla Model S, Porsche Taycan og Audi e-tron GT i tankene. Tesla-ene har sine fordeler, men er ikke i nærheten av Mercedes-komfort. Og de sportsbil-inspirerte tyske konkurrentene tilhører rett og slett et annet segment. EQS tar med seg noen klassiske sedan-kvaliteter som Mercedes gjør bedre enn noen.
EQS er konstruert på en helt ny elektrisk plattform, den nye mindre og enklere EQE kommer senere på den samme. Den har en ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet enn de tidligere (tross redusert kobolt-innhold) – med kapasitet på 107,8 kWt i den største utgaven. Det er 26 prosent mer enn på EQC.
Programvaren i batteristyringssystemet oppgraderes over nett og skal derfor kunne holdes oppdatert gjennom hele bilens livsløp, i følge Mercedes.
Batteriet kan både forvarmes og kjøles under kjøring for å sikre optimal temperatur ved hurtiglading. EQS har ladeeffekt på 200 kW og hurtiglader ikke med samme fart som Taycan eller e-tron. Men Mercedes lover 300 km på 15 minutters lading under rette forhold, noe som i praksis er relativt nær de tyske konkurrentene.
Vi fikk ikke testet lading under vår prøvekjøring.
Forbruket er oppgitt til 15,8 og 18,3 kWt/100 km for henholdsvis 450+ og 580 4MATIC. Våre 30 minutter blandet kjøring med noen gode Autobahn-drag inkludert, endte med forbruk på 20,8 kWt/100 km.
Elektrisk S-klasse
EQS trekker kraftige veksler på S-klasse, Mercedes-familiens flaggskip, og har naturlig nok både interiør og ytre design med store likhetstrekk.
Bilen er bygget etter en designfilosofi Mercedes kaller «sensual purity» (sensuell renhet, direkte oversatt). Linjene er lekre, overhengene korte, og i hver ende har bilen et lysbånd som binder overgangene sammen. Klassiske Mercedes-linjer har sine svorne tilhengere, men det går an å like dette også.
EQS er noe smalere, men betydelig høyere og lengre enn de potensielle konkurrentene vi nevnte tidligere: 521 cm lang, 192 cm bred og 151 cm høy. Jamført med velkjente Model S er EQS altså 24 cm lengre og åtte cm høyere. En akselavstand på 321 cm gjør det romslig i kupéen, selv om EQS med sine 610 liter på langt nær har koffertplassen til Model S (793 liter). Men det er andre områder hvor EQS skiller seg mer fra resten av elbilfeltet.
Stillhet på tysk
En av tysk litteraturs mest kjente diktlinjer går slik: «Über allen Gipfeln Ist Ruh», til norsk oftest oversatt «over alle tinder er ro». Det kunne Goethe skrevet fra baksetet på en EQS.
I fart opp til rundt 60 km/t er det en stillhet i denne vogna som du ikke finner i så mange andre biler. I 160 km/t på Autobahn er det ikke lydbildet som forteller at det går unna, bare fartsmåleren i den gigantiske skjermen som går fra dør til dør.
Det aerodynamiske designet bidrar til at bilen har en såkalt cd-verdi (luftmotstandskoeffisient) på 0,20, den laveste som er registrert på en produksjonsbil. Det hjelper på rekkevidden – og det hjelper på støyen. Det kommer en viss dekkstøy når pedalen tråkkes inn for å teste løftet om 0 til 100 km/t på vel fire sekunder, men det blir aldri bråkete (du kan riktignok velge en kunstig akselerasjonslyd hvis du kjører i sportsmodus).
Alle EQS-er har elektrisk motor på bakakselen, 580 4MATIC-varianten har også en foran. Bilen fordeler dreiemomentet på en måte som gir raskere respons enn med et mekanisk trekk. Samlet ytelse på toppversjonen er 523 hk.






Les Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
Storskjerm
Motor kommer tilbake med en test av EQS når modellene kommer til Norge i løpet av høsten, men selv ikke i en kort prøvekjøring er det mulig å forbigå det Mercedes kaller en «hyperskjerm».
Tre ulike infoskjermer er samlet bak en glassflate som bokstavelig talt går fra dør til dør. MBUX er forkortelsen på det multimedia-systemet introduserte på A-klasse i 2018. Det fikk en ekstrem oppussing i forbindelse med S-klasse-lansering i fjor – og er tatt videre i EQS.
Skjermbildet bak rattet har rikelige alternativer for hvilken sjåførinformasjon som skal vises, klimafunksjonene er samlet nede i midten av den store skjermen, men passasjeren i forsetet også har et eget display- og kontrollområde – som blant annet kan styre visningene på skjermene i baksetet.
Kartvisningen er utsøkt, med et livekamera som viser anbefalte filvalg og retningsinstrukser. På EQS kan denne funksjonen også komme i head-up-displayet.
PS: Selv om Mercedes tar EQS til markedet med en gigantisk skjerm for alle funksjoner, har de gjort en god jobb med funksjonene du styrer fra rattet. Vi var lite begeistret for den klønete løsningen Mercedes kom med på E-klasse. Nå er det ryddet opp, bokstavelig. Selv om rattfunksjonene fortsatt er mange, er de nå lett tilgjengelig og godt prioritert.
Les flere av våre prøvekjøringer:
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Prøvekjørt: Peugeot 308
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq Coupe (elbil)
Skodas stiligste elbil lager surr i køen
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere



