
Redaktøren i auto motor & sport:
Refser Volvos selvbilde, mener Lynk og co. er bedre
– Tror Volvo at kundene bare ser på bilder og gir blaffen i fakta? Den svenske bileksperten kan ikke forstå hvorfor Volvo XC40 skal være 100.000 dyrere enn sin kinesiske tvilling.
Spørsmålet stilles av Alrik Söderlind, profilert redaktør i den svenske utgaven av det anerkjente tyske magasinet Auto Motor und Sport, som hadde sin første utgivelse for snart 90 år siden.
Han har sammenliknet modellen 01 fra det unge bilmerket Lynk og Co. med Volvo XC40 ladehybrid (les Motors test her).
Teknisk sett er dette samme biler, men med ulike designgrep i front, hekk og interiør – samt ulikt utstyrsnivå.
Eller mer presist:
Til Volvoen må du kjøpe ekstra det meste som er standard i Lynk og co. Og da blir både kalkulatoren og redaktøren rød i toppen.
Les flere Volvo-saker;
-
Quiz:
Kan du litt om Volvo?
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Prøvekjørt: Oppgradert V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Volvo-eiere advares:
– Kast tilbud om ekstra-garanti
-
Iverksatt umiddelbart:
Volvo stanser produksjon og salg i Russland
-
Ny C40-variant:
Volvo slipper rimeligere elbil med forhjulsdrift
-
DEBATT:
– Berøringsskjermene skaper stress og ulykker – når skal noen si stopp?
-
Bilsalget i 2021:
Eksplosiv elbilvekst
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Avgiftsbyks på store ladehybrider:
Frykter salgsnedgang på inntil 50 prosent
-
Amerikaner overtar:
Toppsjefen går i Volvo
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
Vi som ratter rundt i nissedrakt:
Nissens rekkevidde slår enhver elbil!
-
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
-
Forlanger utvidet garanti:
Facebook-opprør blant norske Volvo-eiere
-
Kutter diesel og XC40 ladehybrid:
Nå er det slutt for tidenes kanskje beste Volvo
-
Har helårsdekk:
– Volvo gambler med sikkerheten til unge sjåfører
-
Vi som vinterkjører veteran:
Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
-
Viser nye konseptskisser :
Slik blir fremtidens Volvo
-
Volvo om bilenes livsløp:
Elbilen slipper ut under halvparten så mye CO2
-
Økt rekkevidde:
Avgiftsreduksjon ble avgiftshopp for Volvo-nyhet
-
Vi som har svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
-
Dramatiske ulikheter:
Både kraftig vekst og knallrøde tall hos bilprodusentene
-
Prøvekjørt: Volvo C40 (elbil)
Dette er Volvo-grepene som strekker rekkevidden
-
100 % elektrisk i 2030?
«Tre prosent elbilsalg er helt etter Volvos plan»
-
Vi som elsker tilhengere:
Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
-
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
-
Bruker større batteripakker:
Volvo dobler rekkevidden på ladehybridene
-
Salgsstart for enklere XC40:
«Billig-Volvo» starter på 439.900
-
Prøveprosjekt fra Volvo og Polestar:
Nå kan du bestille servicen hjem på døra
-
Dette skiller Volvo C40 og XC40:
Forskjellen er større i virkeligheten enn på papiret
-
Rødt lys for svenske blålys?
Polisen har kjøpt 2200 biler som kan stride mot loven
-
215 Volvo ladehybrider tilbakekalles:
Kan gå bensintom med 15-25 mil igjen på måleren
-
Ny variant av Volvos el-SUV:
Billigversjon av XC40 får forhjulstrekk og færre hester
-
Salgstall for første halvår:
Volvo og Tesla med rekordtall
-
«Forbereder gigantisk sprang»:
Volvo-elbil med 1000 km rekkevidde i 2025
-
Kupémodellen av XC40 kommer i år:
Lavere tak gir høyere pris
-
«Ingen skal dø i en ny Volvo i 2020»:
Hva skjedde egentlig med Volvos unike visjon?
-
Vedlikehold og forsikring i prisen:
Drastisk Volvo-grep for å vinne elbilkampen
-
Redaktøren i auto motor & sport:
Refser Volvos selvbilde, mener Lynk og co. er bedre
-
Barnesykdommene kureres:
Slik har de fikset elbilene som var fulle av feil
-
Bilannonser må være riktige:
Denne bilen manglet én knapp – da ble kjøpet hevet
-
Elbiler kan stoppe plutselig:
Enda en tilbakekalling for Volvo og Polestar
-
Oppgraderer infotainment-systemet:
Volvo skroter gammel teknologi, får kinesisk hjelp
-
Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Tyskerne lader til ny kamp om elbiltronen
-
Prøvekjørt: Volvo S60 Polestar Engineered (ladehybrid)
Volvos ukjente perle
-
Slipper bilder av 2022-modellen:
Volvo fornyer bestselgeren XC60
-
Volvo-elbil kommer med helårsdekk:
Dekkekspert kritiserer Volvos elbil-valg
-
Skal bli helelektrisk på under 10 år:
Her er Volvos neste elbil
-
Bilsalget i februar:
RAV4 på topp igjen i voksende bilmarked
-
Møt de som bruker varebil som hytte:
Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
-
Vi som har 240 i blodet:
Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
-
XC40 sliter med barnesykdommer:
Volvo «beklager på det sterkeste» til elbilkundene
-
Neste generasjon teknologi nesten klar:
Her testes Volvos neste elbilplattform
-
Svenske rusteksperter:
Urovekkende mye rust på nyere Volvoer
-
Rekordresultat i andre halvår:
Volvo tredobler elbil-produksjonen i Europa
-
81
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
-
Bygger om klassisk fabrikk:
Volvo investerer 700 mill. i elmotor-produksjon
-
Satser på lidar til biler:
25-åring dollarmilliardær på selvkjøringsteknologi
-
Prøvekjørt: Volvo XC 40 (elbil)
Endelig en skikkelig norgesbil fra Volvo
-
Sjokkmelding om elbilstøtte:
Volvo-sjefen: – Forby bensin- og dieselbiler!
-
Volvo bryter med Bilia:
Uklart om Bilia får være merkeverksted
-
Disse 10 er «Beste bilkjøp»-finalistene:
Ingen bensin- eller dieselbiler blant finalistene
-
Selger Volvoer for milliarder:
Bryter avtalen med Nordens største bilforhandler
-
Første el-Volvo ruller i Norge:
Den nye Volvo-en mangler tenningsbryter
-
Batteriene stjeler volum:
Volvo oppgir for mye bagasjeplass i V60 og V90
-
Se den spektakulære videoen:
Her styrter Volvoen i bakken fra 30 meters høyde
-
Åpner nytt laboratorium:
Her skal Volvo utvikle sine egne elektriske motorer
-
Bekrefter inntrykket fra Motor-tester:
Volvo-elbil skuffer i rekkeviddetest
-
Volvos elektriske SUV snart i salg:
XC40 får lengre rekkevidde enn annonsert
-
Ny tilbakekalling fra Volvo:
Frykter brann – 5130 eldre modeller må utbedres
-
Ny elbilplattform fra kinesisk konsernsøsken:
Dette er forsmaken på Volvos kommende elbiler
-
Måler svevestøv i bilen:
Ny teknologi renser luften i Volvo-kupéen
-
69
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
-
Nye SUV-modeller kan ha en mutter løs:
Volvo XC60 tilbakekalles etter uvanlig feil
-
Prøvekjørt: Volvo XC60 T8
Hvor mye bedre blir XC60 med et Polestar-puff?
-
Volvo-eier med store ambisjoner:
Kinesisk bilgigant går for verdensherredømme
-
Registreringstallene for juli:
Mercedes på historisk salgstopp
-
Nysgjerrig på konkurrenten?
Gjett hvem som kjøpte første Model Y i Norden!
-
Motor har prøvekjørt Polestar 2:
Går rett i strupen på Tesla Model 3
-
Problemer med beltene:
Volvo kaller tilbake 84.000 biler i Norge
-
Varsler prisøkning:
Elektriske favoritter blir 30.000 dyrere
-
Forbrukstest av ladehybrider mot diesel- og bensin:
Enorme sprik i forbruk på ladehybrider
-
Nye modeller får hastighetsbegrensning:
Fartssperre på 180 km/t blir standard hos Volvo
-
Volvo-sjefen levner ingen tvil:
– Slik vil koronakrisen påvirke elbil-skiftet
-
Bilimportører scorer høyt:
Tesla-kundene mye mer fornøyd enn før
-
Coupé-SUV variant av XC90 eller større kjempe-SUV?
Full forvirring om Volvos neste SUV
-
Lover at stor-SUV-en blir selvkjørende:
Neste Volvo XC90 forsinket – og selvkjørende
-
Volvo må stanse store prosjekter:
Elbil-satsingen rammes ikke av krisen
-
Lys i enden av korona-tunnelen:
Europas bilfabrikker åpner igjen
-
Sjekk vår topp 10:
Kjører du en kommende klassiker?
-
Sjekk førermiljøenes forvandling:
Denne plassen er ikke til å kjenne igjen
-
Ny ladbar T6-versjon:
Ladbar Volvo XC60 blir 50.000 kroner billigere
Akseptabel
I utgangspunktet skiller det bare 15.000 kroner mellom grunnversjonene. En høyst akseptabel differanse mellom en kinesisk nykommer og en etablert svenske – og som garantert tjenes inn igjen på bruktmarkedet.
Men med sammenliknbart utstyr og effekt, blir en XC40 over 100.000 koner dyrere.
Eller som Söderlind skriver:
«Graver vi litt dypere, blir det dessverre pinlig for Volvo.»
Dårligere teknikk?
XC40 har dessuten et mindre batteri med kortere elektrisk rekkevidde, 45 mot 69 kilometer. Söderlind igjen:
«Hvorfor har Volvo dårligere teknikk? Drøye to mil ekstra mil på strøm, kan gi store forskjeller på et års kjøring, for ikke å snakke om følelsen av å kunne kjøre mer på strøm.»

20 prosent image
Han påpeker at han ikke har kjørt Lynk & Co 01 ennå, og at han for Volvos del håper det er store forskjeller på støynivå, fjæring, kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse.
«Hvis ikke, handler rundt 20 prosent av prisen om image, om at kundene betaler 100.000 kroner for følelsen, samtidig som de får et dårligere produkt når det gjelder elektrifisering. Logisk sett burde den billigere Lynk og co. hatt dårligere rekkevidde.»
- Lynk og co. er i ferd med å rulles ut til markeder i Europa, blant annet det svenske. Det er ikke bestemt når Norge står for tur.
