INTRODUSERER DENNE: Nordcross 001, i praksis samme bil som Lynk & Co 09, og ikke langt unna Volvo XC90.
Illustrasjon: NORDCROSS
Nytt merke:
Slik selges Volvo-tvilling i Russland
Geely-konsernet har introdusert et helt nytt merke med «nordisk profil» i Russland.
Etter Russlands invasjon av Ukraina i 2022 trakk mange vestlige merker – deriblant Volvo – seg ut av landet. Produsenter med hjemstavn i Kina har ikke hatt de samme skruplene, og de siste årene har disse dominert i det russiske bilmarkedet.
Geely-gruppen
- Fullt navn: Zhejiang Geely Holding Group (ZGH)
- Har blant annet merkene Geely, Lynk & Co, Geometry, Livian, Proton, Lotus, Volvo, Polestar og Zeekr, samt de elektriske London-drosjene LEVC.
- Er også deleiere i en rekke andre merker, deriblant Smart.
Geely, som eier Volvo, Polestar, Lynk & Co og en rekke andre merker (se faktaboks), er blant de kinesiske bilprodusentene som åpenbart anser Russland som et attraktivt marked.
Så hvorfor ta seg bryet med å introdusere et nytt merke i Russland? Tyske Auto Motor und Sport antar at det skyldes PR-og imagehensyn, særlig på grunn av undermerkene Volvo og Lynk & Co. Sistnevnte er nemlig også et etablert, om ikke akkurat storselgende, merke i Europa.
Modellen Geely tilbyr i Russland, er da også en rebadge av en modell fra sistnevnte merke: Nordcross 001 likner Lynk & Co 09 i ett og alt. Begge deler plattform og teknologi med Volvo XC90.
«Nordcross = crossover-modeller for land i nord», heter det på de offisielle hjemmesidene.
001, den foreløpig eneste modellen, selges for 6,29 millioner rubler – cirka 782.000 norske kroner med dagens kurs. Gjennomsnittlig årslønn i Russland ligger et sted mellom 110.000 og 140.000 norske kroner, ifølge de fleste tilgjengelige kilder.