PÅ TAKET: Lidar-systemet var plassert på taket, over vinduet, på Volvo EX90 og ES90.

Etter retretten:

Volvo saksøkes av lidar­produsent

Volvos avgjørelse om å droppe lidar som standardutstyr får et etterspill.

Publisert

Nylig ble det kjent at Volvo dropper lidar-teknologi som standardutstyr på sine største elbiler, EX90 og ES90. 

Dette ble bekreftet av Erik Trosby, kommunikasjonssjef hos den norske Volvo-importøren:

– Volvo Cars har over tid hatt som plan å introdusere lidar som ekstrautstyr på EX90 og ES90 fra 2026, for å møte etterspørselen i markedet. Disse variantene vil nå bli introdusert allerede i 2025.

Erstatning

Lidar bruker laserpuls til å lage et tredimensjonalt bilde av omgivelsene.

BORTE: Volvo ES90 uten lidar.

På bilene har funksjonen vært synlig på taket, nærmest som et taxiskilt. På de aller nyeste bildene av EX90 kan man se at dette nå er borte.

Nå melder Boosted, som siterer MarketScreener, at produsenten av lidar-systemene, Luminar, saksøker bilprodusenten.

Luminar skal kreve en betydelig erstatning etter at Volvo bestemte seg for å slutte å inkludere Luminars lidar-teknologi som standard i sine elektriske EX90- og ES90-modeller fra og med modellåret 2026.

Kontraktsbrudd

Luminar anklager Volvo for å ha brutt kontrakten og har stanset leveransene av sine Iris lidar-enheter i påvente av en løsning. 

Volvo Cars, på sin side, sier forsinkelser og tekniske problemer med EX90 som årsaken til avgjørelsen.

Samtidig skal Luminar, ifølge MarketScreener, være på randen av konkurs, etter manglende rentebetalinger og en pågående etterforskning fra amerikanske myndigheter.

Powered by Labrador CMS