NYTT: Alt skal være nytt med #2, men bilene bruker foreløpig forrige generasjons karosseri under testingen.
Foto: SMART
Smått:
Smart er tilbake med ny mikrobil
Fra 2019 har Smart vært et samarbeidsprosjekt mellom kinesiske Geely og Mercedes-Benz. Det har resultert i noe helt annet enn bittesmå biler, inntil #2 kommer om ett års tid.
Smart var i mange år den kanskje fremste representanten for den snerte bybilen. Bilen som markerte starten på Smart som bilmerke, kom i 1998 og fikk underveis navnet Fortwo. Den var rundt 2,5 meter lang.
Modellen var i produksjon gjennom tre generasjoner fram til 2024, etter hvert også som elbil.
Les alle Motors biltester:
To seter
Nå drives det testing av en ny generasjon, som helt opplagt skal være omtrent like liten. Drivlinjen er ny, men testbilen har karosseri fra modellen som har gått ut av produksjon.
Modellen skal hete #2 og beholder den gamle ideen med to seter, bakhjulsdrift og ett hjul i hvert hjørne.
Det betyr at Smart om ikke lenge vil ha en modellrekke på fire, hvor #2 blir den minste, mens #1 og #3 er kompaktbiler, og #5 (se nederst) er en mellomstor SUV.
Samarbeid
Fra 2019 har Smart vært et samarbeidsprosjekt mellom kinesiske Geely og Mercedes-Benz.
Interiøret i #2 skal være fullstendig redesignet, det samme gjelder eksteriøret. Begge deler er gjort av Mercedes-Benz' designteam. Pressemeldingen sier dette skal gi modellen en «ny identitet».
Drivlinjen er bygget på en ny plattform, kalt ECA, og er elektrisk.
Testingen foregår på Smarts anlegg i Kina, og #2 skal være i rute for å presenteres sent i 2026. Tekniske data er ennå ikke sluppet.
Den norske importøren sier de venter #2 til Norge «en gang i 2027.»
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Har du lest disse sakene fra Motor?