REKKEVIDDETRØBBEL: Marcin Niec har kjøpt bil med mye kortere rekkevidde enn annonsert på FINN.

Rekkeviddeforvirring:

«Nesten ubrukelig» på grunn av rekkevidde-feil

Marcin Niec kjøpte en elbil som var annonsert med 274 kilometer WLTP-rekkevidde. Nå viser det seg at bilen er målt etter gammel standard.  

Publisert

Motors undersøkelser viser at WLTP-standard på denne modellen skal være 230 kilometer. Samtidig har vi funnet flere annonser på FINN med samme feil.

Da håndverker Marcin Niec fra Valderøya utenfor Ålesund skulle kjøpe ny firmabil, hadde han noen helt klare krav. For første gang skulle den lille håndverkerbedriften gå over til elektrisk kjøretøy, og Niec var spesielt opptatt av at rekkevidden måtte være god nok til at han kunne bruke bilen på sine faste oppdrag i Sykkylven, som er en tur på rundt 10 mil tur retur. 

Valget falt på en brukt Renault Kangoo Express, 2021-modell. Ifølge annonsen fra bruktbilforhandler Trygg Bilmegling skulle denne bilen ha en oppgitt WLTP-rekkevidde på 274 kilometer.

Marcin Niec var fullt klar over at oppgitt rekkevidde ikke alltid stemmer med praktisk rekkevidde. Spesielt ikke på våte og kalde vestlandsveier. Likevel ville han med 274 kilometer ha nok margin til at bilen skulle fungere som firmabil for hans type oppdrag. 

Overraskelsen var derfor stor da bilen ankom Ålesund. Han reagerte umiddelbart på at rekkevidden var mye dårligere enn oppgitt. 

SKUFFENDE: Allerede på første kjøretur viste bilen skuffende kort rekkevidde selv om batteriet var fullt.

– Det var umulig å komme over 120 kilometer, forteller Niec til Motor. 

Han bestemte seg for å ta bilen til NAF for testing. Der fikk han samme dag bekreftet at riktig rekkevidde for denne modellen skulle være cirka 230 kilometer etter WLTP-standard. Altså 16 prosent dårligere enn oppgitt i annonsen. 

– For meg er bilen nesten ubrukelig. Den kommer ikke fram og tilbake til Sykkylven på én lading, noe som var en forutsetning for hele kjøpet, sier Niec. 

Niec er også avhengig av at han kan kjøre til byggevarebutikker når han er ute på oppdrag, og bilens rekkevidde gjør dette umulig da det vil medføre at han ikke kommer seg hjem. 

Nå vil han heve kjøpet, men Trygg Bilmegling står på sitt. 

Vil ikke heve

Daglig leder Sheraz Ali hos Trygg Bilmegling AS på Kolbotn hevder bestemt at de ikke har gjort noe feil. 

ANNONSE: Her er annonsen som reklamerer med 274 kilometer WLTP rekkevidde.

– Vi henter våre tall fra OFV (opplysningsrådet for veitrafikken). Der er bilen oppgitt med en elektrisk rekkevidde på 274 kilometer, sier Ali. 

Selv om Marcin Niec i flere eposter har påpekt at dette tallet må være feil, har forhandleren stått på sitt. I minst tre eposter hevder Trygg Bilmegling at de henter sine tall fra OFV, og at de derfor er riktige. 

Etter at Motor tok kontakt med Trygg Bilmegling, sier Sheraz Ali at de nå vil innhente informasjon fra Renault Norge for å klare opp i denne saken. 

Ny standard

WLTP ble innført som standard for alle nye biler fra 1. januar 2018 og erstattet da den eldre og snillere NEDC-normen. 

Her kan du lese mer om WLTP-standarden og hvordan den blir målt.

Motor har sett registeropplysningene i OFV for denne konkrete bilen. Ganske riktig står det 274 kilometer på elektrisk rekkevidde, men samtidig er det en fotnote som sier at eldre elbiler ble målt etter den såkalte NEDC-normen som gir snillere resultater sammenliknet med WLTP-standarden, som ble innført i 2018. Det står ikke oppgitt hos OFV om denne konkrete bilen er målt etter WLTP eller NEDC. 

Renault forklarer

Roger Andersen er leder for PR og marketing hos Renault i Norge. Han kan raskt oppklare saken overfor Motor. 

«Denne modellen ble lansert i 2017 og heter opprinnelig Kangoo ZE 33, dette innebærer at bilen har et batteri på 33 kWh netto kapasitet.
Da bilen ble lansert, og i sin 'syklus-levetid' (før den ble erstattet av modellen med 45 kWh batteri, som fikk WLTP-godkjenning da denne målemetoden overtok i 2018/2019 for nylanseringer), var denne godkjent med 270 km rekkevidde, målt etter NEDC metoden.
Denne aktuelle bilen er en Kangoo produsert i 2019 og førstegangsregistrert i Norge i 2020, men som nevnt, en 2017 -'versjon' som da fulgte den opprinnelige målemetoden», skriver han i en e-post. 

Det betyr altså at denne bilen, som er en 2021 modell, ble godkjent etter standarden i 2017, da bilmodellen ble lansert. Rekkevidden er derfor oppgitt i NEDC som gir et mye mer optimistisk resultat enn WLTP. 

Krav på kompensasjon

– Hvis disse opplysningene stemmer, vil jeg mene at kunden har et rimelig krav på kompensasjon, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat. 

Han understreker at det er forhandlerens ansvar å føre opp riktig informasjon, og at det kan regnes som en mangel hvis dette tallet er feil. 

Likevel stiller han seg tvilende til om kunden har krav på heving av kjøpet. 

– Ettersom det her er snakk om en firmabil, må kjøper forholde seg til kjøpsloven, som sier at det skal være en vesentlig mangel for at heving kan bli aktuelt, sier Riege. 

Flere biler

En gjennomgang av samme bilmodell på FINN viser at flere forhandlere og privatselgere gjør samme feil. 

Vi har funnet minst fire annonser der rekkevidden oppgis til 274 kilometer med 33 kwt batteri - altså den gamle modellen. Nyere modeller har 45 kWt batteri og er målt etter WLTP-standarden.

Forvirrende

Det forvirrende her er at tilsynelatende samme bilmodell er målt og godkjent med to forskjellige standarder. Den første versjonen som ble lansert med 33 kWt batteri i 2017, er godkjent etter NEDC-normen. 

Denne versjonen kom i flere årsmodeller fram til 2021, men er fortsatt samme bil som i 2017.

REKKEVIDDEANGST: I denne reklamen for Kangoo ZE33 blir det slått fast at rekkeviddeangst tilhører fortiden, nå som bilen har en WLTP på 230 kilometer.

Den neste versjonen ble lansert litt senere, men med 45 kWt batteri og godkjent etter WLTP-standard. 

Du kan altså finne 2021-modeller av Renault Kangoo med både 33 og 45 kWt batteri. Den første oppgir rekkevidde i NEDC og den andre i WLTP. Forvirrende nok vil den første ha en oppgitt rekkevidde på 274 (NEDC), mens den andre en rekkevidde på 270 (WLTP).

– Dette kan være veldig forvirrende. Vi oppfordrer derfor både bilkjøpere og bilselgere til å sjekke med en merkeforhandler om det skulle være tvil om rekkevidden på bruktbiler. Spesielt når de er fra denne tidsperioden der  NEDC og WLTP overlapper, sier bilekspert Benny Christensen hos NAF. 

Her er noen av forskjellene mellom WLTP og NEDC:

    Jens Christian Riege og Benny Christensen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

Powered by Labrador CMS