GAMMELT OG NYTT: Se punktene under, så skjønner du hvilken som er ny!

Lansert i dag:

«Ny» Porsche-logo: Ser du forskjellene?

Porsche skal ha pusset på justeringene i tre år. Her er resultatet.

Publisert Sist oppdatert

I dag, 1. juni, lanserte Porsche sin nyoppussede logo. Selv om utformingen ved første blikk ser svært velkjent ut – som seg hør og bør – er den faktisk endret på så godt som alle punkter.

● Hesten, opprinnelig tatt fra Stuttgarts byvåpen, er tegnet på nytt. Tilsynelatende i sin helhet.

● Bakgrunnene, særlig de røde delene, er endret – disse har nå fått bikubestruktur. Punkt-fordypningene bak gevirene er fjernet.

● Gevirene er også tegnet på nytt og er blitt noe mer avrundet i formen.

● Omrisset, kanten rundt, er mer markert.

● Fontene er endret.

● Og mest synlig av alt: «STUTTGART» er tilbake, i svart, over hesten.

MØYSOMMELIG ARBEID: Bittesmå endringer fra dato til dato.
FRA PROSESSEN: Merk ny struktur i de røde feltene på skjermen.

Omrisset og konturene har vært noe av det viktigste i det tre år lange, og ifølge Porsche «intensive», arbeidet.

– Vi hadde et ønske om å kunne ta og føle på logoen, ikke bare se på den. Den skal ikke bare være et grafisk virkemiddel, men en gjenstand i 3D, sier designsjef Matthias Kulla til Autocar.

Ifølge samme kilde kan Porsche Panamera bli første bil med nyvinningen, senere i år. Samtidig vil den nye logoen bli implementert i hele kjeden.

Andre opplysninger fra Porsche kan tyde på at Mission X vil bli den første modellen med logoen.

Endringen markerer et 75-årsjubileum for Porsche. Selskapet har riktignok eksistert siden 1931, men først i 1948 kom den første egentlige bilen til ordinært salg, legendariske 356.

  • Her er Porsches egen melding om justeringene.
UTVIKLINGEN: Den nye logoen til høyre. Fargene og gevirene ble i sin tid lånt fra våpenet til den tidligere vesttyske staten Württemberg-Hohenzollern.