FLAGGER UT: Emily GT blir en spirituell etterfølger av en modell som Saab 9-5, men det er lite svensk igjen i prosjektet.

Hej då Trollhättan: 

«Saab-arvtakeren» skal ikke bygges i Sverige

Planen var at Emily GT skulle produseres på det som en gang var Saabs fabrikk, nå ser den ut til å havne i Italia.

Publisert

Helt mot slutten av fjoråret tok selskapet EV Electra over Saabs konkursbo-oppkjøper NEVS (National Electric Vehicle Sweden).

NEVS hadde i all hemmelighet utviklet en ny elbilmodell, Emily GT, som fulgte med overtakelsen, og i januar ble det åpnet for en slags bestilling av modellen.

EV Electra sa den gang at bilen skulle bygges i Sverige, helst på fabrikken i Trollhättan. Nå ser det ut til at arvtakeren etter modeller som 99, 900, 9-3 og 9-5 ikke blir en svensk bil.

Dårlig stand

Den svenske nettsiden Carup melder at Trollhättan mister produksjonen av Emily GT. EV Electra oppgir at de har inngått kontrakt for produksjon av elbilen i utlandet.

– Det er klart at produksjonen skal skje i utlandet, i Italia, det er allerede signert og klart, sier Jihad Mohammed, gründeren bak EV Electra, til Carup.

Trollhättan-fabrikken viste seg å være i dårligere stand for bilproduksjon enn hva EV Electra hadde forventet. I tillegg ønsket grunnleggeren Mohammad ikke å leie seg inn i en fabrikk, men heller eie hele fabrikken selv. Noe han ikke klarte å bli enig med den nye eieren Svante Andersson om. 

PRODUKSJON: Hvor lenge det er til Emily GT er produksjonsklar, er foreløpig ukjent.

Mohammed la så ut meldinger på Linkedin hvor han utdypet videre, gjengitt i Autocar:

– Ja, vi la inn et bud på en bilfabrikk i Italia, og til slutt ble det godkjent i går (ikke Maserati-fabrikken), og på dette nye stedet skal vi bygge elektriske biler som vil sjokkere alle.

Presentasjonen av Emily GT viser at bilen blir tilgjengelig med tre batteripakker på 105–175 kWh, gjør 0–100 på 3,2 sekunder og lader fra 0–80 prosent på mindre enn 22 minutter. 

Bilen er fem meter lang, veier 2375 kilo, har plass til 150 liter i frunken og 540 liter bak.

Bilen skal også ha navmotorer, trådløs lading og kameraspeil. Blant mye annet.

Flere modeller

I tillegg kan de se ut til at EV Electra har ytterlige planer om å utvide modellrekken.

–  Vi har mer enn en modell nå, etter flere oppkjøp som har skjedd de siste to månedene, og enda et skjer denne uken som vil gjøre oss enda bedre rustet, skriver  Mohammed.

Han legger til at han ikke kan gå ut med flere detaljer på nåværende tidspunkt grunnet hensyn til investorene, men at det snart kommer en pressemelding. 

Det var på denne tiden i fjor at den første informasjonen fra NEVS om at de hadde utviklet en helt ny bil dukket opp. Da ble det sagt at bilen var halvannet år unna produksjon. 

Selskapet som da eide NEVS, kinesiske Evergrande, hadde økonomiske problemer og satt NEVS i dvale etter å ha mislyktes med å sikre en kjøper. Av selskapets 340 ansatte, ble 320 sagt opp.

Fabrikken i Trollhättan ble åpnet i 1947 og det ble produsert Saab på anlegget fram til konkursen i desember 2011. NEVS hadde noe produksjon på stedet noen år senere.

LUKSURIØS: Emily GT er en stor bil, i samme segment som Tesla Model S, og det har tidligere vært antydet en startpris på 800.000 svenske kroner.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: