FORRIGE VERSJON: Her ser du et eldre bilde av Emily GT, fortsatt med NEVS i front. Der står det nå EV Electra.

Emily GT:

Nå kan «Saab-arvtakeren» bestilles

Kanskje er elbilprosjektet Emily GT noe mer enn en fjern drøm likevel?

Publisert Sist oppdatert

Saab-krønikene er tilsynelatende ikke ferdigskrevet, i hvert fall rører det seg stadig vekk et og annet i kjølvannet av nedleggelsen. 

Siste nytt i så måte: Fra denne uken er det mulig å bestille elbilen Emily GT. 

Paraplyen er EV Electra, etter overtakelsen sent i fjor – da Saabs konkursbo-oppkjøper NEVS (National Electric Vehicle Sweden) omsider ga opp tilværelsen som slumrende bilmerke. 

Ikke depositum

Hvorvidt dette er en reell bestillings­prosess eller ei, er åpent for tolkning.

Kanskje dreier det seg like mye om å lodde stemningen ute blant publikum, i hvert fall avkreves intet depositum. 

Andre deler av prosessen minner mer om tradisjonell bestilling. Det er for eksempel fem karosserityper, åtte eksteriørfarger og ditto antall skinninteriør å velge mellom, i tillegg til muligheter for skreddersøm.  

OMTRENT SLIK? Emily GT på innsiden, også her med et bilde fra NEVS-tiden.

Produktbladet forteller om en bil på fem meter og 2375 kilo, med 150 liter i frunken og 540 liter bak. 

Den skal få tre batteripakker på 105–175 kWh, vil tilbakelegge 0–100 på 3,2 sekunder og lade fra 0–80 på under 22 minutter. 

Bilen skal også ha navmotorer, trådløs lading og kameraspeil. Blant mye annet.

Dristig prisantydning?

Ifølge Vi Bilägare blir innstegsprisen på rundt 800.000 svenske kroner. 

Vi tillater oss å foreslå at du holder spesifikasjonene ovenfor i mente, mens du også skimter til det generelle svenske prisnivået: 

Startprisen på en Tesla Model S i Sverige er akkurat nå 1.204.070 svenske kroner. I Norge begynner S-en på 1.005.877 kroner. Og i skrivende stund er det i praksis et 1:1-forhold mellom norske og svenske kroner. Dermed er det kanskje lurt å ha en klype salt i bakhånd.

Det skal også sies at både Dagens industri og Sveriges radio har satt spørsmålstegn ved de nye eierne og deres troverdighet som redningen for NEVS-prosjektet, Emily GT og Trollhättan-industrien som sådan.

Her er EV Electras Emily-side.

Under kan du se en bildeserie med flere eldre Emily-bilder og glimt fra prototype­produksjonen.

DETALJER OG PRODUKSJON: Igjen – dette er bilder av Emily GT fra NEVS-tiden.
DETALJER OG PRODUKSJON: Igjen – dette er bilder av Emily GT fra NEVS-tiden.
DETALJER OG PRODUKSJON: Igjen – dette er bilder av Emily GT fra NEVS-tiden.
DETALJER OG PRODUKSJON: Igjen – dette er bilder av Emily GT fra NEVS-tiden.
DETALJER OG PRODUKSJON: Igjen – dette er bilder av Emily GT fra NEVS-tiden.
DETALJER OG PRODUKSJON: Igjen – dette er bilder av Emily GT fra NEVS-tiden.
DETALJER OG PRODUKSJON: Igjen – dette er bilder av Emily GT fra NEVS-tiden.