
Hondas heiagjeng slår tilbake:
Vi var europamestere i å handle Honda
Et fotballag i Lillestrøm hjalp oss fjellaper å bli europamestere i å kjøpe Honda. Sitt på med LSK, kvinnen med Norges første Honda og mannen som arvet Honda-genet av sin farmor.
Smak på slagordet: «Med Honda på hjertet».
Det tar pulsen på kjærleiken vår til det japanske merket, og funker bare på norsk, for oss her.
Blant alle japanske bilmerker tenner oftest Honda gnisten i oss – spesielt om vi skrur klokka noen tiår tilbake.
På starten av 1970-tallet stakk en ung, smart kvinne ved navn Hanne Skotvedt av med rettighetene til å være offisiell, norsk Honda-importør.
Hun viste følelser i media, og gråt visstnok en skvett – av glede og begeistring ved presentasjonen av nye modeller.


Djerve Hanne Skotvedt skapte norsk feststemning rundt Honda, som ble mottatt som en BMW fra andre siden av kloden. Og: Der erkekonkurrenten Toyotas design virket litt tørt – framsto Honda både tøff, barsk og søt.
Møt Motors håndplukkede Honda-elskere Stian Krølle Røste, Remy og Hilde Simonsen og fotballmannen Ivar Hoff som forteller om Norges første bilsponsing noensinne.
Her er Norges største bilentusiaster!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
-
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial!
-
Vi som bruker vinteren på å mekke:
Er mekking Norges største vinteraktivitet?
-
Vi som liker biler andre synes er stygge:
Er dette Norges peneste eller styggeste bil?
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Vi som ratter Rolls-Royce:
Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
-
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra:
Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
-
Vi som ratter rundt i nissedrakt:
Nissens rekkevidde slår enhver elbil!
-
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
-
Vi som samler bilbrosjyrer:
Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
-
Vi som mesker oss med Mazda:
Det fantes knapt makan til Mazda!
-
Vi som vinterkjører veteran:
Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
-
Vi som tatoverer bilen på armen:
Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
-
Vi som sverger til BMW E30:
Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
-
Vi som har svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
-
Vi som rosemaler bilen vår:
Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
-
Vi som digger gromme griller:
Hvem har Norges mest grisefine grill?
-
Vi som elsker Citroën 2CV:
Norges best likte snegle
-
Vi som elsker tilhengere:
Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
-
Vi som kjører i kjole:
– Flotte biler fortjener stilige sjåfører
-
Vi som pynter antenna på bilen:
Revehale er Norges frekkeste bilpynt
-
Vi som digger biler med skråstilte bakruter:
Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
-
Vi som ratter elbil på bane:
Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
-
Vi som kjører én meter lave sportsbiler:
Høye SUV-er er for pyser!
-
Vi som kjører gullfarga felger:
Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
-
Vi som farter rundt i Fiat:
Nordmenn dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
-
Vi som raser rundt i Fords klassiker:
De fyrrigste folka kjører Ford Capri
-
Vi som bruker bilen til hagehobby:
I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
-
Vi som kjøpte tilbake ungdomsbilen:
Nå vil stadig flere finne igjen sin aller første bil
-
Vi som titter på biler i ferien:
De beste feriebildene av morsomme biler
-
Vi som sverger til hardhausen Mercedes W123:
Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
-
Vi som sover i bilen i sommer:
Bilen er hotellrommet med den beste utsikten
-
Vi som suser forbi deg i Saab Sonett:
«Mange lurer på om den er en Porsche»
-
Vi som hygger oss med hund på biltur:
Bikkje i bil er den beste reisekompisen
-
Vi som liker gromlyd:
Muskelbiler gjør bygde–Norge heitere
-
Trehjulinger gir tre ganger så mye trivsel:
«Trehjulinger er verdens beste, verste biltype»
-
Corolla er vår kollektive hukommelse:
Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
-
Vi som digger nostalgisk camping:
Nå reiser nordmenn på klassisk camping
-
Folket som pimper elbilene sine:
Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
-
Ja, vi elsker bilparader på nasjonaldagen:
Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
-
Ja, vi jager lykken i Jaguar:
– Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet
-
Møt de som digger DeLorean:
De kjører Teslas heftigste inspirasjon
-
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
-
Møt de som ratter VW Type 2:
Folkevognbuss er kongen av kos
-
Hondas heiagjeng slår tilbake:
Vi var europamestere i å handle Honda
-
Møt Geir Schau & co som kjører netto:
Sure folk kjører ikke cabriolet
-
Når Golf er go'bilen:
Garantert gira på Golf
-
Ja, vi elsker stasjonsvogn:
Livet blir større med stasjonsvogn
-
Vi som tilber Ferrari:
«Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
-
Morgan er bilen for oss gledesspredere:
– Morgan er en investering i egen helse
-
Jepp, vi kjører Jeep:
Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
-
Møt Mercedes-menneskene:
«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
-
Folka som ratter folkevogn på vinterføre:
Firehjulsdrift er for pyser!
-
Møt de som bruker varebil som hytte:
Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
-
Vi som har 240 i blodet:
Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
-
Norske landeveisrøvere med Land Rover:
«Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
-
Folka med dragning mot Datsun:
– Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden
-
Nordmenn som ble Polestar-polare:
– Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen
-
Møt de som elsker Subaru Forester:
Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
-
De med eldre elbiler har kjørt lengst:
Blodfans av kort rekkevidde
-
Bilistene som dekorerer sledene sine:
Slik pynter vi bilene til jul
-
Møt åtte som dyrker Toyotas ville side:
Toyotas minst solgte får flest blikk
-
Mini-fans gir bilene småfrekke kallenavn:
Kjærester med bilen
-
Hvem lukter på elektrisk Mustang?
Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
-
Møt de som fortsatt ratter russisk:
Er dette den verste bilen som finnes?
-
«Påvirkere» og upåvirkede som kjører Lexus:
Lexus lokker med kjentfolk
-
Hvem svever i svære Citroëner?
Kong Haralds flørt med Citroën
-
De elsker MG av motsatte årsaker:
Den nye bilduellen – kinesisk eller engelsk MG?
-
Møt de som kjører bil med lasteplan:
Her er Sp-Vedums aller største svakhet
-
Hvem er Porsche-sjåførene?
Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
-
Fem entusiaster om kjærleiken til Saab:
Eldar byttet Saab mot brennevin
-
Hvem kjører egentlig Geländewagen?
«Små biler er det verste jeg vet!»
-
Hvem er det som kjører Opel?
Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
-
Hvem i huleste kjører egentlig Aston Martin?
«Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
-
John gjorde gull av tsjekkisk fugl:
Derfor digger nordmenn Skoda
-
Hvem er Tesla-entusiastene?
«Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
-
Hvem er folka som kjører amcars?
De som elsker amerikanerne
-
Hvem er disse som elsker BMW?
BMW for alle penga
-
Hva slags folk kjører Alfa Romeo?
Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
-
Si meg hva du kjører…
Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Civic-invasjon
En grå uke tidlig i 1977 forandret gatebildet i Lillestrøm seg. Fra én dag til en annen ble byen invadert av en sverm av vepsegule Honda Civic.
Bak rattet på én av dem kunne forbipasserende se toppscorer Tom Lund, en mann som regnes blant Norges største fotballkunstnere noensinne.
I de 26 andre førersetene satt fotballklubben Lillestrøm sportsklubbs (LSK) øvrige spillere og team-medlemmer.
Forklaring: Lillestrøm Sportsklubb var – ifølge tidligere oppmann Ivar Hoff – trolig landets aller første idrettsklubb som sikret en bilavtale for spillerne sine.
En februardag i det nevnte året 1977 overrakte importøren i Drammen, Hasco Motor, nøklene til 27 signalgule Honda Civic.
Honda på brystet
– Tenk: brått fikk vi i Lillestrøm Sportsklubb hele 27 biler til disposisjon dekorert med spillernavn og «seriemester 1976» – pluss en gedigen, pengesum mot at vi spilte med «Honda» på brystet. Det gjorde vi selvsagt gjerne, smiler Hoff, som i dag er æresmedlem i LSK og et kjent navn som fotballekspert og sitatmaskin fra TV2-dekningen av Tippeligaen.
Sponsoravtalen ga både Honda og klubben maks oppmerksomhet. Hondas popularitet og markedsandeler akselererte voldsomt.
– Jeg vil ikke uttale meg på andres vegne, men jeg tror med hånda på hjertet at avtalen var god for begge parter, sier Hoff nøytralt.

LSKs høye stjerne hos Honda-importøren og resten av landet ble godt hjulpet av fotball-legenden Tom Lund. Stjernas første spilleår for LSK var 1967 og det siste ble 1982. Av totalt 502 såkalte obligatoriske kamper- og privatkamper scoret han i 319 av dem.
I landskampen mot Nord-Irland i 1974 sørget han for begge målene, som gjorde at Norge slo irene 2-1.
– Vi i LSK innførte en rekke nye ting på 1970-tallet: trening på dagtid, felles drakter – noe som fikk konkurrerende lag til å uttale at vi så ut som et sangkor – og vi introduserte altså bilavtaler, jubler Hoff.
Stor stas
Om mange av LSKs fotballspillere allerede hadde bil?
– Nei, vi snakker jo om ungutter – hvor noen av de heldigste kanskje eide småbiler de såvidt fikk starta. Om det hadde vært en fordel for NAF at de ikke hadde disponert driftssikre Hondaer, vet jeg ikke, spøker Hoff.
I kjølvannet av Honda-avtalen med LSK «eksploderte dette med leasing-avtaler mellom bilimportører og fotballklubber og andre idrettslag».
– For å si det litt pompøst: Det var stor stas for oss, etter at LSK fra et beskjedent utgangspunkt ble seriemestre i fotball i Norge i 1976, sier han.
Hvor de 27 Hondaene tok veien vet Hoff ikke på stående fot, medmindre en og annen leser skulle ha en og annen gjemt i tussmørket i garasjen eller på låven.


Fest i plysjen
Stian Krølle Røste i Lier synker ned i et plysjkledd førersete i en sort Honda Accord sedan – med interiør i turkise nyanser du ellers finner i svømmebasseng i California.
Han setter japaneren med tretrinns halvautomat i bevegelse nedover Gullaugkleiva, en stupbratt, Flåklypa-aktig lokalvei som byr på litt hverdagspenning knappe ti minutter fra der E18 buldrer gjennom Buskerud.
En musikkassett er stappet halvveiens inn i spilleren på dashbordet, og når Røste skyver kassetten inn det siste stykket, tyter gladlåtene ut:
«Show på Momarkedet med Carola, Bjøro Håland, Anita Hegerland, Mats Rådberg & Rankarna - og Kikki».
Kassetten – og bilen – tilhører opprinnelig farmoren, Ingerid Røste.
Hun handlet Hondaen pent brukt i 1986 av første eier – siden har Hondaen vært i familien. Hennes sønn og Stians far står foreløpig oppført som eier - masterplanen er at tredje generasjon skal overta rubb og rake.
– Jeg har varme minner fra bilturer med farmor: små ferier eller bare lufteturer – og har sagt til far: bilen har rett og slett gitt oss for mye hygge til at vi kan selge den til fremmede.


På rumpa til 1980-modellen strutter et falmet klistremerke: «Levert av Gausdal Bilselskap». Et mer enn 50 år gammelt, intakte NAF-emblem sitter fortsatt klistret på frontrutens passasjerside. På tvers over bakruta breier reklameslagordet «Vær trygg – kjør Honda» seg selvsikkert.
Røste finner fram vognkort og servicehefte med påskriften «Honda - en ny form for trygghet».



Hondaen ser nærmest ny ut - helt ned til detaljer som de sofamyke setene, designet for store mennesker I USA; der markedet for Accord lenge var størst:
– Amerikanerne har alltid svært flinke med ting som sittekomfort – og Accord er japanernes tilsvar på den kulturen. Her sitter du så mykt og fint at du kan kjøre langt uten å noen gang føle deg sliten. Jeg er heldig som hare en farmor som har tatt så godt vare på Hondaen, fastslår Røste.
Makser sommeren
Hilde Simonsen er daglig leder i fotballklubben FK Senja i Troms og makser sommeren med en illrød Honda N600.
– Her er vi heldige om vi får så mye som tre måneder sommer og resten vinter, flirer hun.
Da hun i fjor sommer giftet seg med Remy Simonsen, brukte paret knøtt-Hondaen som bryllupsbil. Remy har Honda.interesse fra før – i form av enn lekker Honda Prelude og «oppdaget i jobben som mekaniker hvor fantastisk gode biler Honda er».
Hildes N600 – som skal ha vært den første i sitt slag som ble importert til Norge – er da også kjøpt av avdøde, tidligere Hondaforhandler Walther Winther som lenge drev Walthers bilverksted A/S på Finnsnes i Troms. Her arbeidet Remy i nær 20 år, inntil 2001, som bilskadereparatør.



Fotballklubben FK Senjas spillere og andre medlemmer blir eksponert for Hondaens småfrekke oppsyn når daglig leder Hilde parkerer utenfor klubbhuset:
– Om spillerne bryr seg om bilen? Næh, de sier vel ikke så mye, ler hun.
Søkkforfær!
Men bilen får nok oppmerksomhet på jobben:
– Spesielt til å begynne med: da gikk alle rundt og sjekka og kikka både inni og utenpå. En utenlandsk håndverker ble helt vill. Han var «søkkforfær» – som er nordnorsk for «overveldet og sjokkert» – samtidig, forklarer hun.


Mini-konkurrenten var den første personbilen som Honda eksporterte i nevneverdige antall og en klar konkurrent til engelske Mini Morris. Hilde mener myggen bar bud om kvaliteten det japanske merket senere skulle bli kjent for:
– Hondaen min går som en klokke – eller kule – om du vil, lover hun.
Paret, som til daglig kjører en nyere Honda CR-V, mener merket var langt fremme allerede på midten av 1970-tallet – med gode, miljøvennlige bensinmotorer: utstyrsnivået lå langt foran mange merker med servostyring, sentrallås, elektriske vindusheisere og mer.
– Planen min var egentlig å finne en pen Ford Anglia fra 1960-tallet, fordi biltypen var min fars første kjøretøy – men da jeg oppdaget denne kule Hondaen var saken avgjort, sier Hilde og raser avgårde.
Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
De som kjører Audi, Alfa Romeo, BMW, amcar-entusiastene, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche, pickup-folket, klassisk MG eller kinesisk MG-elbil. De som kjører i klassisk Citroën, Toyotas luksusmerke Lexus, en legendarisk Lada, spenstige Ford Mustang, en elskelig Mini, og en vill Toyota Supra, de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde, Subaru Forester-menigheten, Polestar-fansen , de som sverger til Datsun, som kjører Land Rover Defender, Volvo 240, en gammel varebil, den legendariske VW-bobla, en elegant Mercedes-Benz, en klassisk Jeep, nyter livet i en Morgan, foretrekker en Ferrari, sverger til en firkantet stasjonsvogn, MÅ ha en VW Golf eller gliser i en cabriolet.