TO SETER: Formen til BMW Concept Speedtop-en som nylig ble vist fram er det som kalles «shooting brake», en blanding av stasjonsvogn og coupé.Foto: BMW
Begrenset opplag:
Ny BMW-modell, for de ytterst få
Med Concept Speedtop viser BMW hvordan det kan gå når de lager en bil der prislappen ikke betyr noe.
– En ekte BMW utstråler dynamikk og eleganse selv når den står stille, og det gjelder også for vår nye konseptbil, sier Adrian van Hooydonk, BMWs designsjef, i en pressemelding.
Bilen han snakker om er BMW Concept Speedtop. Den ble første gang vist fram under Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2024. Et høyst elevert bilarrangement som går av stabelen hver vår ved Como-sjøen i Italia.
Modellen var på plass i år igjen, men allerede i fjor ble det sagt at den skulle i produksjon, dog i en liten serie, 50 stykker. Med andre ord en usedvanlig eksklusiv BMW.
BMW har tidligere gjort det samme med spesialmodeller som har debutert på Concorso d’Eleganza Villa d’Este. I 2022 var det BMW 3.0 CSL som havnet i garasjen til noen få.
I år kom det fram at Concept Speedtop blir bitte litt mindre eksklusiv, det bekreftete produksjonantallet er økt til 70.
BMW Concept SpeedtopFoto: BMW
BMW Concept SpeedtopFoto: BMW
– Takket være denne positive responsen har vi i år besluttet å tilby BMW Concept Speedtop i en begrenset produksjonsserie på 70 eksemplarer. Dette ekstraordinære kjøretøyet er nå tilgjengelig for bestilling. Vi er glade for å kunne tilby samlere og entusiaster enda en eksklusiv modell, sier Bernd Körber, visepresident i BMWs salgs- og produktavdeling.
Annonse
V8-motor
Speedtop er en type bil det ikke finnes noe godt norsk ord for, det er en «shooting brake», altså en slags blanding av coupé og stasjonsvogn.
Dette understrekes ved at det er en toseter, hvor luksuriøse detaljer er viktig. Eksempelvis er bagasjerommet skinntrukket. Selvsagt med et håndlaget koffertsett fra italienske Schedoni som matcher kundens fargevalg.
Speedtop skal ha BMWs kraftigste V8-motor, hvilket trolig betyr at det er samme enhet som sitter i en BMW M8. Som vil si 625 hestekrefter.
BMW sier ingenting om prisnivået, men det spekuleres i at den havner over fem millioner kroner, før norske avgifter gjør jobben sin.