BMW X1: Bruktbilkunden kjøpte en BMW X1 som viste seg å ikke ha gyldig garanti.

Ble solgt med ekstra pluss-garanti:

BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke

– Garantien er verdt mye penger, skrev bruktbilfirmaet, som solgte en BMW X1. Men få dager etter kjøpet skjønte kunden at bilen ikke har gyldig garanti.

Publisert Sist oppdatert

Garanti er for mange svært viktig ved kjøp av bil. En mann fra Østfold trodde han gjorde et godt kjøp da han kjøpte en to år gammel BMW X1 av en bruktbilforhandler på Hadeland.

Bruktbilforhandleren skrev i salgsannonsen at bilen selges med en ekstragaranti fra BMW. Denne garantien ble omtalt som «BMW inclusive service plus 8 år/160.000 km».

Garantien skulle også inkludere erstatning for slitedeler, noe som ikke er vanlig.

– Dette vil si gratis inkludert service i 72 måneder fremover. Det er verdt mye penger, skrev bruktbilforhandleren.

Kunden avdekket

KONTRAKTEN: Dette sto i kontrakten om garanti.

Også i kjøpekontrakten ble den fordelaktige ekstra-garantien omtalt.

I salgsannonsen sto det dessuten skrevet at bilens serviceprogram er fulgt, og at det er gjennomført servicer i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Men få dager etter at kunden hadde overtatt bruktbilen for 393.000 kroner, avdekket han at garantien ikke var gyldig for motoren, fordi serviceintervallet for oljeskift var blitt overskredet før han kjøpte bilen.

Ikke motor-garanti

Kunden kontaktet en av BMWs merkeforhandlere, som informerte ham om at bilen hadde blitt overkjørt med 3700 kilometer før et oljeskift ble tatt. Det utgjør en overkjøring på 11,9 prosent.

BMW godtar inntil 10 prosent, men ikke mer.

Konsekvensen av at vedlikehold ikke er utført i tide, og ikke i henhold til BMWs retningslinjer og anbefalinger, er at bilen ikke har garanti på motoren eller på andre komponenter som kan ta skade av forringet oljekvalitet, ifølge både merkeforhandleren – og BMW Norges kundeservice, som kunden også kontaktet.

Tilsvarende sak

Motor har nylig skrevet om en annen BMW-kunde, som havnet i samme situasjon. Håvard Pedersen kjøpte en brukt BMW X5 Competition til 1,78 millioner kroner.

Forhandleren i sistnevnte sak, Alta Motor i Finnmark, opplyste ikke ved salget om at serviceintervallene var overskredet. Verdien på bilen falt med flere hundre tusen kroner da dette ble avdekket, ifølge innbyttetilbud kjøper Håvard Pedersen har fått fra to BMW-merkeforhandlere.

I artikkelen om Håvard Pedersen og Alta Motor bekrefter BMW Norge at garantien deres ikke gjelder når serviceintervallene overskrides.

Verdien falt

Også kunden som kjøpte BMW X1-en, opplevde at bilens verdi raste da det viste seg at bilen ikke har full garanti.

Fem måneder etter kjøpet av bilen til 393.000 kroner fikk han innbytte­tilbud på 300.000 kroner fra en merkeforhandler. Innbytte­tilbudet hensyntok at bilen ikke har garanti på motoren.

70.000 kr.

Kunden klaget over feilaktig informasjon om garanti til forbruker­myndighetene. Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at kunden skal få et solid prisavslag.

Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter blant annet bruktbilhandel. De konkluderer i sitt vedtak med at bruktbilforhandleren som solgte bilen, har gitt uriktige opplysninger om bilens servicehistorikk og garantiordning.

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at bruktbilforhandleren skal betale tilbake 70.000 kroner til kunden.

Har du lest disse sakene?

Dette beløpet inkluderer også prisavslag for at bilen ble annonsert med at den skulle ha parkeringssensor foran og parkeringsvarmer. Dette hadde den ikke, ifølge kunden.

Kunden krevde primært å få heve hele kjøpet. Men under «noe tvil», som Forbrukerklageutvalget skriver i sitt vedtak, har de kommet frem til at vilkårene for å få heve hele kjøpet ikke er oppfylt.

Selger bestrider

BMW-en ble kjøpt hos bruktbilforhandler TJ Auto på Hadeland. De skriver i sine tilsvar til Forbrukerklageutvalget at de mener BMW har regnet feilaktig, og at avviket er langt mindre enn det BMW hevder.

De påpeker også at det i praksis vil være umulig for BMW å kunne dokumentere at oljeskift tatt litt for sent har vært en utløsende faktor for eventuell feil på motoren.

Bruktbilforhandleren lover dessuten at de vil dekke eventuelle kostnader dersom BMW skulle avvise utbedring.

Fastholder

Motor har spurt bruktbilforhandleren om de aksepterer vedtaket, eller om de vil ta konflikten til tingretten, noe de har anledning til.

Daglig leder Ted Kenneth Johansen sier han ikke har mottatt vedtaket. Derfor vil han ikke svare på det.

Men i tekstmeldinger og i eposter til Motor fastholder bruktbil­forhandleren at de er uenige i BMWs påstander om hvor mye bilen er overkjørt før det ble tatt oljeskift.

BMW forklarer

Motor har spurt BMW Norge om påstanden om at avviket i denne saken er langt mindre. Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge forklarer at service ikke nødvendigvis skal tas på et bestemt tidspunkt eller på en bestemt kjørelengde, som eksempelvis 30.000 kilometer, men når bilen varsler at den trenger det.

– Når bilen selv varsler på skjermen i bilen at den trenger service, er det gjeldende for når service må tas. Dette varselet er tilstands­basert. Det vil si at bilen varsler avhengig av egen historikk for kjøremønster og belastning, skriver Tegneby i en epost til Motor.