BMW X1: Bruktbilkunden kjøpte en BMW X1 som viste seg å ikke ha gyldig garanti.Arkivfoto: MARKUS PENTIKAINEN
Ble solgt med ekstra pluss-garanti:
BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke
– Garantien er verdt mye penger, skrev bruktbilfirmaet, som solgte en BMW X1. Men få dager etter kjøpet skjønte kunden at bilen ikke har gyldig garanti.
Garanti er for mange svært viktig ved kjøp av bil. En
mann fra Østfold trodde han gjorde et godt kjøp da han kjøpte en to år gammel
BMW X1 av en bruktbilforhandler på Hadeland.
Bruktbilforhandleren skrev i salgsannonsen at bilen
selges med en ekstragaranti fra BMW. Denne garantien ble omtalt som «BMW inclusive
service plus 8 år/160.000 km».
Garantien skulle også inkludere erstatning for slitedeler,
noe som ikke er vanlig.
– Dette vil si gratis inkludert service i 72 måneder
fremover. Det er verdt mye penger, skrev bruktbilforhandleren.
Kunden avdekket
Også i kjøpekontrakten ble den fordelaktige
ekstra-garantien omtalt.
I salgsannonsen sto det dessuten skrevet at bilens
serviceprogram er fulgt, og at det er gjennomført servicer i henhold til
fabrikkens retningslinjer.
Men få dager etter at kunden hadde overtatt bruktbilen
for 393.000 kroner, avdekket han at garantien ikke var gyldig for motoren,
fordi serviceintervallet for oljeskift var blitt overskredet før han kjøpte bilen.
Annonse
Ikke motor-garanti
Kunden kontaktet en av BMWs merkeforhandlere, som
informerte ham om at bilen hadde blitt overkjørt med 3700 kilometer før et oljeskift
ble tatt. Det utgjør en overkjøring på 11,9 prosent.
BMW godtar inntil 10 prosent, men ikke mer.
Konsekvensen av at vedlikehold ikke er utført i tide, og ikke
i henhold til BMWs retningslinjer og anbefalinger, er at bilen ikke har garanti
på motoren eller på andre komponenter som kan ta skade av forringet
oljekvalitet, ifølge både merkeforhandleren – og BMW Norges kundeservice, som kunden
også kontaktet.
Forhandleren i sistnevnte sak, Alta Motor i Finnmark, opplyste
ikke ved salget om at serviceintervallene var overskredet. Verdien på bilen falt
med flere hundre tusen kroner da dette ble avdekket, ifølge innbyttetilbud kjøper
Håvard Pedersen har fått fra to BMW-merkeforhandlere.
I artikkelen om Håvard Pedersen og Alta Motor bekrefter
BMW Norge at garantien deres ikke gjelder når serviceintervallene overskrides.
Annonse
Verdien falt
Også kunden som kjøpte BMW X1-en, opplevde
at bilens verdi raste da det viste seg at bilen ikke har full garanti.
Fem måneder etter kjøpet av bilen til 393.000 kroner fikk han innbyttetilbud på 300.000 kroner fra en merkeforhandler.
Innbyttetilbudet hensyntok at bilen ikke har garanti på motoren.
70.000 kr.
Kunden klaget over feilaktig informasjon om garanti til
forbrukermyndighetene. Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at kunden skal få
et solid prisavslag.
Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter blant
annet bruktbilhandel. De konkluderer i sitt vedtak med at bruktbilforhandleren
som solgte bilen, har gitt uriktige opplysninger om bilens servicehistorikk og
garantiordning.
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at
bruktbilforhandleren skal betale tilbake 70.000 kroner til kunden.
Dette
beløpet inkluderer også prisavslag for at bilen ble annonsert med at den skulle
ha parkeringssensor foran og parkeringsvarmer. Dette hadde den ikke, ifølge
kunden.
Kunden krevde primært å få heve hele kjøpet. Men under «noe
tvil», som Forbrukerklageutvalget skriver i sitt vedtak, har de kommet frem til
at vilkårene for å få heve hele kjøpet ikke er oppfylt.
Annonse
Selger bestrider
BMW-en ble kjøpt hos bruktbilforhandler TJ Auto på
Hadeland. De skriver i sine tilsvar til Forbrukerklageutvalget at de mener BMW har
regnet feilaktig, og at avviket er langt mindre enn det BMW hevder.
De påpeker også at det i praksis vil være umulig for BMW
å kunne dokumentere at oljeskift tatt litt for sent har vært en utløsende
faktor for eventuell feil på motoren.
Bruktbilforhandleren lover dessuten at de vil dekke
eventuelle kostnader dersom BMW skulle avvise utbedring.
Fastholder
Motor har spurt bruktbilforhandleren om de aksepterer
vedtaket, eller om de vil ta konflikten til tingretten, noe de har anledning
til.
Daglig leder Ted Kenneth Johansen sier han ikke har
mottatt vedtaket. Derfor vil han ikke svare på det.
Men i tekstmeldinger og i eposter til Motor fastholder bruktbilforhandleren
at de er uenige i BMWs påstander om hvor mye bilen er overkjørt før det ble
tatt oljeskift.
Annonse
BMW forklarer
Motor har spurt BMW Norge om påstanden om at avviket i denne saken er langt mindre. Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge forklarer at service ikke nødvendigvis skal tas på et bestemt tidspunkt eller på en bestemt kjørelengde, som eksempelvis 30.000 kilometer, men når bilen varsler at den trenger det.
– Når bilen selv varsler på skjermen i bilen at den trenger service, er det gjeldende for når service må tas. Dette varselet er tilstandsbasert. Det vil si at bilen varsler avhengig av egen historikk for kjøremønster og belastning, skriver Tegneby i en epost til Motor.