I TRØBBEL: Håvard Pedersen og hans BMW X5 Competition.

Bilkjøpet har blitt et mareritt:

Taper flere hundre tusen på manglende service

Den to år gamle bruktbilen ble solgt med tre års gjenværende nybilgaranti. Men etter kjøpet fikk Håvard Pedersen vite at garantien ikke gjelder på viktige komponenter. Det kan han tape mange hundre tusen kroner på.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er helt autofil, sier Håvard Pedersen i Oslo, når Motor møter ham og BMW-en han kjøpte i sommer, en 2020-modell BMW X5 i spesialutgaven Competition.

Bruktbilen kostet 1,78 millioner kroner. Som ny er prisen ca. 2,7 millioner.

Men det er ikke alle hestekreftene, som det er 625 av, denne artikkelen handler om. Derimot sjokket Pedersen fikk, da han i høst skulle selge den dyre BMW-en igjen, fordi han og familien har bestemt seg for å prioritere annerledes. De vil heller ha en elbil.

Lyste rødt

Håvard Pedersen fikk først tilbud fra merkeforhandleren Bilia om 1,75 millioner kroner for BMW-en. Det var bare 30.000 kroner mindre enn det han kjøpte den for, og altså ikke et dårlig tilbud.

Men da bilforhandleren sjekket bilens elektroniske servicehefte, så de at det rett og slett lyste rødt. Det viste seg at det ikke var tatt service på BMW-en til rett tid – før Pedersen kjøpte bilen.

BMW forutsetter bestemte serviceintervaller for at nybilgarantien skal gjelde.

Pedersen fikk samme beskjed fra en annen merkeforhandler, Bavaria, som skrev dette til ham i en epost:

– Det ser ut til at første service er tatt 17,7 prosent for sent, og at servicen som er tatt i juli, er tatt 4100 kilometer og 136 dager for sent i forhold til BMWs serviceprogram, skrev bruktbilsjefen ved et av Bavarias anlegg i en epost til Pedersen.

Garanti gjelder ikke

Konsekvensen av at servicer er tatt for sent, er at nybilgarantien ikke gjelder, selv om bilen var på service i sommer, og det nå ikke er noen kjente feil med den.

– Feil på komponenter som har med for sent utført service å gjøre, vil trolig ikke dekkes, dersom det skulle oppstå noe. Garantisøknader behandles av BMW sentralt. Regelen er at de godtar opp til 10 prosent overkjørt på tid og kilometer, skrev bruktbilsjefen i en påfølgende epost til Pedersen

Motor har fått kopi av eposten.

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge bekrefter BMWs garantivilkår.

– Det må tas høyde for at ekstra belastning og slitasje kan komme til syne først ved et senere tidspunkt. Derfor tillater vi opp til 10 prosent overkjørt på tid og kilometer, men ikke mer, skriver han i en epost.

1,1 millioner

BILANNONSEN: Ingen forbehold i annonsen om at det ikke er full garanti.

Uten full nybilgaranti og usikkerhet rundt hva som gjelder, er konsekvensene store for Håvard Pedersen.

To forskjellige merkeforhandlere, Bilia og Bavaria, har sagt de ikke vil ta inn bilen.

– Bortfall av garanti på vitale deler gjør at vi ikke ønsker å selge bilen hos oss, skriver bruktbilsjefen ved det ene Bavaria-anlegget i en epost.

Da Pedersen spør på epost om hvilken pris de likevel kan være villig til å strekke seg til, antyder Bavaria 1,1 millioner kroner. Det er 650.000 kroner mindre enn det han fikk tilbud om, før det ble kjent at service ikke er tatt i tide.

Tidsbegrenset

– Vi kan med forbehold om takst gi 1,1 millioner kroner. Jeg har forståelse for at det oppleves som lavt, men vi må hensynta risikoen med for sent utført service og kapitalbindingen, skriver bruktbilsjefen.

Senere fikk Pedersen et svært tidsbegrenset tilbud om innbyttepris på 1,38 millioner kroner fra samme bruktbilsjef.

Tilbudet var med forbehold om takst og er fortsatt nesten 400.000 kroner under det han ble tilbudt av Bilia, før det ble avdekket manglende service.

Krever heving

Håvard Pedersen mener han burde fått vite om for sent tatt service før han kjøpte bilen. Han kjøpte den i sommer av VAG-forhandleren Alta Motor i Finnmark.

Nå krever han å få heve kjøpet. Men Alta Motor avslår hevingskravet hans.

Pedersen har derfor engasjert NAF Advokat, som er sjokkert over hans opplevelser.

– De eneste som ikke forstår at manglende nybilgaranti er et problem, er Alta Motor. De er svært lite imøtekommende. Det fremstår som merkelig at man må belaste rettsapparatet med en sak som dette, sier leder for NAF Advokat, Vigdis Svennungsen, til Motor.

Taus forhandler

GROMBIL: Logoen til BMW X5 Competition, som bekrefter at dette er en grombil, men dessverre uten full garanti.

Hun mener Pedersen har en god sak.

– Tilbudene Pedersen har fått, og kommentarene fra merkeforhandlerne i forbindelse med fastsettelse av pris, viser at de er svært skeptiske til å kjøpe bilen nettopp på grunn av manglene i servicehistorikken.

Motor har spurt Alta Motor hvorfor de ikke vil godta heving av kjøpet av BMW-en. Vi har også spurt om de kjente til at det var manglende service på bilen, slik Pedersen påstår at de må ha gjort.

På disse spørsmålene svarer daglig leder Rolf Gunnar Pedersen i Alta Motor kun dette:

– Av respekt for våre kunder kommenterer vi ikke slike saker i media.

Alta Motor påpeker at de tar på seg garantiansvar på bilen. NAF mener lovnad om garanti hos en forhandler i Alta ikke er godt nok, og ikke kan sammenlignes med nybilgaranti.

– Opplysningsplikt

Håvard Pedersen er redd han vil tape flere hundre tusen kroner på garantiproblemene.

– Jeg har rett og slett havnet i skikkelig trøbbel, sier han.

Heller ikke rettighetene han har i forbrukerkjøpsloven, vil hjelpe ham dersom det oppstår motorproblemer.

– Hvis foregående eier ikke har fulgt anbefalt serviceprogram, og det kan være en medvirkende årsak til den feilen som oppstår, vil man bli møtt med de samme innsigelsene når det gjelder reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven som under garantien, sier Vigdis Svennungsen i NAF.

Motor har spurt kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge om hva de mener om at Alta Motor ikke opplyste om for sent tatt service.

Han svarer dette:

– Det må forhandler svare for. Men vi mener det ligger i opplysningsplikten til en profesjonell aktør.