I TRØBBEL: Håvard Pedersen og hans BMW X5 Competition.Foto: GEIR RØED
Bilkjøpet har blitt et mareritt:
Taper flere hundre tusen på manglende service
Den to år gamle bruktbilen ble solgt med tre års gjenværende nybilgaranti. Men etter kjøpet fikk Håvard Pedersen vite at garantien ikke gjelder på viktige komponenter. Det kan han tape mange hundre tusen kroner på.
– Jeg er helt autofil, sier Håvard Pedersen i Oslo, når Motor
møter ham og BMW-en han kjøpte i sommer, en 2020-modell BMW X5 i spesialutgaven
Competition.
Bruktbilen kostet 1,78 millioner kroner. Som ny er prisen ca. 2,7
millioner.
Men det er ikke alle hestekreftene, som det er 625 av,
denne artikkelen handler om. Derimot sjokket Pedersen fikk, da han i høst
skulle selge den dyre BMW-en igjen, fordi han og familien har bestemt seg for å
prioritere annerledes. De vil heller ha en elbil.
Lyste rødt
Håvard Pedersen fikk først tilbud fra merkeforhandleren
Bilia om 1,75 millioner kroner for BMW-en. Det var bare 30.000 kroner mindre enn
det han kjøpte den for, og altså ikke et dårlig tilbud.
Men da bilforhandleren sjekket bilens elektroniske
servicehefte, så de at det rett og slett lyste rødt. Det viste seg at det ikke
var tatt service på BMW-en til rett tid – før Pedersen kjøpte bilen.
BMW forutsetter bestemte serviceintervaller for at nybilgarantien skal
gjelde.
Pedersen fikk samme beskjed fra en annen merkeforhandler,
Bavaria, som skrev dette til ham i en epost:
– Det ser ut til at første service er tatt 17,7 prosent
for sent, og at servicen som er tatt i juli, er tatt 4100 kilometer og 136
dager for sent i forhold til BMWs serviceprogram, skrev bruktbilsjefen ved et
av Bavarias anlegg i en epost til Pedersen.
Konsekvensen av at servicer er tatt for sent, er at nybilgarantien
ikke gjelder, selv om bilen var på service i sommer, og det nå ikke er noen
kjente feil med den.
– Feil på komponenter som har med for sent utført service å gjøre, vil trolig ikke dekkes, dersom det skulle oppstå noe. Garantisøknader behandles
av BMW sentralt. Regelen er at de godtar opp til 10 prosent overkjørt på tid og
kilometer, skrev bruktbilsjefen i en påfølgende epost til Pedersen
Motor har
fått kopi av eposten.
Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge
bekrefter BMWs garantivilkår.
– Det må tas høyde for at ekstra belastning og slitasje kan
komme til syne først ved et senere tidspunkt. Derfor tillater vi opp til 10
prosent overkjørt på tid og kilometer, men ikke mer, skriver han i en epost.
1,1 millioner
Uten full nybilgaranti og usikkerhet rundt hva som
gjelder, er konsekvensene store for Håvard Pedersen.
To forskjellige merkeforhandlere, Bilia og Bavaria, har
sagt de ikke vil ta inn bilen.
– Bortfall av garanti på vitale deler gjør at vi ikke
ønsker å selge bilen hos oss, skriver bruktbilsjefen ved det ene
Bavaria-anlegget i en epost.
Da Pedersen spør på epost om hvilken pris de likevel kan
være villig til å strekke seg til, antyder Bavaria 1,1 millioner kroner. Det er
650.000 kroner mindre enn det han fikk tilbud om, før det ble kjent at service
ikke er tatt i tide.
Annonse
Tidsbegrenset
– Vi kan med forbehold om takst gi 1,1 millioner kroner.
Jeg har forståelse for at det oppleves som lavt, men vi må hensynta risikoen
med for sent utført service og kapitalbindingen, skriver bruktbilsjefen.
Senere fikk Pedersen et svært tidsbegrenset tilbud om innbyttepris
på 1,38 millioner kroner fra samme bruktbilsjef.
Tilbudet var med forbehold om takst og er fortsatt
nesten 400.000 kroner under det han ble tilbudt av Bilia, før det ble avdekket
manglende service.
Krever heving
Håvard Pedersen mener han burde fått vite om for sent
tatt service før han kjøpte bilen. Han kjøpte den i sommer av VAG-forhandleren
Alta Motor i Finnmark.
Nå krever han å få heve kjøpet. Men Alta Motor avslår
hevingskravet hans.
Pedersen har derfor engasjert NAF Advokat, som er
sjokkert over hans opplevelser.
– De eneste som ikke forstår at manglende nybilgaranti er
et problem, er Alta Motor. De er svært lite imøtekommende. Det fremstår som merkelig
at man må belaste rettsapparatet med en sak som dette, sier leder for NAF
Advokat, Vigdis Svennungsen, til Motor.
Annonse
Taus forhandler
Hun mener Pedersen har en god sak.
– Tilbudene Pedersen har fått, og kommentarene fra
merkeforhandlerne i forbindelse med fastsettelse av pris, viser at de er svært
skeptiske til å kjøpe bilen nettopp på grunn av manglene i servicehistorikken.
Motor har spurt Alta Motor hvorfor de ikke vil godta heving
av kjøpet av BMW-en. Vi har også spurt om de kjente til at det var manglende
service på bilen, slik Pedersen påstår at de må ha gjort.
På disse spørsmålene svarer daglig leder Rolf Gunnar
Pedersen i Alta Motor kun dette:
– Av respekt for våre kunder kommenterer vi ikke slike
saker i media.
Alta Motor påpeker at de tar på seg garantiansvar på
bilen. NAF mener lovnad om garanti hos en forhandler i Alta ikke er godt nok,
og ikke kan sammenlignes med nybilgaranti.
– Opplysningsplikt
Håvard Pedersen er redd han vil tape flere hundre tusen
kroner på garantiproblemene.
– Jeg har rett og slett havnet i skikkelig trøbbel, sier
han.
Heller ikke rettighetene han har i forbrukerkjøpsloven, vil hjelpe ham dersom det oppstår motorproblemer.
– Hvis foregående eier ikke har fulgt anbefalt
serviceprogram, og det kan være en medvirkende årsak til den feilen som
oppstår, vil man bli møtt med de samme innsigelsene når det gjelder reklamasjon
etter forbrukerkjøpsloven som under garantien, sier Vigdis Svennungsen i NAF.
Motor har spurt kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i
BMW Norge om hva de mener om at Alta Motor ikke opplyste om for sent tatt
service.
Han svarer dette:
– Det må forhandler svare for. Men vi mener det ligger i
opplysningsplikten til en profesjonell aktør.