ARMERT: Merete Wedvik angret på salget av sin Chevrolet Nova og kjøpte maken tilbake – og fikk tatovert den på armen – for å være sikker på å beholde den livet ut.
ARMERT: Merete Wedvik angret på salget av sin Chevrolet Nova og kjøpte maken tilbake – og fikk tatovert den på armen – for å være sikker på å beholde den livet ut.

Vi som får bilen tatovert på armen:

Slik beholder du drømmebilen livet ut

Noen elsker bilen sin så voldsomt at de får svidd inn motiv av den på huden. Møt tre sjeler som fortsatt ikke angrer på tatoveringene.

Publisert Sist oppdatert

Livslang kjærlighet?

Kjæresten? Bilen?

Uansett hvem eller hva du velger å beære i øyeblikket med tatovering på huden din, sitter tattisen for livet.

Og pass på: Skrivefeil er dessverre langt fra uvanlig, ifølge nettstedet Tatoveringer.net.

Tatoveringer

  • Norge er blant de dyreste landene for tatovering – kundenes rettigheter er også langt bedre.
  • Tatovører må ha studiofasiliteter godkjent av myndighetene.
  • Brudd på forskrifter i forbindelse med selve utførelsen er straffbart.
  • Norsk tattoo-union jobber for trygghet, og kontakt mellom fagfeltet og myndighetene.

Hvorfor da overlate til en tatovør med tidspress – å stave Reidun, Reidunn eller Reidhunn rett – når du er tryggere med et navnløst bildemotiv av et kjøretøy?

Svaret på livslang kjærlighet er altså en pen bil-tatovering.

Kjenn på lysten til å svi armen og lommeboka, ved å se bildebevisene, overbevisningene og historiene til Frank Henriksen, Morten Mellemseter og Merete Wedvik.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ARMEN I KARMEN: </span>Merete Wedvik har en livslang hang til muskelbilen Chevrolet Nova SS, og har likegodt fått tatovert den på kroppen.
ARMEN I KARMEN: Merete Wedvik har en livslang hang til muskelbilen Chevrolet Nova SS, og har likegodt fått tatovert den på kroppen.

Den store forelskelsen

Da Merete Wedvik i Nordfjordeid i Sogn og Fjordane var i starten av voksenlivet, rattet hun sin store forelskelse – en Chevrolet Nova – i åtte strake år.

– Så klarte jeg det kunststykket å selge den, og angret selvfølgelig umiddelbart, men da var det allerede for sent. Siden var jeg mer eller mindre konstant på leting etter en annen, tilsvarende Nova.

I fjor vår fikk hun nyss om et pent eksemplar.

– Jeg fulgte den med argusøyne inntil den kom for salg. Da slo jeg til på minuttet, og var superhappy, sukker Wedvik.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TRO KOPI: </span>Merete Wedvik i Nordfjordeid har fått en nær nøyaktig tatovering som viser hennes favorittbil i svært detaljerte streker – inklusive registreringsskiltet.
TRO KOPI: Merete Wedvik i Nordfjordeid har fått en nær nøyaktig tatovering som viser hennes favorittbil i svært detaljerte streker – inklusive registreringsskiltet.

Chevrolet-tatoveringen på armen kom rett etter bilkjøpet:

– Jeg tror den er en slags ubevisst helgardering – slik at jeg aldri skal miste min Nova igjen.

Hun hadde én motforestilling:

– Tja, jeg tenkte: Om jeg pynter meg med kjole, vil bil-tatoveringen i overkant godt. Jeg konkluderte likevel med at de fleste kjenner meg som litt av en bil-freak, så en tatovering av vidunderet får de tåle, skratter hun.

Tatovøren hadde sine meninger:

– Jeg kom til han med et ønske om kun den flotte Nova-logoen, men tatovøren var bilinteressert og ville se bilde av bilen. Jammen klarte han å overtale meg til å gå for den som motiv, ler Wedvik.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UTELIV: </span>Merete Wedvik sliter sin Chevrolet Nova SS i traktene rundt hjemstedet Nordfjordeid. Tatoveringen av bilen er uansett med, selv om den ikke alltid synes.
UTELIV: Merete Wedvik sliter sin Chevrolet Nova SS i traktene rundt hjemstedet Nordfjordeid. Tatoveringen av bilen er uansett med, selv om den ikke alltid synes.

Hun passer på Novaen som en mor:

– Tidligere eiere, som ønsker å kjøpe bilen tilbake, har allerede kontaktet meg. Men denne kommer aldri for salg. Jeg gjør ikke den tabben én gang til, lover hun.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJÆRLIGHETSERKLÆRING:</span> Morten Mellemseter nærer så varme følelser for sin 1972-modell VW 1302S at han har foreviget den på kroppen.
KJÆRLIGHETSERKLÆRING: Morten Mellemseter nærer så varme følelser for sin 1972-modell VW 1302S at han har foreviget den på kroppen.

Bobler opp

Rundt 50 blanke Bobler har i tur og orden trillet gjennom tilværelsen til Morten Mellemseter, bosatt i Oppdal i Trøndelag.

Likevel har ingen av de flotte 50 fått stå modell for tatoveringen på armen.

Han har spart moroa til et riv ruskende, rustent eksemplar av arten – en Boble som han fant etter at den i årevis hadde stått utendørs uten omsorg. Tattisen kostet 3500 kroner og var en «velkommen til pensjonsalderen»-gave fra barna.

– Min voksne yngstedatter kom på besøk, og viste Boble-tatoveringen hun nettopp hadde fått svidd på leggen. Da ytret jeg spontant. «Jeg vil også ha en slik», ler Mellemseter.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ARMERING: </span>Morten Mellemseter har ikke bare fått tatovert bilen på armen, men også latt overflaterusten være i fred på sin Boble – alt for å se tøff ut.
ARMERING: Morten Mellemseter har ikke bare fått tatovert bilen på armen, men også latt overflaterusten være i fred på sin Boble – alt for å se tøff ut.

Tatovøren i Trondheim ga uttrykk for at han syntes motivvalget var tøft.

– Han likte bilens røffe utseende med overflaterust. Enten omfavner folk bilen som den er, ellers synes de den ser helt jævlig ut – mens jeg kaller den «et kunstverk som naturen har skapt».

Og tatoveringsarbeidet sved litt, slik det skal – ellers er det ingen ekte tattis.

– Få har kommentert den. Alle som kjenner meg, vet jo at jeg er litt gal.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FOTARBEID: </span>Datteren til Morten Mellemseter startet trenden med «tattis-Boble-i familien» med dette motivet på ankelen.
FOTARBEID: Datteren til Morten Mellemseter startet trenden med «tattis-Boble-i familien» med dette motivet på ankelen.

Mellemseter bekrefter at biltatovering brer seg som en trend.

– Ja, jeg har sett mange i VW-miljøet med tatovering av bilene eller drømmebilene sine. Når antall tattoo-sjapper øker overalt, gjelder dette nok flere miljøer.

I forbindelse med en reise til et Folkevogn-treff i Sverige for enda lenger tilbake, pådro han en spontan tatovering på den andre armen:

– En kompis og jeg satt på hotellrommet i Gøteborg og kjeda oss ­– da vi oppsporet en tattoo-sjappe i telefonkatalogen. Vi kom hjem igjen med hver vår tatovering. Den gang var det ikke slikt tilbud i Trøndelag, mener han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BOBLEFANTASI:</span> Oppdal-patriot Morten Mellemseter er opptatt av mer enn tatoveringen på armen: Han har en stor samling med effekter fra Oppdals historie – gjerne motor-relatert.
BOBLEFANTASI: Oppdal-patriot Morten Mellemseter er opptatt av mer enn tatoveringen på armen: Han har en stor samling med effekter fra Oppdals historie – gjerne motor-relatert.

Var motivvalget like fint som Bobla?

– Neida, det står bare «Love». Den gang fantes ingen folk med biler på armen, bare roser og hjerter og slikt. Kona sier den er verdens styggeste tatovering, skratter Mellemseter.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">CITROFIL: </span>For 15 somre siden fikk Frank Henriksen tatovert Citroën-logoen fra før 1955 – under en ferie i Thailand. For ordens skyld: bilen i bakgrunnen er ikke Henriksens, men en av mange oppmøtte Citroëner på treffet «Fransk bildag» på Kongsberg.
CITROFIL: For 15 somre siden fikk Frank Henriksen tatovert Citroën-logoen fra før 1955 – under en ferie i Thailand. For ordens skyld: bilen i bakgrunnen er ikke Henriksens, men en av mange oppmøtte Citroëner på treffet «Fransk bildag» på Kongsberg.

Frank Henriksen i Rælingen i Akershus har en – for å bruke et tatoveringsuttrykk, brennende interesse, for Citroëns ulike skapninger.

Han har flere eksemplarer av arten og har solgt unna enda noen. Bare tatoveringen – som er svidd inn skinnet på den tykkhudede mannen – består:

– Jeg samler ikke på Citroëner, men på opplevelser, forklarer han.

Å styrte inn sjappa til en tøff tatovør (i de fordummende fordommenes verden, er de fleste i denne yrkesgruppen bråbarske) med en søtladen Citroën-logo, er langt fra risikofritt:

– Vel, tatovører legger seg sjelden opp i detaljer om motivvalg – men, joda, thailenderen skjønte at jeg var Citrofil.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ARME RIDDER: </span>Frank Henriksen i Rælingen har hatt en bråte Citroëner som har kommet og gått, men tatoveringen på armen er trygt lukeparkert på armen.
ARME RIDDER: Frank Henriksen i Rælingen har hatt en bråte Citroëner som har kommet og gått, men tatoveringen på armen er trygt lukeparkert på armen.

Den dagen for 15 år siden på ferie i Thailand betalte han knapt 400 kroner.

– Jeg synes fortsatt det var billig. Og ja, jeg var edru og handlingen var høyst planlagt.

Hvorfor valgte han den gamle Citroën-logoen, med de berømte vinklene som er fanget i en slags oval, og ikke den «nye», langt enklere, som merket slapp samtidig med sin revolusjonerende DS i 1955?

– Den første har en historisk schwung som favner mer av Citroëns historie, mener Henriksen, og legger til at han bare vet om to andre Citroën-entusiaster med lignende tatoveringer.

– Og jeg har god oversikt i miljøet.

Til slutt: Når pokker sluttet vi å se på tatoveringer som harry?

– Sannsynligvis da man begynte å se annet enn hardbarka sjøfolk som kom hjem med ankere og lignende harry symboler. Samtidig omfavnet andre grupper og samfunnslag tatoveringskulturen, mener Henriksen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?