IKKE 4X4: Tesla Model 3 Bakhjulsdrift er en av flere modeller der det er varianten med tohjulsdrift, ikke alle fire, som er med på sommerens rekkeviddetest.

Rekkeviddetesten:

Derfor har vi valgt variantene med tohjulsdrift

Der det har vært mulig å velge en modell med drift på to hjul, er den valgt i stedet for versjonen med firehjulstrekk. 

Publisert Sist oppdatert

– Norske elbilkjøpere har hatt en voldsom opptatthet av både rekkevidde og firehjulsdrift. Og begge deler koster kroner, sier Peter Raaum, redaktør i Motor.

Så langt i år er 66 prosent av de nye personbilene som er levert, med firehjulsdrift, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Og ser man på modeller som kan leveres med både to- og firehjulsdrift, er det enda tydeligere hva nordmenn foretrekker.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Når det gjelder årets mest leverte bilmodell, Tesla Model Y, har 90 prosent av kundene valgt firehjulsdrift. Når det gjelder Volvos nye kompakt-SUV, EX30 (les testen av firehjulsdrift-utgaven her), så er 70 prosent av de leverte bilene med firehjulsdrift.

Alltid lavere pris

– På nye biler er det sikkerhets- og førerstøttesystemer som gjør at modellene med tohjulsdrift er gode nok i lange baner. Det gir oftest mer rekkevidde og alltid lavere pris, sier Raaum.

BILLIGERE: Tohjulsdriftvarianten av Kia EV9 er betydelig billigere enn utgaven med drift på alle fire hjulene.

I tillegg er det gjerne slik at nye modeller lanseres med tohjulsdrift først, og at leveringstiden på slike biler er kortere. 

– I sommerens test har vi tatt inn versjoner med tohjulsdrift der det er et alternativ. 

Dette er bilene:

Samtidig har modeller som Byd Seal U og Renault Scenic et utseende som gjør at de fort blir sammenliknet med andre familie-SUV-er som har firehjulsdrift.

Lettere bil

– For noen spiller ikke pengene så stor rolle for valget – eller de er fast bestemt på en spesiell modell. Men for de fleste er det verdt å gjøre en god vurdering av den faktiske bruken før man kjøper, sier Raaum.

Øivind Monn-Iversen, biltestansvarlig i Motor, sier det er flere fordeler, og noen ulemper, med å velge tohjulsdrift.

– Med tohjulsdrift får du en lettere bil, og dermed litt bedre rekkevidde. I en liten Volvo EX30 skiller det to mil, i en større Tesla Model Y nærmere sju. Prisen er også lavere, men dette varierer. 

LETTERE: Volvo EX30 med bakhjulsdrift er 110 kilo lettere enn utgaven med firehjulsdrift.

En Model Y med firehjulsdrift er i øyeblikket bare 11.000 kroner dyrere, en EX30 med firehjulsdrift er 25.000 dyrere, mens en Kia EV9 er hele 60.000 kroner dyrere. 

– Firehjulsdrift gir deg også mer effekt. For en EX30 skiller det hele 156 hester.

Framkommelighet

Når det gjelder framkommelighet under vanskelig forhold, er det liten tvil om at firehjulsdrift er i en egen klasse. Samtidig gjør vektfordelingen i en elbil, med det tunge batteriet lavt i bilen plassert mellom akslingene, at det fungerer langt bedre enn en bensin- eller dieselbil med motoren foran og drivhjulene bak.

Det har dog vist seg at det også er litt forskjell på om elbilen har bakhjulsdrift eller forhjulstrekk.

– Motors erfaring er at bakhjulsdrift gir bedre framkommelighet enn forhjulstrekk på en moderne elbil, fordi mer av vekten er flyttet bakover i bilen, sier Monn-Iversen.

Raaum mener at de nye modellene med tohjulsdrift gir valgmuligheter som ikke fantes for kort tid siden.

– Det bidrar til at vi har biler med stipulert rekkevidde på over 60 mil til en pris på under og rundt 450.000. De representerer et kvantesprang sammenliknet med bilene som hadde slik rekkevidde for få år siden.