Batteri/motor/drivlinje: 87 kWt, 218 hk, forhjulstrekk, ettrinns automat (kommer også i en rimeligere versjon med batteri på 71,8 kWt og rekkevidde på 420 km).
Rekkevidde (WLTP): Opptil 500 km.
Ladefart: 140 kW, 10–80 prosent på 43 min.
Lengde/bredde (med speil)/høyde (cm): 478/209/167
Vekt/nyttelast (kg): 2147/410
Bagasjevolum femseter (liter): 552
Hengervekt/taklast (kg): 1300/75
Hjul: 235/50-19
Konkurrenter: Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Hyundai Kona, VW ID.4, Skoda Enyaq, Renault Scenic, Peugeot E-3008.
Tesla Model Y er Norges suverent mest solgte bil i klassen av familie-SUV-er – og den opplagte målestokken.
Nylig lanserte Tesla en versjon av Model Y med bakhjulsdrift og 600 km rekkevidde.
Senere på året kommer Renault Scenic med forhjulstrekk og opptil 622 km rekkevidde (les prøvekjøring her).
Og i disse dager vil du se de første utgavene av Peugeot E-3008 (les prøvekjøring her) på veien. Den kommer i første omgang med forhjulstrekk og opptil 550 km rekkevidde, men senere også med opptil 700 km rekkevidde (samt firehjulstrekk og rundt 550 km rekkevidde).
Fra før kjenner vi til tohjulsdrevne versjoner av alle de mest populære bilene i denne klassen. Og nå kommer altså BYD Seal U (les prøvekjøring her). Som forventet fra BYD, så presser de prisen godt ned på nykommeren.
Men det er et par avgjørende faktorer som reduserer prisavstanden opp til den rimeligste versjonen av Model Y – med bakhjulsdrift og 455 km rekkevidde:
Annonse
Snaue 30.000
Tesla har både hengerfeste og en hvit metallic lakk inkludert i prisen. På BYD Seal er begge deler tilleggsutstyr – til henholdsvis 19.900 og 8900 kroner.
Da blir i tilfelle prisen for Seal U 453.000, og Model Y 480.000 kroner, inkludert vinterhjul. Altså snaue 30.000 kroner differanse.
Så må man gå litt grundigere inn i utstyrspakkene for å se om det er forskjeller av betydning. Seal U kommer blant annet med head-up-display og ventilerte forseter som standard.