ARVTAKER: ID.7 er nesten 20 cm lengre enn modellen den langt på vei erstatter, klassikeren Passat.
ARVTAKER: ID.7 er nesten 20 cm lengre enn modellen den langt på vei erstatter, klassikeren Passat.

Prøvekjørt: Volkswagen ID.7

Utfordrer Tesla – til halve prisen

Volkswagen løfter fram Tesla Model S som konkurrent til ID.7. Da er det selvsagt et godt poeng at den gamle elbilpionéren er nærmere en halv million dyrere.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Fjæringskomfort, bakseteplass, pris

Minus:

Interiørkvalitet, rattbetjening, ergonomi

MARSEILLE (Motor): Sesongens første vinterhysteri på Østlandet er noen flytimer bak oss. Det er fortsatt badeliv i de lune vikene litt utenfor bykjernen i Marseille. 

Og kanskje er det kontrastene som gjør ID.7 så behagelig. Vi må i hvert fall oppsøke gråere strøk langs middelhavskysten før vi kan være bombastiske. 

Volkswagen ID.7

  • Pris fra–til: 538.000–553.000
  • Pris prøvekjørt bil: 553.000
  • Drivlinje: 77 kWt batteri, 286 hk/550 Nm, ettrinns automat, bakhjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP): 14,4 kWt/100 km/611 km
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde (cm): 496/214/154
  • Bagasjevolum (liter): 532
  • Vekt/nyttelast (kg): 2172/458
  • Hengervekt/taklast (kg): 1000/75
  • Dekkdimensjon: 235/55r19
  • 0–100 km/t/toppfart: 6,5 sek/180 km/t
  • Konkurrenter: Kia EV6, kanskje Model S 

Men det er lite som påvirker første­inntrykket etter to dager og mange mil. Konklusjonen er at ID.7 er Volkswagens mest komfortable bil i øyeblikket.

Selvsikker

ID.7 har en annen ro og balanse over ujevnhetene. Den strekker seg selv­sikkert ut på veien med sin nesten tre meter akselavstand, i stedet for å lugge og stusse litt bekymret. 

Fortsatt er den stump i lav fart over de skarpe ujevnhetene, som alle andre tunge elbiler, men særdeles komfortabel i landeveihastighet.

Enorm beinplass

Lite dekkstøy bidrar til det gode inntrykket. Her vet vi at støynivået øker på norsk asfalt. Men noen avstikkere med veistandard preget av fransk arroganse gir oss et lydspor fra norsk virkelighet. Vi er trygge på komfortnivået.

Det samme kan sies om baksetene. Her kan man frakte familiens potensielle basketballstjerner og høydehoppere mellom kamper og konkurranser uten at det klages på beinplassen. 

Som alltid i biler som dette, så etterlyser vi et skyvbart baksete. Det gir fort 100 liter mer bagasjeplass de gangene i året du virkelig trenger det.

KOMBIKUPÉ: ID.7 er nærmere fem meter lang og tar seg kanskje best ut fra denne vinkelen. Når ikke lysene er på, er lyktebåndet lysegrått.
KOMBIKUPÉ: ID.7 er nærmere fem meter lang og tar seg kanskje best ut fra denne vinkelen. Når ikke lysene er på, er lyktebåndet lysegrått.
ROMSLIG: Plassen og komforten i baksetet er blant de store styrkene til ID.7. Her tåler man å sitte i mange timer.
ROMSLIG: Plassen og komforten i baksetet er blant de store styrkene til ID.7. Her tåler man å sitte i mange timer.

Hundebur eller vogn

Skjønt, 532 liter bagasjevolum, solid gjennomlastingsluke og stor bakluke holder for de fleste. 

Vi finner ikke så mange grunner til å betale mer for ID.7 som stasjonsvogn. Det må i så fall være store hundebur eller barnevogner som krever den ekstra takhøyden på den siste halvmeteren av bilen. 

Det er likevel et paradoks at en bil som er bygget som elbil fra bunnen av, blir slått ganske grundig på bagasjevolum av en Passat med forbrenningsmotor. Dog ikke sammenliknet med den mestselgende Passaten de siste årene, ladehybriden GTE, der bagasjevolumet var på bare 483 liter. 

LETTLASTET: Mye gulvflate, rett innlastingskant og solid gjennomlastingsluke, gjør bagasjerommet svært praktisk.
LETTLASTET: Mye gulvflate, rett innlastingskant og solid gjennomlastingsluke, gjør bagasjerommet svært praktisk.
DYPERE: Bagasjeromsgulvet kan senkes et hakk når man trenger maksimalt med plass.
DYPERE: Bagasjeromsgulvet kan senkes et hakk når man trenger maksimalt med plass.
KABEL: Det er mulig å lirke ned en ladekabel eller noe mer lettlastet i rommet under gulvet.
KABEL: Det er mulig å lirke ned en ladekabel eller noe mer lettlastet i rommet under gulvet.

Under 600.000 

Firehjulsdrift derimot, kan være et fornuftig tillegg for mange. Mye fordi prispåslaget neppe blir større enn rundt 30.000 når disse versjonene blir aktuelle.

Og mens vi er inne på pris: Den foreløpige topputgaven av ID.7 ender godt under 600.000, inkludert metallic lakk og vinterhjul.   

Og i den grad sammenlikningen med en cm lengre Tesla Model S er relevant: Rimeligste versjon av sistnevnte får du ikke under 1.045.000 kroner, inkludert vinterhjul og metallic. Men da får du til gjengjeld firehjulsdrift, 7-8 mil bedre rekkevidde og – hold deg fast – 400 hester mere.

NY STIL: Den frittstående instrumentskjermen, som er festet til rattstammen på andre ID-modeller, er byttet ut med en liten, integrert skjerm. Storskjermen har vokst til 15 tommer.
NY STIL: Den frittstående instrumentskjermen, som er festet til rattstammen på andre ID-modeller, er byttet ut med en liten, integrert skjerm. Storskjermen har vokst til 15 tommer.
KNOTETE: Rattknappene på rattet fungerer ikke spesielt bra, spesielt volumknappen (nederst på venstre side) er knotete. Svartlakkert plast gir både gjenskinn og fingermerker.
KNOTETE: Rattknappene på rattet fungerer ikke spesielt bra, spesielt volumknappen (nederst på venstre side) er knotete. Svartlakkert plast gir både gjenskinn og fingermerker.

Belyst, hurra!

Skjermdesignet i ID.7 er nytt. Skjermen rett foran sjåføren er integrert i panelet, og  gir et mer dempet og elegant inntrykk enn den frittstående skjermen vi ser på de øvrige ID-modellene. Hovedskjermen til høyre har vokst til 15 tommer. 

Vi registrerer at de smale skyveknappene til klimaanlegget, under selve skjermen, nå er belyst. Det betyr at man for første gang på nærmere fem år og tusenvis av produserte ID-modeller i alle størrelser, faktisk kan bruke dem i mørket ... 

KOMMER: Stasjonsvogna av ID.7 skal etter planen komme i løpet av 2024. Da får vi også versjoner med firehjulsdrift.
KOMMER: Stasjonsvogna av ID.7 skal etter planen komme i løpet av 2024. Da får vi også versjoner med firehjulsdrift.

Lære av Skoda?

Men funksjonaliteten er fortsatt dårlig. Det samme med knappene på det standardiserte rattet. Men kombinasjonen av produksjonskostnader og en smule stolthet veier nok tyngre enn å lære litt brukervennlighet av Skoda-folket i konsernet.

Og da kan vi også legge til vindusåpnerne. Fra førerplass har du fortsatt bare to knapper – lansert som en kul gimmick i ID.3. For å skifte mellom for- og bakvinduer, må du innom en tredje knapp. Usedvanlig tungvint. Lite kult.

BRA OG DÅRLIG: Lyden i baksetet er god, men døråpneren har merkelig dårlig ergonomi og funksjonalitet.
BRA OG DÅRLIG: Lyden i baksetet er god, men døråpneren har merkelig dårlig ergonomi og funksjonalitet.

Merkelig klønete

Det samme med de innvendige dørhåndtakene. Også her er funksjon ofret for design. Det lille gripefeltet ligger vannrett høyt oppe på dørsiden, og man må alltid hjelpe til med albuen for å dytte opp døra. Detalj kanskje, men lite ergonomisk og merkelig klønete i en folkebil.

De utvendige dørhåndtakene derimot, utløses ved å gripe lett i underkant av håndtaket – slik vi kjenner fra ID.4/ID.5. Enkelt og elegant. 

Verdig arvtaker

Vi hadde håpet på litt bedre materialkvalitet i en splitter ny VW. Den svarte panellakken sitter fortsatt på diverse berøringsflater for å minne deg om at bruksbilen helst bør benyttes av støvfrie vesener uten fingeravtrykk.

Plussfaktorene i form av komfort og pris er likevel langt viktigere enn detaljer av mer funksjonell eller designmessig karakter. Vi tipper de fleste av dagens Passat-eiere opplever ID.7 som en verdig arvtaker.