
Vil ha oppgjør for kort rekkevidde:
Krever 70.000 kr i prisavslag for Polestar 2-kunder
NAF går nå ut og krever saftige prisavslag for kunder som har kjøpt elbilsuksessen Polestar 2. De mener rekkevidden ikke er som markedsført.
Verken NAF eller Norsk elbilforening anbefaler kundene til Polestar om å bli med på massesøksmålet som det svenske selskapet Kapatens forsøker å realisere.
I forrige uke meldte nettstedet Bilbransje24 at Kapatens har sendt et brev til norske Polestar 2-kunder, der de varsler om et planlagt gruppesøksmål mot Polestar for villedende markedsføring av rekkevidde.
– Klag heller til forhandleren du kjøpte bilen av før du eventuelt søker juridisk hjelp, mener både NAF og elbilforeningen.
Men der stanser enigheten mellom de to forbrukerorganisasjonene.
Les flere elbil-nyheter på Motor:
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
70.000 kr
NAF mener den faktiske rekkevidden for Polestar 2 er langt unna det som ble markedsført. Får man ikke et prisavslag fra forhandler, bør man klage videre til Polestar.
NAF er nå i gang med å hjelpe medlemmer med å kreve prisavslag.
– Vi har nå skrevet brev til Polestar hvor vi krever prisavslag på i størrelsesorden 70.000 kroner for kunder som har kjøpt bil frem til midten av januar, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Tidspunktet midten av januar er ikke tilfeldig:
Frem til da lovet Polestar at kundene «med god margin» skulle kunne kjøre de 408 kilometerne mellom Oslo og Hemsedal uten å lade. Deretter ble reklamen flere ganger kraftig moderert.
– Den faktiske rekkevidden innfrir ikke til det opprinnelig markedsførte, skriver advokatfullmektig Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF Advokat i en epost til Motor.
3000 kunder
NAF har fått et tosifret antall henvendelser fra medlemmer som er misfornøyd med faktisk rekkevidde på Polestar. Dersom NAF vinner frem i sitt krav om prisavslag, kan det imidlertid få følger for et langt større antall kunder.
Ca. 3000 kunder kjøpte Polestar 2 frem til Polestar endret markedsføringen. Tall fra Statens vegvesen viser at det ble registrert 2800 biler frem til siste årsskifte. Markedsføringen ble endret i midten av januar.
Også Forbrukertilsynet mener Polestar-kundene har gode muligheter til å vinne frem i et krav om prisavslag.
– For elbilkjøperne er rekkevidden helt sentral. Rekkevidden er en meget viktig opplysning for svært mange bilkunder. Derfor vil feil opplysning om rekkevidden veldig lett kunne anses som en mangel, sa Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, til Motor i vinter.
– Tviler
Norsk elbilforening råder derimot ikke sine medlemmer til å kreve prisavslag. De er rett og slett usikre på om NAF har en god sak juridisk sett.
– Vi tviler på om man vil nå fram med et slikt krav, siden teksten også henviser til WLTP. Strekningene Oslo-Hemsedal t/r og Oslo-Norefjell t/r er eksempler på strekninger som er innenfor WLTP-kjørelengden, skriver generalsekretær Christina Bu i en epost til Motor.
Det svenske firmaet Kapatens planer om gruppesøksmål møter imidlertid motbør fra både elbilforeningen og NAF.
Kapatens lover at ingen kunder bærer risiko dersom saken ikke skulle gi resultater. Da vil Kapatens ta kostnadene. Dersom de vinner frem, tar Kapatens en andel på 34 prosent (før moms) av det de lykkes med å inndrive fra Polestar.
Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, NAFs advokatkontor, reagerer på det hun betrakter som et skyhøyt honorar.
– Vi går ikke ut med noen anbefaling av Kapatens, men vi vet ennå for lite om selskapet til klart å kunne fraråde, presiserer hun.
Les flere Polestar-saker på Motor:
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Leiebil-selskap storhandler:
Kjøper 65.000 eks av Polestar 2
-
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
-
Euro NCAP-resultater 2021:
Dette er de sikreste nybilene på markedet
-
Amerikaner overtar:
Toppsjefen går i Volvo
-
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
-
Nytt bilde av Polestar 3:
Amerikanerne får egen fabrikk, europeerne får bil fra Kina
-
Viste Polestar 5:
Nå vinker Polestar farvel til bakruta
-
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
-
Prøveprosjekt fra Volvo og Polestar:
Nå kan du bestille servicen hjem på døra
-
Låner fra sportsbilen:
Tester grensene med «et beist» av en Polestar 2
-
Gode elbil-nyheter:
Volvo, Polestar og Mercedes får bedre ladeordninger
-
Polestar skroter også «Norefjell»:
Dropper fjell-reklame, men lover lengre rekkevidde
-
Polestar 2 blir rimeligere:
Lanserer Polestar 2 i enklere og rimeligere varianter
-
Barnesykdommene kureres:
Slik har de fikset elbilene som var fulle av feil
-
Elbiler kan stoppe plutselig:
Enda en tilbakekalling for Volvo og Polestar
-
Oppgraderer infotainment-systemet:
Volvo skroter gammel teknologi, får kinesisk hjelp
-
Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Tyskerne lader til ny kamp om elbiltronen
-
Fem stjerner i Euro NCAP-test:
Polestar-suksess i sikkerhetstest
-
Polestar endret rekkevidde-reklamen:
Polestar-eiere kan få prisavslag etter nye rekkeviddetall
-
Byttet skidestinasjon etter rekkevidde-bom:
Derfor kuttet Polestar rekkeviddeløftet med 186 km
-
Disse 10 er «Beste bilkjøp»-finalistene:
Ingen bensin- eller dieselbiler blant finalistene
-
Glem betalingsløsning og smarttelefon:
Polestar 2 får integrert parkerings-app
-
Forbrukerrådet om nybil-problemer:
«Det må ikke gå på sikkerheten løs»
-
Tilbakekaller 1.735 biler i Norge:
Kaller inn for å fikse alvorlige feil på Polestar 2
-
«Jeg sier ikke at vi slår Tesla»:
Lover bedre rekkevidde for Polestar
-
Dramatisk med ny Polestar 2:
Tror «røykutvikling» var fordampet kjølevæske
-
Bekrefter inntrykket fra Motor-tester:
Volvo-elbil skuffer i rekkeviddetest
-
«Plutselig bare stopper bilen»:
Tilbakekaller halvparten av Polestar 2-bilene i Norge
-
Polestar med store ambisjoner:
Bygger ny fabrikk og lover ny Model S-konkurrent
-
Polestar-sjefen om «rene» elbiler:
«Som sjef for et elbilmerke burde jeg ikke si dette...»
-
Barnesykdommer plager nytt elbilmerke:
Misnøye i Polestar-forumene etter brakdebut
-
Bilsalget i august:
Disse nykommerne vil prege bil-Norge
-
Volvo-eier med store ambisjoner:
Kinesisk bilgigant går for verdensherredømme
-
Motor har prøvekjørt Polestar 2:
Går rett i strupen på Tesla Model 3
-
Norske kunder må vente Polestar 2:
Ettertraktet elbil blir forsinket
-
Skal utfordre Tesla Model 3:
Starter produksjonen av Polestar 2 denne uken
-
Avduker konseptbil:
Polestars fjerde vil vekke oppsikt
-
Sjekk Elbilkalenderen:
Elbil-lanseringene du bør merke deg i 2020
-
Viser fram Volvo Polestar Engineered i 60-serien:
Lokker med en heftigere Volvo
-
Vi har prøvekjørt Polestar 1:
En liten forsmak til 1.665.000 kroner
-
Kunsten å kjøpe bil:
Polestar setter bilen på utstilling
-
En strøm av nyheter i 2020:
Disse 10 elbilene gleder vi oss mest til
-
Prisen klar på Polestars utfordrer til Tesla 3:
Bare noen tusenlapper skiller erkerivalene
-
Bekrefter lansering:
Første helelektriske Volvo klar i 2019
-
Polestar 3 utfordrer Tesla Y:
Kommer med sporty SUV
-
Volvos elbil-merke med ny modell:
Varsler priskrig mot Tesla
Tause
Polestar Norge ønsker ikke å svare på spørsmål om pengekravet NAF nå fremsetter på vegne av sine medlemmer.
Motor har stilt Polestar følgende spørsmål:
- Hva er Polestars syn på kravet fra NAF om 70.000 kroner i prisavslag?
- Hva er Polestars eventuelle tilbud om prisavslag til kundene sine?
Polestar vil ikke svare.
Kommunikasjonssjef Kristin Fjeld skriver følgende i en epost til Motor:
– Polestar er klar over at et investeringsselskap vurderer søksmål. Det er ikke levert inn noe søksmål og det er derfor heller ingen kjennelse eller dom i saken.
I en ny epost til henne har Motor understreket at spørsmålene gjelder NAFs krav om prisavslag, og ikke søksmålet til Kapatens.
Til dette svarer Fjeld:
– Vi har ikke noe mer å legge til.
Her er alle Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening