GOLF-LOOK: Slik kan du få instrumentpanelet i VW ID.2, som en Golf fra 80-tallet.

VW ID.2 gjør deg nostalgisk:

Boble eller 80-talls Golf – her kan du velge selv

Framtid og nostalgi kan mikses med en knapp på midtkonsollen i Volkswagens nye småbil.

Publisert Sist oppdatert

Det er lett å se at Volkswagens kommende elbil er en flørt med ikonet Golf. Og skrur man på tenningen, blir det mer alvor i relasjonen. Se ikke bort fra en heftig forelskelse.

Her er det nemlig mulig å trykke seg mange år tilbake i tiden. Plutselig dukker det opp instrumentpaneler fra både 50-tallet og 80-tallet.

Instrumentpanelet du ser på bildet over, er fra første generasjon Golf – men ikke fra de første årsmodellene. Høsten 1980 fikk Golf en facelift, blant annet med bredere baklys. Da kom også denne instrumenteringen.

ORIGINALEN: Slik så instrumentene ut etter at første generasjon Golf fikk en facelift i 1980.

Passer bedre

Hvorfor ikke instrumentene fra selve ur-Golfen? Vi tipper forklaringen er så enkel som at de første klokkene var runde, mens de ble nærmest kvadratiske etter faceliften. Og det siste formatet passer bedre i den kvadratiske digitale skjermen på ID.2.

BOBLE-LOOK: Her er det bare å dra på med Boble-instrumenter og 226 lydløse hester. Sjekk våpenskjoldet, som går igjen i rattet på bildet under.
ORIGINALEN: Alle har en Boble-historie. Eieren av denne perlen kan nok også fortelle om mange timer med pussing og vedlikehold.

Minimalistisk

Du kan også trykke deg lenger tilbake i den sentrale delen av bilhistorien, til Bobla – og instrumentpanelet de fleste trolig forbinder med denne klassikeren.

Det kom i 1958, sammen med den hele bakruten, og var herlig minimalistisk lenge før begrepet «less is more» ble en motesak i designmiljøene.

BYTT FREKVENS: VW har vel ikke lykkes like godt i forsøket på å lage en klassisk Blaupunkt-radio, men det er fortsatt tid til forbedringer.
MORO: Her blir det gøy å trykke på «play»!

Kassettspiller

VW har også gjort et forsøk på å gjenskape en gammel Blaupunkt-radio på infotainmentskjermen. Kanskje ikke like vellykket. Heller ikke den gamle kassettspilleren i Golfen er så enkel å hente opp og gjøre funksjonell i 2023. Eller mer presist, i 2025, når ID.2 kommer (les mer om ID.2 her).

NY FUNKSJON: Dette hjulet vil trolig være en kjærkommen funksjon for alle som ikke liker å trykke på skjermer hele tiden. Og skal du tilbake til Boble-designet på instrumentene, så får du dette symbolet på hjulet.

Trafikksikkert

Disse valgene gjøres med et nytt manøvreringshjul i midtkonsollen, en funksjon flere bilmerker har hatt, men som stadig flere har gått bort fra – som Audi.

Mazda har det på sine biler, mens BMW har droppet det på sin nyeste elbil, iX1. Per i dag er dette den enkleste og mest trafikksikre måten å betjene skjermfunksjonene på.

2025: ID.2 er fire meter utvendig, men bagasjevolumet er på imponerende 490 liter, inkludert en «brønn» under bagasjegulvet og 50 liter under baksetet.

Byvåpenet

Bildene viser at manøvreringshjulet skifter logo og farge, avhengig av hvilken tid du vil trykke deg tilbake til. VW brukte i mange år bildet av våpenskjoldet til Wolfsburg by, primært på rattet (se bildet av den røde Bobla lenger opp, og også på nedre del av instrumentet på ID.2). Dette motivet kommer også opp på hjulet i ID.2.

Nostalgi

VW har for øvrig varslet at de skal gjøre instrumentpanelene på kommende modeller mer funksjonelle og analoge (les mer her), da er dette hjulet en god start.

Og spesielt når bare et lite vrikk og et trykk, kan manøvrere deg inn i nostalgien.