FARLIG NÆR: Jennifer Jones åpnet døren for å gå ut, da bilen plutselig skjøt fart. Bare sekunder før hadde to fotgjengere passert foran bilen.

Jennifers Volvo skjøt fart:

Dashcam viser dramatisk Volvo-hendelse

Et opptak dokumenterer øyeblikket da Jennifer Jones’ Volvo XC40 plutselig akselererte på en parkerings­plass i Canberra i Australia. Data fra bilen viser signaler fra både gass og brems samtidig.

Publisert Sist oppdatert

Jennifer Jones (53) hadde parkert utenfor et lokalt kjøpesenter i Weston Creek og satt i bilen mens hun ventet på en tannlegetime. Klokken var litt over 13 da hun tok av seg beltet og åpnet døren for å gå ut.

– Akkurat idet jeg åpnet døren, skjøt bilen plutselig fart, forteller Jones.

Volvo har hentet ut data fra bilens svarte boks. Disse viser et 100 prosent gasspådrag og et maksimalt bremsetrykk – samtidig. Se kurvene lenger nede i saken.

Jones beskriver følelsen som helt uvirkelig.

Tidligere XC40-hendelser

    • Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en VolvoXC40.
  • Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
  • Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover. 
  • Trondheim: 29. oktober 2024 kjørte Berit Hovin tvers gjennom en garasjeport og kolliderte med naboens Audi. Berit, som er tidligere politibetjent, satte bilen i P og skulle hente nøkler i veska da bilen skjøt fart. Bilen var en Volvo XC40.
  • Sandvika: 9. november skjøt bilen til Kåre Lindemann fart forover og smalt rett i en stolpe i parkeringshuset ved Sandvika Storsenter. Bilen var en Volvo XC40.
  •  Se lenker til alle artikler lenger nede i denne saken

– Jeg ble presset hardt tilbake i setet av den voldsomme akselerasjonen, forklarer hun.

Jennifer Jones hevder hun trykket foten på bremsen, men at den ikke hadde noen effekt. Bilen hoppet over en kantstein på høyre side, strøk borti et parkeringsskilt og fortsatte mot neste rekke med biler – før den stanset bare millimeter fra en annen parkert bil. 

I løpet av tre sekunder hadde bilen flyttet seg 13 meter fremover og oppnådde en GPS-registrert hastighet på 26 km/t.

To fotgjengere som nettopp hadde passert foran bilen, unnslapp med liten margin. Flere vitner kom til og beskrev hendelsen som «skremmende». De mente til og med at bilen var delvis i lufta.

Hendelsen fanget på film

At hendelsen var dramatisk, vises tydelig på dashcam-opptaket fra bilen. Videoen viser hvordan XC40-en plutselig skyter fremover rett etter at to fotgjengere har passert foran. På lydopptaket hører man samtidig Jones’ sjokkerte utrop idet bilen akselererer ukontrollert.

Etter noen saftige engelske gloser hører vi hvordan Jennifer Jones snakker med et vitne utenfor bilen og forsikrer vitnet om at hun er OK. Hun sier deretter at hun må ta bilde av en feilmelding som dukket opp på skjermen.

Feilmelding 

På dashbordet kom følgende melding opp:

«Senk farten – kjøretøyet vil redusere hastigheten – feil i fremdriftssystemet.»

FEIL: Denne feilmeldingen dukket opp på Jennifer Jones' instrumentpanel bare sekunder etter hendelsen.

Ekteparet Jennifer Jones og Robert Fitzgerald (63) fikk utlevert såkalte EDR-data (event data recorder)  fra Volvo som viser signalene fra brems og gass.

Grafene dokumenterer et 100 prosent gassignal etterfulgt av kraftig bremsing. Likevel stoppet bilen først etter cirka 13 meter. 

Maks registrerte GPS-hastighet var 26 km/t. Dette tyder på en kraftig akselerasjon, ettersom bilen sto helt stille i utgangspunktet. Grafen er ikke komplett og viser bare 4 sekunders opptak. På den lagrede hendelsen er allerede signalet om gass 100 prosent ved opptakets start. 

Brems og gass samtidig

– Slik vi tolker denne grafen, må det enten være en teknisk feil i bilens signalsystem, eller så må Jennifer først ha trykket gassen 100 prosent og deretter, med den andre foten, ha trykket bremsen 100 prosent, forteller Robert Fitzgerald til Motor. 

Fitzgerald viser fram grafen til Motor. Den ser slik ut:

BREMS OG GASS: Fra EDR-data kan vi se at bilen har fått signal om brems (grønn) og gass (rød) samtidig. Det lagrede opptaket varer bare fire sekunder, så vi kan ikke se hvordan gass-signalet starter. Den blå kurven markerer bilens hastighet.

– Hun må altså ha trykket inn både gass og brems samtidig, så sluppet bremsen, og deretter holdt gassen inne 100 prosent i 1,5 sekunder etter at bilen hadde stoppet helt, sier Fitzgerald.

Han mener denne forklaringen er svært usannsynlig, og frykter at en teknisk feil ved bilen kan ha vært årsaken til akselerasjonen.

KAMP MOT VOLVO: Robert Fitzgerald og Jennifer Jones på parkeringsplassen der hendelsen skjedde. Tiden etter hendelsen har vært en lang kamp mot Volvo for å få ut mest mulig informasjon om sin egen bil.

Robert Fitzgerald er pensjonert professor og jobber nå som rådgiver for en organisasjon for fornybar transport i Australia. 

Jennifer Jones arbeider som prosjektleder og utdanningskonsulent. Hun har en doktorgrad i teknologiintegrasjon og utdanning.

Støtte fra Simco

Ekteparets syn støttes av Simen Huse hos Simco i Råde. Han har studert grafene fra bilen og er langt på vei enig i Fitzgeralds vurdering.

STØTTE: Simen Huse på Simco studerer EDR-data fra ulykkesbilen i Australia. Han er overrasket over det samtidige bremse- og gass-signalet og gir paret støtte i deres tolkning av grafene.

– Her er det flere ting vi ikke vet, blant annet hvorfor denne hendelsen er lagret i bilens «svarte boks», sier Huse.

Han understreker at sammenstøtet med kantsteinen ikke var kraftig nok til å utløse kollisjonsputene i bilen, og dermed ville det normalt sett ikke blitt lagret en hendelse. 

Likevel kan hendelsen ha blitt lagret fordi bilens nødbremsesystem ble aktivert, eller fordi det kom en feilmelding om feil på framdriftssystemet.

– Men det er ingen tvil om at de dataene vi ser her, er knyttet til hendelsen på en eller annen måte, og da sitter vi igjen med tre mulige forklaringer, sier Huse:

1: – En feil i bilens signalsystem førte til akselerasjonen.

2: – Sjåføren trykket gassen 100 prosent og deretter umiddelbart bremsen.

3: – Sjåføren trykket gassen 100 prosent og bilens nødbremsesystem forsøkte å overstyre dette.

Han stiller seg kritisk til forklaring nummer to og tre.

– Med tanke på at sjåføren hadde stoppet bilen, sittet stille i flere minutter, tatt av beltet og åpnet døren for å gå ut, finner jeg det svært lite sannsynlig at hun så skulle ha trykket inn gassen med høyre fot og bremsen med venstre rett etterpå. Dette er svært vanskelig å få til ved et uhell, forklarer Huse.

Når det gjelder nødbremsesystemet, er han like skeptisk:

– Hvis det var tilfelle, burde Volvo forklart det tydelig og ikke hevdet at bremsesignalet kommer fra en inntrykket pedal, hevder Huse.

Lite informasjon

Så langt er den eneste dokumentasjonen ekteparet har fått utlevert, denne grafen og en beskjed fra Volvo om at «undersøkelsen har bekreftet at dette ikke var en alvorlig feil på kjøretøyet, men en uheldig hendelse, forårsaket av akselerasjon snarere enn bremsing»

Simen Huse er tydelig på at de burde fått mer informasjon.

– Hvis Volvo har hentet ut denne grafen, har de også mye mer informasjon lagret i bilen. Dette burde eierne hatt tilgang til. Først da kan man begynne å danne seg et bilde av hva som kan ha skjedd, sier Huse.

Ekteparet har også mottatt en faktura fra verkstedet som spesifiserer to avdekkede feilmeldinger: ECM-P0A9193 og ECM-P135E68, men at det likevel ikke er noe feil med bilen. 

Motor har framvist disse kodene til Simen Huse, som bekrefter at de har med bilens motorstyreenhet (engine control module)  å gjøre, men at han ikke kan si konkret hva de betyr. 

Volvo skylder på sjåføren

Volvo Australia har etter en intern gjennomgang konkludert med at hendelsen var førerfeil. Paret mener dette er en feilaktig vurdering – og er oppgitt over at produsenten nekter å gi dem innsyn i rapportene som ligger til grunn for konklusjonen.

– Vi har bedt om tilgang til kjøretøydataene, men fått avslag. Selv etter en formell klageprosess har Volvo ikke svart på våre konkrete spørsmål, sier Robert Fitzgerald.

Han peker på at svenske Datatilsynet (Integritetsskyddsmyndigheten)  nylig slo fast at tekniske kjøretøydata skal regnes som personopplysninger, og dermed noe eieren har rett til å få utlevert.

Motor har fått se ekteparets omfattende korrespondanse med Volvo, samt interne e-poster som viser at Volvo har hatt flere interne runder før de bestemte hvor mye – eller lite – data de ville dele med bileierne. Etter flere måneder svarte de at de ikke kunne utlevere mer informasjon om bilen.

«Uforenlig med Volvo-verdiene»

I en e-post til Volvos toppledelse i Australia skriver Robert Fitzgerald at selskapets håndtering bryter med grunnleggende prinsipper om åpenhet og ansvarlighet:

– Å nekte innsyn i sikkerhetskritiske data står i kontrast til de verdiene Volvo selv hevder å bygge merkevaren på, skriver Fitzgerald til Volvo.

Etterspill

Paret vurderer nå å gå videre med saken både juridisk og via offentlige tilsynsorganer. Samtidig ønsker de å advare andre bilister om at uventet akselerasjon kan forekomme – og at kampen for å få ut kjøretøydata kan bli lang og krevende.

– Dette handler først og fremst ikke om vår bil eller våre penger. Det handler om folks rett til å få utlevert data bilprodusentene sitter på, og om å øke bevisstheten om at feil på kjøretøy kan skje, sier Jones.

Hun tenker seg om et øyeblikk før hun fortsetter. 

– Hva om bilen hadde truffet en av fotgjengerne foran? Hvem ville da stått igjen med ansvaret? spør Jennifer Jones da vi snakker med henne via Teams fra Australia.

Volvo svarer

Motor har i arbeidet med denne saken kontaktet Volvos internasjonale pressetjeneste. Pressesjef Kristin Boldemann Wester i Volvo Cars svarer dette i en epost.

«Sikkerhet er vår høyeste prioritet, og vi tar enhver hendelse som dette på største alvor. Vi deler ikke EDR-data eksternt. Etter å ha undersøkt denne konkrete hendelsen, inkludert EDR-data, fant vi imidlertid ingenting som indikerer en feil med det aktuelle kjøretøyet».

Vet du noe om denne saken?

Kanskje har du opplevd noe som likner? Kontakt oss her: jon.terje@motor.no eller peter@motor.no

Rettssak om plutselig akselerasjon

  • 23. juli 2023 ble syv personer skadet da en VW ID.3 raste gjennom Torggata i Drøbak.
  • Rettssaken går i Follo og Nordre Østfold tingrett fra 16. til 19. juni.
  • Statsadvokaten har tiltalt mannen for uaktsom kjøring.
  • Sjåføren hevder han ikke har vært uaktsom, at bremsene sviktet og at ulykken kan skyldes en teknisk feil.
  • Yasmine Halnes og Nadia Ødegård Salhi i NAF Advokat forsvarer mannen og mener at etterforskingen er mangelfull, men at de få undersøkelsene som faktisk er gjort, viser at ulykken mest sannsynlig skyldes en kortvarig svikt i elektronikken.
Powered by Labrador CMS