EKSTREMT: Xiaomi SU7 akselererer fra 0 til 100 på 2,78 sekunder.

Kinesisk lovforslag:

Vil begrense akselerasjon på elbiler

Kina foreslår 5-sekunders 0–100 km/t akselerasjonsgrense for kjøretøy for å forbedre trafikksikkerheten. – Her bør Europa følge etter Kina, mener seniorforsker fra Sintef.

Publisert Sist oppdatert

Moderne elbiler har en veldig kraftig akselerasjon sammenlignet med sine bensin- og dieseldrevne forgjengere. Helt vanlige familiebiler ligger nå under 5 sekunder på 0–100 km/t. Litt råere utgaver klarer 0–100 på 3,5 sekunder, Porsche Taycan Turbo ligger på 2,93 sekunder og den nye Xiaomi SU7 er helt nede på 2,78 sekunder.  

Saktere før

Til sammenligning røsket det skikkelig i magen på oss gutta fra Indre Østfold da en bensindreven Golf GTI fra 1990 klarte 0–100 på bare 8,3 sekunder. En standard Porsche 911 Targa fra 2018, som ligger langt utenfor de flestes rekkevidde, klarer testen på 4,7 sekunder. 

Det har altså skjedd en helt dramatisk endring i hvordan vanlige biler akselererer. Og dette brukes aktivt av bilprodusentene i sin markedsføring. 

– Det er opplagt at en så kraftig akselerasjon kan føre til ulykker, du har mer enn nok kraft i «standard modus» hvis det trengs, sier seniorforsker Gunnar Deinboll Jenssen ved avdeling for mobilitet på Sintef. 

Aktivt valg

Nå vil kinesiske transportmyndigheter legge begrensninger på bilenes akselerasjon i «standardmodus» ved oppstart. Ifølge lovforslaget som er omtalt i CarNewsChina.com, må sjåføren ta et aktivt valg for å slippe løs alle hestekreftene i bilen ved å velge «sport mode»  eller lignende. 

Målet er å redusere risikoen knyttet til overdreven akselerasjon. 

SENIORFORSKER: Gunnar Deinboll Jenssen ved Sintef.

– Her har Kinesiske myndigheter tatt et fornuftig grep, mener Deinboll Jenssen. 

Lovforslaget bygger på ulykkesdata fra Kina for elbil-markedet som viser økt alvorlighetsgrad og risiko i forbindelse med høy ytelse som standard ved oppstart av bilen.

– Evidensgrunnlaget virker tilstrekkelig til å rettferdiggjøre regulering – studier viser mer alvorlige ulykker i elbil-markedet, og myndighetene anerkjenner økt risiko for «startfase ulykker», der høy ytelse er standard modus sier Deinboll Jenssen.

Nødstopp

Han understreker også at denne begrensningen ikke vil hjelpe dersom det er tekniske feil ved bilen som fører til akselerasjonen. 

– Da er det mye viktigere at sjåførene får god opplæring i bruk av bilen, og hvordan de kan stoppe i en nødsituasjon, forklarer Deinboll Jenssen. 

Han trekker fram bruk av håndbrekket og en eventuell stoppknapp som stopper hele bilen. 

– Det er utrolig viktig at biler kan stoppes selv om de kommer ut av kontroll, og her hviler det mye ansvar på produsentene og de som selger bilene, sier Jenssen. 

Ifølge Jenssen burde alle biler være utstyrt med en tydelig merket stoppknapp. Gjerne plassert på samme sted i alle biler. 

Det foreslåtte regelverket, med tittelen «Technical Conditions for Motor Vehicle Operation Safety» ligger ute til høring i Kina. 

Powered by Labrador CMS