5,5 ÅR: Kunden lot Teslaen sin stå her, hos Tesla på Skøyen i Oslo, i fem og et halvt år.

Mangeårig konflikt om oppgradering:

Tesla-kunde nektet å hente bilen på verksted i 5,5 år

Tesla-eieren ville ikke hente den ett år gamle millionbilen sin da verkstedet sa den var ferdig reparert. Dermed ble den stående hos Tesla på Skøyen i Oslo i 5,5 år.

Publisert Sist oppdatert

En mann i 40-årene fra Østlandet har gjennom flere år hatt en dyp konflikt med Tesla Norge, som i 2015 – for åtte år siden – solgte ham en Tesla Model S for 1,1 millioner kroner. Bilen ble levert ut i november 2016.

Mannen mener han ikke fikk en oppgradering han ble lovet, og at bilen har en rekke feil og mangler. Det førte til at han nektet å hente bilen da Teslas verksted fortalte ham at bilen var ferdig reparert i juni 2017.

Dermed ble bilen stående hos Tesla på Skøyen i Oslo i fem og et halvt år, helt frem til i fjor høst, november 2022.

Parkeringsutgifter

Tesla Norge har tatt til motmæle. De krever nå at kunden deres må betale for at Tesla har tatt vare på bilen hans gjennom fem og et halvt år.

I et prosesskriv Motor har innhentet fra Oslo tingrett, fremkommer det at Tesla krever inntil 99.000 kroner av mannen for oppbevaringen av bilen.

Tesla Norge mener at kunden har brutt loven ved å nekte å hente bilen, og at Tesla etter lovverket har rett til å få dekket sine kostnader for oppbevaringen.

– Tesla har hatt merutgifter til parkering, ettersom det gjennomgående har vært plassmangel i parkeringshuset på Skøyen, skriver Teslas advokat, advokatfullmektig Eirik Bergsjø ved Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.

Mannen nekter å betale for oppbevaringen gjennom 5,5 år.

Hans advokat, André Marthinussen Larsen ved Bjerkan Stav Advokatfirma, skriver i et prosesskriv at oppbevaringen av bilen skyldes forhold på Teslas side.

– Tesla kan ikke kreve erstatning for et udokumentert økonomisk tap for oppbevaring av bilen, skriver kundens advokat.

Lovet oppgradering

Bakgrunnen for konflikten er kjøp av en Tesla Model S til 1,1 millioner kroner. Før bilen ble levert, ble kunden i 40-årene lovet at bilens batteri skulle oppgraderes, slik at den fikk lengre rekkevidde og raskere akselerasjon.

Mannen skulle betale 10.000 amerikanske dollar for oppgraderingen. Men senere viste det seg at det ikke var teknisk mulig å oppgradere batteriet.

I tillegg mener mannen at bilen har en rekke feil og mangler. Han klaget til forbrukermyndighetene og krevde å få heve kjøpet, få tilbake hele kjøpesummen, og få en erstatning på nærmere 500.000 kroner for blant annet lakkforsegling, advokatutgifter og forsikrings- og lånekostnader.

– Bagatellmessige

I Forbrukerklageutvalget fikk han ikke medhold, da konflikten ble behandlet der i fjor høst. Utvalget mener de fleste av den lange rekken med påståtte feil og mangler kan karakteriseres som bagatellmessige, og at det nå ikke er kjøpsrettslige mangler ved bilen.

Forbrukerklageutvalget konkluderer med at Tesla Norge derimot har gjort mer for kunden enn det han har krav på etter lovverket.

De påpeker også at mannen har fått lånebil.

Forbrukerklageutvalget mener imidlertid at Tesla må betale 50.000 kroner i erstatning til mannen for at han ikke fikk oppgraderingen. Dette er å anse som et avtalebrudd, siden avtale om oppgradering var inngått, konkluderer Forbrukerklageutvalget, som likevel påpeker at oppdateringen har begrenset betydning.

2000 dager

Motor har tidligere skrevet om konflikter mellom bilselgere og bilkjøpere, hvor bilkjøperen nekter å hente bilen sin.

Denne mannen måtte betale 35.000 kroner til bilforretningen sin for oppbevaring av bilen, etter at han nektet å hente den da bilforretningen sa den var ferdig reparert.

Men konflikten mellom Tesla-kunden på Romerike og Tesla savner trolig sidestykke.

Kunden lot bilen bli stående hos Tesla i til sammen cirka 2000 dager, fordi han mente han skulle få heve kjøpet av millionbilen.

Les flere Tesla-saker her

Lav kilometerstand

Fordi han nektet å hente bilen, og på grunn av tidligere lange verkstedopphold, har bilen dermed en svært lav kjørelengde.

I november i fjor var kilometerstanden på den da seks år gamle bilen på under 1500 kilometer, ifølge registrerte opplysninger hos Statens vegvesens base for kjøretøysopplysninger.

Det fremgår også av saksutredningen til Forbrukerklageutvalget at Tesla på et tidspunkt i 2017 tilbød tilbakekjøp av både denne Tesla Model S og av en Tesla Model X, som mannen også eide.

Men forutsetningen for tilbudet om tilbakekjøp hadde en viktig klausul:

Tesla krevde at kunden godtok å ikke handle biler av dem de neste fem årene.

600.000 kr i renter

Mannen var på langt nær fornøyd med vedtaket i Forbrukerklageutvalget, der han ble tilkjent et prisavslag på bare 50.000 kroner. Mannen har derfor saksøkt Tesla Norge.

Rettssaken er berammet til 5. juni i Oslo tingrett.

I prosesskrivet fra mannens advokat, fremgår det at mannen fortsatt krever å få heve kjøpet og få kjøpesummen på 1,1 millioner kroner tilbake.

I tillegg krever mannen å få dekket sine store sakskostnader, og å få forsinkelsesrenter for kjøpesummen helt tilbake til sommeren 2017. Bare rentene utgjør rundt 600.000 kroner.

Mannen i 40-årene mener at han ville avbestilt bilen i 2016, dersom han da hadde fått vite at oppgradering av batteriet ikke var mulig.

Tesla Norge på sin side godtar å betale de 50.000 kronene som Forbrukerklageutvalget vedtok at de skal betale.

Men i et motsøksmål krever de som nevnt inntil 99.000 kroner for å ha tatt vare på mannens bil gjennom fem og et halvt år.

Motor har vært i kontakt med kundens advokat, for å høre om mannen ønsker å la seg intervjue. Mannen har foreløpig ikke besvart Motors henvendelser.