5,5 ÅR: Kunden lot Teslaen sin stå her, hos Tesla på Skøyen i Oslo, i fem og et halvt år.Foto: GEIR RØED
Mangeårig konflikt om oppgradering:
Tesla-kunde nektet å hente bilen på verksted i 5,5 år
Tesla-eieren ville ikke hente den ett år gamle millionbilen sin da verkstedet sa den var ferdig reparert. Dermed ble den stående hos Tesla på Skøyen i Oslo i 5,5 år.
En mann i 40-årene fra Østlandet har gjennom flere år hatt
en dyp konflikt med Tesla Norge, som i 2015 – for åtte år siden – solgte ham en
Tesla Model S for 1,1 millioner kroner. Bilen ble levert ut i november 2016.
Mannen mener han ikke fikk en oppgradering han ble lovet,
og at bilen har en rekke feil og mangler. Det førte til at han nektet å hente
bilen da Teslas verksted fortalte ham at bilen var ferdig reparert i juni 2017.
Dermed ble bilen stående hos Tesla på Skøyen i Oslo i fem
og et halvt år, helt frem til i fjor høst, november 2022.
Tesla Norge har tatt til motmæle. De krever nå at kunden
deres må betale for at Tesla har tatt vare på bilen hans gjennom fem og et
halvt år.
I et prosesskriv Motor har innhentet fra Oslo tingrett,
fremkommer det at Tesla krever inntil 99.000 kroner av mannen for oppbevaringen av bilen.
Tesla Norge mener at kunden har brutt loven ved å nekte å hente bilen, og at
Tesla etter lovverket har rett til å få dekket sine kostnader for oppbevaringen.
– Tesla har hatt merutgifter til parkering, ettersom det
gjennomgående har vært plassmangel i parkeringshuset på Skøyen, skriver Teslas
advokat, advokatfullmektig Eirik Bergsjø ved Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.
Mannen nekter å betale for oppbevaringen gjennom 5,5
år.
Hans advokat, André Marthinussen Larsen ved Bjerkan Stav
Advokatfirma, skriver i et prosesskriv at oppbevaringen av bilen skyldes forhold
på Teslas side.
– Tesla kan ikke kreve erstatning for et udokumentert
økonomisk tap for oppbevaring av bilen, skriver kundens advokat.
Annonse
Lovet oppgradering
Bakgrunnen for konflikten er kjøp av en Tesla Model S til
1,1 millioner kroner. Før bilen ble levert, ble kunden i 40-årene lovet at bilens batteri
skulle oppgraderes, slik at den fikk lengre rekkevidde og raskere akselerasjon.
Mannen skulle betale 10.000 amerikanske dollar for oppgraderingen. Men senere viste det seg at det ikke var teknisk mulig å
oppgradere batteriet.
I tillegg mener mannen at bilen har en
rekke feil og mangler. Han klaget til forbrukermyndighetene og krevde å
få heve kjøpet, få tilbake hele kjøpesummen, og få en erstatning på nærmere
500.000 kroner for blant annet lakkforsegling, advokatutgifter og forsikrings- og lånekostnader.
– Bagatellmessige
I Forbrukerklageutvalget fikk han ikke medhold, da konflikten
ble behandlet der i fjor høst. Utvalget mener de fleste av den lange
rekken med påståtte feil og mangler kan karakteriseres som bagatellmessige, og
at det nå ikke er kjøpsrettslige mangler ved bilen.
Forbrukerklageutvalget konkluderer med at Tesla Norge
derimot har gjort mer for kunden enn det han har krav på etter lovverket.
De
påpeker også at mannen har fått lånebil.
Forbrukerklageutvalget mener imidlertid at Tesla må
betale 50.000 kroner i erstatning til mannen for at han ikke fikk oppgraderingen. Dette er å anse som et avtalebrudd, siden avtale om
oppgradering var inngått, konkluderer Forbrukerklageutvalget, som likevel
påpeker at oppdateringen har begrenset betydning.
Annonse
2000 dager
Motor har tidligere skrevet om konflikter mellom
bilselgere og bilkjøpere, hvor bilkjøperen nekter å hente bilen sin.
Fordi han nektet å hente bilen, og på grunn av tidligere lange
verkstedopphold, har bilen dermed en svært lav kjørelengde.
I november i fjor var kilometerstanden på den da seks år
gamle bilen på under 1500 kilometer, ifølge registrerte opplysninger hos Statens
vegvesens base for kjøretøysopplysninger.
Det fremgår også av saksutredningen til
Forbrukerklageutvalget at Tesla på et tidspunkt i 2017 tilbød tilbakekjøp av
både denne Tesla Model S og av en Tesla Model X, som mannen også eide.
Men forutsetningen for tilbudet om tilbakekjøp hadde en viktig
klausul:
Tesla krevde at kunden godtok å ikke handle biler av dem
de neste fem årene.
Annonse
600.000 kr i renter
Mannen var på langt nær fornøyd med vedtaket i
Forbrukerklageutvalget, der han ble tilkjent et prisavslag på bare 50.000
kroner. Mannen har derfor saksøkt Tesla Norge.
Rettssaken er berammet til 5. juni i Oslo tingrett.
I prosesskrivet fra mannens advokat, fremgår det at
mannen fortsatt krever å få heve kjøpet og få kjøpesummen på 1,1 millioner
kroner tilbake.
I tillegg krever mannen å få dekket sine store
sakskostnader, og å få forsinkelsesrenter for kjøpesummen helt tilbake til
sommeren 2017. Bare rentene utgjør rundt 600.000 kroner.
Mannen i 40-årene mener at han ville avbestilt bilen i 2016, dersom
han da hadde fått vite at oppgradering av batteriet ikke var mulig.
Tesla Norge på sin side godtar å betale de 50.000 kronene
som Forbrukerklageutvalget vedtok at de skal betale.
Men i et motsøksmål krever de som nevnt inntil 99.000 kroner for å
ha tatt vare på mannens bil gjennom fem og et halvt år.
Motor har vært i kontakt med kundens advokat, for å høre om mannen ønsker å la seg intervjue. Mannen har foreløpig ikke besvart Motors
henvendelser.