DOGE- OG TESLA-SJEFEN: Elon Musk på Conservative Political Action Conference (CPAC) i Maryland i februar.
Foto: GAGE SKIDMORE, FLICKR
Elon Musk:
Pushet for å fjerne subsidier, taper enorme summer
Elon Musk og DOGE ønsket å barbere offentlige utgifter i USA, nå fjernes en av Teslas viktigste inntektskilder som en følge av republikansk politikk.
Tesla-sjef Elon Musk har vært en stor tilhenger av å stoppe amerikanske subsidier i bilsektoren.
I utgangspunktet var dette rettet mot støtte til olje og gassekstoren, men det har endt opp med at alt av subsidier blir borte, inkludert skattefradraget for elbiler og lignende.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Enorme summer
Aller viktigst, eller verst om man vil, for Tesla, er at ordningen Corporate Average Fuel Economy (CAFE), skrotes i USA.
Dette ene tiltaket vil fjerne den amerikanske delen av en inntektsstrøm som har gitt Tesla nesten 11,8 milliarder dollar, tilsvarende 121 milliarder kroner, det siste tiåret, melder Insideevs.
CAFE har vært en ordning der bilprodusenter som ikke klarer å møte utslippskravene, kan kjøpe kvoter fra produsenter som har mye å gå på. Tesla, med kun elbiler, har dermed kunnet selge kvoter i store kvanta i en årrekke.
Salget av disse kvotene har stått for så mye som en tredjedel av Teslas inntekter, ifølge Insideevs.
Fallende kurve
– Disse regulatoriske kredittsalgene er grunnen til at Tesla eksisterer i dag. Uten regulatorisk kredittsalg taper Tesla penger i kjernevirksomheten sin, sier Gordon Johnson, analytiker hos GLJ Research.
Kredittene vil snart bli verdiløse under den nye republikansk-ledede skatte- og utgiftsloven. De økonomiske straffene for bilprodusenter som ikke oppfyller CAFE-kravene fjernes, noe som betyr at andre bilprodusenter ikke lenger trenger å kjøpe kvoter fra Tesla.
Dette skjer samtidig som merkets salg har en fallende kurve. Det er også ventet at elbilsalget i USA vil stupe når skattefradraget på 7500 dollar ved kjøp av en elbil fjernes senere i år.
P.S. Det er fortsatt utslippskrav i EU, men bilprodusentene fikk en utsettelse på de nye kravene da EU-kommisjonen foreslo å tillate et treårsvindu for å nå 2025-målene i mars.
Har du lest disse sakene fra Motor?