UTLØSER: Ved en ulykke, eller flatt batteri, er det viktig med en mekanisk dørutløser. Slik man ser foran vindusheisen i bildet til høyre.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Kan bli farlig:
Dørutløsere mangler – eller er godt gjemt
Mange av dagens biler har dører som styres elektrisk, og mekaniske utløsere er livsviktig. Dette er et tema for blant annet alle Tesla-modeller.
Ved en ulykke er det svært viktig at det er mulig å åpne dørene i en bil. Noe som har blitt en problemstilling når mange moderne biler har elektriske utløsermekanismer, som ikke virker hvis strømmen i bilen av en eller annen grunn har blitt kuttet.
Særlig i tilfeller når det oppstår brann, hvor man har dårlig tid til å redde ut eventuelt skadde i bilen, kan dette bli kritisk.
Løsningen på dette er å ha en mekanisk utløsermekanisme. Men det viser seg at disse kan være vanskelige å lokalisere, eller mangle. I tillegg er det høyst sannsynlig mange som ikke kjenner til dette fenomenet.
Bloomberg [for abonnenter] har sett nærmere på problemstillingen og bruker Tesla som eksempel.
Teslas design av Model S er svært strømlinjeformet, noe som blant annet har medført glatte dører med dørhåndtak som er innfelte.
Denne mangelen på krumning i Teslas dører betyr mindre plass til motorer og elektriske komponenter som styrer vinduene, låsesystemer og håndtak, ifølge personer kjent med designet som Bloomberg har snakket med.
Som erstatning for at dørhåndtakene ikke virker hvis strømmen har gått, valgte Teslas ingeniører trådutløsermekanismer som låser opp dørene i nødstilfeller.
Systemet går igjen i alle Tesla-modellene.
Hvor Tesla plasserer manuelle utløsere, varierer fra modell til modell. Selskapet beskriver i brukerhåndbøkene hvor utløserne er, og hvordan de fungerer.
Annonse
Kun fordørene
Men det er ikke alle modellene som har utløsere for dørene til baksetet.
Motor har tatt kontakt med Tesla i Norge, som ikke har noen kommentar til dette, utover å vise til håndbøkene.
Heller ikke alle Model Y-er er utstyrt med manuelle utløsere for bakdørene fra 2020 til modellåret 2024. En tidsperiode da den har vært blant de mest solgte kjøretøyene i verden.
MODEL Y: Slik kan utløseren være illustrert i en Model Y. Her må man fjerne den lille matten i dørlommen, trykke på den røde tappen og trekke en kabel forover.Skjermdump: TESLA
MODEL 3: I flere årganger av Model 3 er det ingen utløser bak.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
– Hvis du er passasjer, hopper inn i en leiebil eller en Model Y som er en robottaxi, kommer du ikke til å være klar over dette. Slike funksjoner bør ikke leke gjemsel, sier Michael Brooks, administrerende direktør for Center for Auto Safety, til Bloomberg.
Tesla er, siden Model S kom på markedet i 2013, Norges desidert mest populære bilmerke, med nær 250.000 leverte personbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er en markedsandel på 13,4 prosent i perioden. Neste merke er Toyota, med 194.000 biler.
Redningsetatene kjenner til problemet
Dermed er det svært mange nordmenn som ruller rundt i disse bilene. I tillegg har Teslas dørkonstruksjon senere blitt «kopiert» av en rekke andre produsenter som kan ha andre løsninger for utløsere.
Sigurd Folgerø Dalen, kommunikasjonssjef i Oslo brann- og redningsetat, sier de er veldig klar over problemstillingen.
– Vi kommer oss inn i bilen, så det er ikke noe problem for vår del.
Men han legger til at det kan være et problem i minuttene før de kommer frem, hvis det er folk i bilen som ikke klarer å komme seg ut.
– Det er helt klart en fordel hvis folk er informert og orientert om utløserne. Så vidt vi vet, har det ikke forekommet noen større skade på grunn av dette på noen oppdrag vi har vært på.
Benny ChristensenFoto: TOMM W. CHRISTIANSEN
– Dette kan definitivt være problematisk. Mange bileiere er ikke klar over dette, de vet ikke om nødåpnere, og det kan gå på liv og død løs. For eksempel ved en ulykke med brann, hvis man ikke vet hvordan man kommer seg ut av bilen, sier Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF Advokat.
Christensen er ganske sikker på at alle bilmodeller med elektriske dørhåndtak har en eller annen form for mekanisk løsning, men understreker at han ikke har full oversikt.
Annonse
Klønete plassering
– Enkelte nødåpnere sitter også klønete til bak høyttalerdeksler og liknende. Det er ikke en god løsning når sekundene teller, sier han.
Samtidig mener Christensen at løsningene er grovt underkommunisert av bilfabrikantene og forhandlerne.
– Vår søsterorganisasjon i Tyskland ADAC her flere ganger gått ut og kritisert dette. Enkelte Tesla-modeller, 3 og Y, og enkelte Mercedes-modeller, er visstnok «verstingene» her. Volkswagen gikk nylig ut og fortalte at de ikke ville bruke innfellbare håndtak på sine elbiler, da de mener gevinsten i aerodynamikk er liten, og at sikkerheten må prioriteres.
Christensen anbefaler å ha en en kombinert beltekutter og nødhammer til å knuse vinduet i biler med slike løsninger.
Slik gjør du det i Teslaen din
Under er det som står i brukerhåndboken for de forskjellige modellene til Tesla:
Model S 2012–2020
Foran: Her åpnes fordørene som vanlig med de innvendige dørhåndtakene.
Bak: Brett tilbake kanten på teppet under baksetene for å vise den mekaniske utløserkabelen. Dra den mekaniske utløserkabelen mot midten av bilen.
Model X 2015–2020
Foran: Apne fordørene som vanlig med de innvendige dørhåndtakene.
Bak: Løsne høyttalerdekselet forsiktig fra døren, og så trekker du den mekaniske utløserkabelen ned og mot fronten av bilen. Når låsen er utløst, løfter du døren manuelt.
Model 3 2017–2023
Foran: Trekk opp den manuelle dørutløsingen, som er plassert foran vindusbryterne.
Bak: Det er kun fordørene som er utstyrt med manuell dørutløsning.
Model Y 2020–2024
Foran: Trekk opp den manuelle dørutløsingen, som er plassert foran vindusbryterne.
Bak: Ta ut matten fra bunnen av bakdørlommen. Trykk på den røde tappen for å ta ut tilgangsluken. Trekk den mekaniske utløsingskabelen forover.
OBS: Ikke alle Model Y-biler er utstyrt med en manuell utløser for bakdørene.
Model S 2021–2024
Foran: Trekk opp den manuelle dørutløsingen, som er plassert foran vindusbryterne.
Bak: Brett tilbake kanten på teppet under baksetene for å vise den mekaniske utløserkabelen. Dra den mekaniske utløserkabelen mot midten av bilen.
Model X 2021–2024
Foran: Trekk opp den manuelle dørutløsingen, som er plassert foran vindusbryterne.
Bak: Løsne høyttalerdekselet forsiktig fra døren og trekk den mekaniske utløserkabelen ned og mot fronten av bilen. Når låsen er utløst, løfter du døren manuelt.
Model 3 2024–
Foran: Trekk opp den manuelle dørutløsingen, som er plassert foran vindusbryterne.
Bak: I bunnen av bakdørlommen er det et spor foran utløsingsdekselet. Før fingeren din inn i sporet og løft for å ta av dekselet. Trekk den mekaniske utløsingskabelen forover.
Model Y 2025–
Foran: Trekker opp den manuelle dørutløsingen, som er plassert foran vindusbryterne.
Bak: I bunnen av bakdørlommen er det et spor foran utløsingsdekselet. Før fingeren din inn i sporet og løft for å ta av dekselet. Trekk den mekaniske utløsingskabelen forover.
PS:CarNewsChina melder at det vurderes et forbud mot innfelte dørhåndtak i Kina. blant annet fordi det har vist seg at de medfører en sikkerhetsrisiko.