TO ER BEDRE ENN ÉN: Øystein «Pølsa» Pettersens første bil var en Suzuki Baleno. Nå har han to Tesla'er.

10-punktsjekken med Øystein «Pølsa» Pettersen:

– Det er én ting Tesla er bedre på enn alle andre

Øystein «Pølsa» Pettersen mener Tesla slår alle andre bilprodusenter når det gjelder én ting. Hjemme på Lillehammer har han to av dem.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Øystein «Pølsa» Pettersen.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Dette er et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på selv, også. Faktum er at jeg ikke helt vet. Vi har to biler. En privatbil og en firmabil. Begge er Tesla. Privatbilen er en Tesla S Long Range firehjulstrekker. Firmabilen er en Tesla 3 Long Range firehjulstrekker. Privatbilen kjøpte jeg brukt av noen som ville selge den før den hadde rulla hundre kilometer i 2023. Firmabilen kjøpte jeg ny i 2022.

Øystein «Pølsa» Pettersen (42)

  • Vant sammen med Petter Northug OL-gull i lagsprint i Vancouver i 2010. Åtte pallplasseringer i verdenscupen i sprint. Opprinnelig fra Oslo, flyttet til Lillehammer i 2016. Satset på langløp fra 2014.
  • Har etter karrieren som langrennsløper gjort seg bemerket som podkastvert, forfatter, deltaker i NRKs «Maskorama» (2022), TVNorges «71 grader nord» og programleder på TV. Gjorde i forbindelse med ski-VM 2025 i Trondheim stor suksess med TV-serien «Team Pølsa». Gift med Ellen, en datter og en sønn.

Når det gjelder bruk av bil privat, er vi ganske gjennomsnittlig, tror jeg. Vi bruker den bilen cirka 15.000 kilometer i året, alt fra ferieturer til småturer. Men jeg vil tippe vi har færre korte turer enn snittet. Vi er flinke til å bruke sykkelen i nærmiljøet når vi skal rundt omkring. I jobbsammenheng kjører jeg mye. Er på veien ofte, og snuser på 40 000 kilometer i løpet av året. Men jeg koser meg i bilen, kaller den for klasserommet mitt. Der jeg lærer via lydbøker, podkaster og telefonsamtaler.

Min aller første bil? Den husker jeg veldig godt. Den betydde ekstremt mye for meg. Jeg kommer jo fra Oslo, så behovet for bil var ikke veldig stort da jeg gikk på videregående. Jeg brukte sykkel eller kollektivtransport, og det fungerte supert. Etter videregående flyttet jeg til Meråker for å studere og bli flinkere på ski. Da var bil en nødvendighet. For å ta meg hit og dit, og for å kunne reise rundt og konkurrere. Våren 2002 sendte jeg en forespørsel – en «søknad» – om et «mulig samarbeid» til Frank og Rune i RSA Bil. Freidig fortalte jeg at målet mitt var OL-gull, og at jeg trengte en bil for å kunne oppnå det. Noen mil senere var jeg på plass i Meråker, i en Suzuki Baleno fra RSA – og i 2010 vant jeg OL-gullmedaljen.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Bil er jo dyrt uansett hvordan en vrir og vender på det. Og da jeg ikke en gang vet hva det koster meg per måned med bilene våre, skal jeg være forsiktig med å fremstå som en som har valgt bil med «økonomi» fremst i panna. Men jeg husker vi i 2015 valgte å kjøpe elbil på grunn av bomavgiftene, en brukt Nissan Leaf. Fra første stund elsket jeg elbil. Siden har vi faktisk kun kjørt elbil. Jeg har ingen smarte råd. Men jeg har et enkelt triks for å holde bilens lakk fin, nemlig folie. Derfor har jeg foliert firmabilen, slik at den i hvert fall ser fin ut under folien, hvis jeg en dag skal selge. Folie er litt dyrt, men for egen del mener jeg det er verdt det.

Banne i kirka

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?

– Jeg er ikke verdens beste til å vaske, vokse, pusse og kose med bilen. Vasker den for sjelden, både i hall og manuelt. Men jeg skammer meg ikke. Det er mange ting jeg bryr meg mer om enn at bilen er ren. Det er kanskje å banne i kirka – men …

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Med to biler og null kompetanse på bil generelt, har jeg heldigvis vett nok til – og tar meg råd til – å sette bort hjulskift og -oppbevaring til de som kan det, nemlig «Dekk1» på Lillehammer. Hvilket dekkmerke jeg bruker; ja, det vet jeg rett og slett ikke.

Hvordan sjekker du historikken ved kjøp av bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha? 

– Tja, sannheten her er vel at jeg har kjøpt bruktbil to ganger. En Leaf av en eldre dame og en nesten ny Tesla. Så jeg har ikke sjekka noe som helst, faktisk. Nå høres jeg ut som verdens mest naive bilkjøper, og det er mulig jeg er det også? Men i min verden er tillit noe man starter med, ikke noe man opparbeider seg. Jeg stoler på folk, og det har foreløpig gått fint. Hvor lenge bilen bør holde, vet jeg ikke. Men det er klart at når en bil koster så mye som den gjør, bør den jo fint kunne leve i 10 år, mener jeg. Naivt det også, kanskje?

RAFT RATT: Pølsas nyeste Tesla har «Yoke-ratt»

Hengerfeste

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Privatbilen står ute hele året. Får rett og slett ikke plass til den i garasjen. Der står den fint, uten trekk og uten beskyttelse. Foreløpig takler den klimaet på Lillehammer ypperlig. Firmabilen står i garasjen. Som lillebror i bilparken er den litt mer skjør.

Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?

– Ah, endelig et spørsmål der jeg er på hjemmebane! Ja, bilen må ha hengerfeste. Jeg liker å ta med sykler, og da er det deilig å kunne plassere dem bak på bilen – og ikke på taket. Alle som har elbil, vet hvorfor. I tillegg må bilene mine ha firehjulstrekk. Jeg bor på Lillehammer, elsker vinteren og kjører ofte på krevende forhold. I tillegg er det veldig godt med varme i ratt og setet på kalde dager, samt lufting i setet på varme dager. Cruisekontroll bruker jeg sjelden. Det er ikke et «must».

Men tilgang til et system som gjør at jeg kan lytte til det jeg vil, er helt nødvendig. Det gjør jeg like mye med oppkoplet mobil, som direkte fra Spotify.

Fett med neonfarge

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Nå har jeg gråaktig privatbil. Firmabilen har folie i matt blå farge. Men jeg er hverken kresen eller nøktern, så jeg tror jeg kunne turt å kjøre med det aller meste. Neon er jo fett.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg kan ikke komme på noen dårlige bilinvesteringer.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har ingen sånn voldsom drømmebil. Med fare for å høres ut som en som har ræva full av penger, er det så langt rekkevidde og intuitivt ladesystem som stanser meg fra å bytte bil i dag. Det sies mye om Tesla, og jeg er enig i noe av det. Men det er hittil én ting Tesla er bedre på enn alle andre: Det enkle, intuitive ladesystemet. Med 40.000 kilometer i året, er det alene god nok grunn til å kjøre Tesla. Så er utfordringen for alle de andre bilprodusentene å komme opp med et system som er like bra eller bedre, hvis de ønsker meg som kunde.

Powered by Labrador CMS