BILLIG OG DYRT: Lader du på ettermiddagen, betaler du mye mer enn om natta.

Sprikende priser hos Tesla:

– Dette taper forbrukerne på

NAF er kritiske til at Tesla dumper ladeprisene på natta, og øker dem på dagtid. – Forbrukerne taper på dette, sier Nils Sødal.

Publisert

Ved ca. 35 av 150 ladestasjoner i Norge har Tesla innført ladepriser som varierer svært mye gjennom døgnet. På noen stasjoner koster det tre ganger mer å lade på ettermiddagen enn på natta.

De 35 stasjonene er med på et pilotprosjekt hvor Tesla vil finne ut hvor mye priser påvirker bruken av ladestasjonene. I et innlegg på X påpeker Tesla at gjennomsnittsprisene skal være de samme ved ladestasjonene som er med på pilotforsøket.

– Forbrukerne taper

NAF er svært kritiske til prisendringene som er gjort.

– Dette er ikke veien å gå. Det er bedre med en flat pris hele døgnet som er forutsigbar for forbrukerne, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Han påpeker at de høyeste prisene til Tesla er når det er flest folk på veien, på ettermiddagstid.

– Veldig få av oss baserer ferieturer og langturer på nattkjøring. Forbrukerne taper på denne prismodellen.

– Kan spare penger

Også flere av Teslas ladestasjoner i utlandet er med på pilotprosjektet med differensierte priser gjennom døgnet. Det er ikke kjent hvor lenge pilotprosjektet vil vare.

Norsk elbilforening er ikke så negative til pilotprosjektet som NAF. Generalsekretær Christina Bu sier til Motor at de er positive til variable priser og lave ladepriser om natta, og at det sikrer god utnyttelse av ladestasjonene.

– På natta kan du dessuten nå virkelig spare penger på å lade. Nattprisene til Tesla er overraskende lave. Men det er en lang periode gjennom dagen med de høyeste prisene, og det gjør det krevende å tilpasse seg, påpeker Bu.

I likhet med NAF understreker hun at de fleste elbilsjåfører lader når de må, og at det er når de kjører.

Powered by Labrador CMS