BANEKJØRING: Tesla Model S i Plaid-utgave på Rudskogen tidligere i sommer, da Motor prøvekjørte på et Tesla-arrangement.

Tesla Model S Plaid:

Bremsene sviktet på luksus-Tesla i fartstest

Bilentusiasten Vilhelm Dybwad opplevde at bremsene sviktet på Teslaen til godt over millionen da han kjørte luksusbilen på motorsportbane. Nå får han heve hele kjøpet.

Publisert Sist oppdatert

Vilhelm Dybwad i Oslo kjøpte like før jul i 2022 en Tesla Model S i Plaid-utgave for 1,24 millioner kroner. 

Plaid-Teslaene har massevis av hestekrefter, lynrask akselerasjon, og går fra 0 til 100 km/t på bare 2,1 sekunder.

Bilen til Dybwad har også en spesiell «track-modus», som gjør at den skal gi ekstra gode ytelser ved bruk på lukket bane.

Men det skulle vise seg at bremsene ikke var gode nok på Teslaen. 

Da motorsportentusiasten brukte den på Rudskogen motorsportsenter et halvår etter kjøpet, opplevde han varmgang og redusert bremsekraft, ved at bremsepedalen ble vesentlig mykere etter bare to kraftige nedbremsinger.

VANT: Vilhelm Dybwad og hans Tesla Model S Plaid.

Knusende seier

Ingeniør og teknisk konsulent Are Hegstad i bilentusiastklubben «Amcar» undersøkte bilen, og konkluderte med at bilens standardbremser ikke er egnet eller tilstrekkelig dimensjonert for aktiv banekjøring, selv om Tesla markedsfører bilmodellen som det.

Etter at Tesla avslo reklamasjon, tok Vilhelm Dybwad Tesla til retten. 

Der har han nå vunnet en knusende seier over Tesla Norge.

Oslo tingrett har dømt Tesla til å ta tilbake bilen, og refundere hele kjøpsprisen på 1,24 millioner kroner.

 I tillegg må Tesla betale ca. 300.000 kroner i forsinkelsesrenter, og Dybwads saksomkostninger på nesten 300.000 kroner.

Musk-reklame

Tingretten viser til at Tesla markedsførte bilen som at den kan brukes til banekjøring, blant annet i en video med Tesla-sjef Elon Musk selv.

Men for at den skal kunne brukes til banekjøring, må bilmodellen ha oppgraderte bremser. Dette har Tesla utelatt å informere om i markedsføringen. 

Det er dermed en kjøpsrettslig mangel, skriver Oslo tingrett.

Tesla viste til at Dybwad kunne kjøpt oppgraderte keramiske bremser. Men disse bremsene var først tilgjengelige for kjøp et halvt år etter at Dybwad kjøpte bilen.

«Fornøyd»

Dommen fra Oslo tingrett er omtalt på Amcars nettsider. Amcar mener saken har prinsipiell betydning for hva bilkundene kan forvente gjennom markedsføringen.

Vilhelm Dybwad ønsker ikke å la seg intervjue om dommen, og henviser til sin advokat Tore Tøtdal.

– Både Dybwad og jeg er naturlig nok godt fornøyde med dommen. Vi er på ingen måte overrasket. Det mest overraskende i saken er Teslas holdning helt fra da Dybwad reklamerte i 2023, skriver Tøtdal i en epost.

Tesla Norge vil ikke å svare på spørsmål om saken, og om de anker. Dommen er ikke rettskraftig.

Tore Tøtdal understreker at verken han eller Dybwad er spesielt urolige for en eventuell anke.

Powered by Labrador CMS