BANEKJØRING: Tesla Model S i Plaid-utgave på Rudskogen tidligere i sommer, da Motor prøvekjørte på et Tesla-arrangement.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Tesla Model S Plaid:
Bremsene sviktet på luksus-Tesla i fartstest
Bilentusiasten Vilhelm Dybwad opplevde at bremsene sviktet på Teslaen til godt over millionen da han kjørte luksusbilen på motorsportbane. Nå får han heve hele kjøpet.
Vilhelm Dybwad i Oslo kjøpte like før jul i 2022 en Tesla
Model S i Plaid-utgave for 1,24 millioner kroner.
Plaid-Teslaene har massevis
av hestekrefter, lynrask akselerasjon, og går fra 0 til 100 km/t på bare 2,1 sekunder.
Bilen til Dybwad har også en spesiell «track-modus», som
gjør at den skal gi ekstra gode ytelser ved bruk på lukket bane.
Men det skulle vise seg at bremsene ikke var gode nok på
Teslaen.
Da motorsportentusiasten brukte den på Rudskogen motorsportsenter et
halvår etter kjøpet, opplevde han varmgang og redusert bremsekraft, ved at bremsepedalen
ble vesentlig mykere etter bare to kraftige nedbremsinger.
VANT: Vilhelm Dybwad og hans Tesla Model S Plaid.Foto: PRIVAT
Knusende seier
Ingeniør og teknisk konsulent Are Hegstad i
bilentusiastklubben «Amcar» undersøkte bilen, og konkluderte med at bilens
standardbremser ikke er egnet eller tilstrekkelig dimensjonert for aktiv
banekjøring, selv om Tesla markedsfører bilmodellen som det.
Etter at Tesla avslo reklamasjon, tok Vilhelm Dybwad
Tesla til retten.
Der har han nå vunnet en knusende seier over Tesla Norge.
Oslo tingrett har dømt Tesla til å ta tilbake bilen, og refundere
hele kjøpsprisen på 1,24 millioner kroner.
I tillegg må Tesla betale ca.
300.000 kroner i forsinkelsesrenter, og Dybwads saksomkostninger på nesten
300.000 kroner.
Annonse
Musk-reklame
Tingretten viser til at Tesla markedsførte bilen som at
den kan brukes til banekjøring, blant annet i en video med Tesla-sjef Elon Musk
selv.
Men for at den skal kunne brukes til banekjøring, må bilmodellen
ha oppgraderte bremser. Dette har Tesla utelatt å informere om i
markedsføringen.
Det er dermed en kjøpsrettslig mangel, skriver Oslo tingrett.
Tesla viste til at Dybwad kunne kjøpt oppgraderte
keramiske bremser. Men disse bremsene var først tilgjengelige for kjøp et halvt
år etter at Dybwad kjøpte bilen.
«Fornøyd»
Dommen fra Oslo tingrett er omtalt
på Amcars nettsider. Amcar mener saken har prinsipiell betydning for hva
bilkundene kan forvente gjennom markedsføringen.
Vilhelm Dybwad ønsker ikke å la seg intervjue om dommen,
og henviser til sin advokat Tore Tøtdal.
– Både Dybwad og jeg er naturlig nok godt fornøyde med
dommen. Vi er på ingen måte overrasket. Det mest overraskende i saken er Teslas
holdning helt fra da Dybwad reklamerte i 2023, skriver Tøtdal i en epost.
Tesla Norge vil ikke å svare på spørsmål om saken, og om
de anker. Dommen er ikke rettskraftig.
Tore Tøtdal understreker at verken han eller Dybwad er
spesielt urolige for en eventuell anke.