FLEST: Slår man sammen personbiler og varebiler, er det Volkswagen ID. Buzz som hadde det høyeste leveringstallet i oktober.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Nye biler:
Leveringstall i oktober: – Stille før stormen
Oktober var en normalmåned for utleveringer av nye biler. Trolig er det stille før stormen når kampen om å få ut biler før eventuell momsøkning fra 2026 gjør seg gjeldende ut året.
– Oktober er ofte en roligere måned, og årets tall ligger innenfor det som er normalt for sesongen. Mange vurderer nok å fremskynde bilkjøp for å sikre seg dagens momsfritak, og bilbransjen melder om økt aktivitet, men effekten av dette vises foreløpig ikke i registreringstallene, sier direktør Geir Inge Stokke i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), i en pressemelding.
Det ble registrert 11.138 nye personbiler i oktober, som er 3,6 prosent færre enn i oktober i fjor og 22,3 prosent færre enn i september i år.
Les alle Motors biltester:
Tesla på fjerde
Samtidig tegner 2025 til å bli et veldig godt år for nybilsalg.
Etter årets ti første måneder er det registrert 124.463 nye personbiler, noe som er 20,4 prosent flere enn i samme periode i fjor.
Elbilandelen var 97,4 prosent i oktober, ned fra 98,3 prosent i september, og holder seg dermed på et rekordhøyt nivå. Totalt for året er elbilandelen nå på 95,2 prosent.
– Mange vil sikre seg elbil før de nye momsreglene trer i kraft, og det ligger an til høy aktivitet mot slutten av året. Erfaringen fra tidligere år viser at slike endringer ofte gir et tydelig oppsving i registreringene i årets siste måneder. Oktober kan derfor ha vært «stille før stormen», sier Stokke.
Tesla, som var klart størst i september, hadde en roligere oktober. Noe som ikke er uvanlig, da Tesla vanligvis har høye tall i slutten av hvert kvartal. Dette har riktignok blitt mindre synlig etter at alt av Model Y som kommer til Norge, lages i Berlin, men det er fortsatt en faktor.
Det gjorde at Volkswagen var størst i forrige måned, foran Volvo og BMW, med Tesla på fjerde.
Av modellene er det verdt å merke seg at to kinesiske merker er representert i topp-10.
Hard konkurranse
– Modellstatistikken viser at konkurransen tetner til. Nye modeller hevder seg raskt, og salget er jevnere fordelt mellom flere merker enn tidligere. Det tyder på at elbilmarkedet er i ferd med å modnes, sier Stokke.
Hvis man tar med varebilene, er Volkswagen ID. Buzz Cargo på topp, med et antall som tilsvarer en fjerdeplass blant personbilene, 508 stykker. Slår man sammen tallene for varebilutgaven og personbilen av ID. Buzz, blir det 729 eksemplarer, noe som gjør modellen til den mest leverte nybilmodellen i oktober, med god margin.
Ser man året gjennom tre kvartaler, er Tesla størst i personbilsektoren med 22.391 biler, en vekst på 17,9 prosent sammenliknet med i fjor. Volkswagen følger på andre med 16.492 biler, som er en økning på 51,9 prosent. Volvo er på tredje med 9544 biler, 6,1 prosent bedre enn i 2024.
De mest leverte personbilmodellene i oktober
|
|
Modell
|
Antall
|
Andel
|
|
| 1. | Tesla Model Y | 592 | 5,32 prosent | |
| 2. | Volvo EX40 | 586 | 5,26 prosent | |
| 3. | Volkswagen ID.7 | 585 | 5,25 prosent | |
| 4. | Volkswagen ID.4 | 456 | 4,09 prosent | |
| 5. | Byd Sealion 7 | 371 | 3,33 prosent | |
| 6. | Volvo EX30 | 354 | 3,18 prosent | |
| 7. | Skoda Elroq | 346 | 3,11 prosent | |
| 8. | Ford Explorer EV | 337 | 3,03 prosent | |
| 9. | Xpeng G6 | 332 | 2,98 prosent | |
| 10. | BMW i4 M60 | 313 | 2,81 prosent | |
Kilde: OFV
De mest leverte merkene i personbilsektoren i oktober
|
|
Merke
|
Antall
|
Andel
|
| 1. | Volkswagen | 1565 | 14,05 prosent |
| 2. | Volvo | 1165 | 10,46 prosent |
| 3. | BMW | 960 | 8,62 prosent |
| 4. | Tesla | 671 | 6,02 prosent |
| 5. | Skoda | 611 | 5,49 prosent |
| 6. | Ford | 583 | 5,23 prosent |
| 7. | Mercedes-Benz | 538 | 4,83 prosent |
| 8. | Audi | 487 | 4,37 prosent |
| 9. | Hyundai | 453 | 4,07 prosent |
| 10. | MG | 444 | 3,99 prosent |
Kilde: OFV
Har du lest disse sakene fra Motor?