LENGRE KABEL: Litt etter at Tesla åpnet for andre merker ved ladestolpene, kom fjerde generasjon med lengre kabler.

Supercharger:

Tesla V4 er klare for 500 kW – men ikke her

Det finnes mange ladeopratører med bedre fart enn Tesla, nå oppgraderes de nyeste Superchargerene.

Publisert

Teslas første ultrahurtige Supercharger ble satt i drift i Redwood City i California denne uka. Den nye maskinvaren støtter ladehastigheter på opptil 500 kilowatt, melder Insideevs.

Dette gjelder de så kalte V4-laderne, som kom for to år siden.

Så langt har disse levert inntil 250 kilowatt.

Gamle skap

V4-laderne kom etter at den store majoriteten av Superchargerene ble åpnet for andre merker. De har lengre kabler, som gjør at de er lettere å bruke for biler som ikke lar ladeporten på venstre bakskjerm, som alle Tesla modellene har.

Problemstillingen har vært at mange av V4-laderne har vært koblet til eldre V3-skap, som har en maks effekt på 250 kilowatt. 

De nye V4-kabinettene støtter kjøretøyarkitekturer fra 400 til 1000-volt. Cybertruck, som har 800-voltsarkitektur, kan forvente rundt 30 prosent raskere lading, mens Model 3, Model S, Model X og Model Y ikke vil se noen endring. Disse kjøretøyene kjører fortsatt på 400-voltsarkitektur, noe som begrenser hastigheten til 250 kilowatt.

Ikke til Norge - foreløpig

Den store forskjellen vil altså bli for andre merker enn Tesla, som har en ladekapasitet som ligger høyere.

Det er imidlertid bare Teslaer som kan bruke Superchargers med V4-kabinetter, i hvert fall fra lanseringen. Tesla sier til Insideevs at elbiler som ikke er fra Tesla, vil få tilgang i fjerde kvartal, når de endelige tekniske kontrollene er fullført.

Det ser heller ikke ut til at Supercharger-kunder i Norge vil få gleden av økt ladefart, uansett som du kjører Tesla et annet merke.

Her meldes det at det ikke er noe informasjon om at oppgraderingen kommer hit. Samtidig legges det til at V4-Superchargere er «fremtidssikret», slik at de skal kunne gi høyere effekt ved en senere anledning.

Powered by Labrador CMS