PRISUNDERSØKELSE: Tesla er billigst, men også dyrest, hvis du lader på feil tidspunkt. Bildet er fra ladestasjonen på Lade i Trondheim.
Foto: GEIR RØED
Sjekk oversikten:
Her er det billigst å hurtiglade på ferieturen
Tesla er klart billigst – men også dyrest på lading av elbilen. Mange av de andre ladeselskapene har svært like priser.
Mens de fleste ladeselskapene har ladepriser fra 5,29 til
5,99 kroner per kilowatt-time, er Uno-X og Tesla de eneste som ligger under 5
kroner, og et stykke nede på 4-tallet.
Se tabell lenger ned!
Samtidig er Tesla og Uno-X de eneste stasjonene som har
varierende priser mellom stasjonene. Uno-X har en pris på 4,80 kr/kwt på de
fleste stasjonene, men noen ligger litt lavere.
Teslas ladepriser spriker enormt: På Teslas ladestasjoner
varierer prisene nå fra 2,20 kr/kwt og helt opp til 6,70.
Det
kan du lese mer om i denne artikkelen.
Lad om natten
Det betyr at Tesla er klart billigst, dersom du lader om
natta eller om morgenen på stasjoner med så lave priser.
Men lader du på
ettermiddagen, når folk flest gjerne lader, kan du risikere å betale mer hos
Tesla enn hos alle de andre.
På det meste er Tesla-laderne opptil én krone dyrere per
kilowatt-time enn de andre ladeselskapene.
Helt like priser
Motor har jevnlig sjekket priser hos ladeselskapene.
Utviklingen går mot at prisene blir stadig likere – med stadig mindre
forskjeller mellom ladeselskapene.
Alle de andre åtte vi har sjekket pris hos, utover Tesla
og Uno-X, har en ladepris for dropp inn-kunder på fra 5,29 til 5,99 kr/kwt.
Fire ladeselskaper ligger helt likt i pris – alle tar
5,99 kr.
NAF oppfordrer til å være prisbevisst ved lading.
– Vi som forbrukere bør bli mer prisbevisste. Det er bra
for å presse prisene i konkurransen mellom ladeoperatørene, sier senior
kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Dropp inn-priser
Prisene i denne undersøkelsen er dropp inn-priser, altså
hva du må betale dersom du ikke har en fordelsavtale, eller på andre måter
kvalifiserer for en lavere ladepris.
SEksempelvis har Tesla-eiere lavere priser hos Tesla.
Dersom du har en eller annen form for spesialpris, bør du
sjekke den opp mot prisene i denne oversikten. Kanskje er dropp inn-prisen hos
en av de andre operatørene lavere enn «spesialprisen» du har.
– Uoversiktlig
Både NAF og Norsk elbilforening synes fortsatt
ladeoperatørene har mye å gå på når det gjelder prisopplysning.
– Det er en generell utfordring ved hurtiglading. Det er
viktig at det blir mer synlig prisinformasjon enn det er i dag, slik at
forbrukerne vet hva prisene er, sier Christina Bu, generalsekretær i
elbilforeningen, til Motor.
– Lademarkedet er fortsatt uoversiktlig for forbrukerne,
sier Nils Sødal i NAF.
Flere forbrukersaker på Motor.no: