FORSKJELL: Performance-utgaven har en annerledes støtfanger foran enn standardutgavene av Model Y.
Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Se pris og ytelser:
Nå er Model Y Performance klar for Norge
Tesla Model Y kom i en oppgradert versjon tidligere i år, men den virkelig heftige versjonen manglet. Nå er Model Y Performance igjen klar for Norge, med pris og leveringstid.
Tidligere i år kom Teslas Model Y i en oppgradert utgave, med varianten Long Range firehjulsdrift og bakhjulsdrift, i tillegg til en utgave med mindre batteri og bakhjulsdrift.
I mange land har ikke dette gitt modellen en salgsmessig opptur, men i Norge har det fungert, sammen med en gunstig rente, og Model Y er den suverent mest leverte nybilen i år.
Les alle Motors biltester:
20 prosent av salget
13.982 biler, per 27. august, er et hav foran neste bil, som er Toyota bZ4X med 5288 biler, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Der årvåkne leseren vil se at dette i tillegg er uten en variant som senest i fjor bidro med rundt 20 prosent av salget, Model Y Performance.
Den ekstra heftige utgaven. Nå er den på plass.
Tesla forteller at den har en oppgradert batteripakke, utstyrt med nye celler som gir høyere energitetthet, noe som skal gi mer energi uten å legge til vekt.
Effekten skal være 460 hestekrefter, men her har Tesla sin egen måte regne på. Så hva det i praksis betyr, er usikkert.
Mye nytt
Det skal uansett gjøre at Performance-utgaven akselererer fra null til hundre på 3,5 sekunder, to tideler kjapper enn forrige versjon. For øvrig er tiden for Model Y Long Range 4,8 sekunder. Topphastighet er den samme som før for Performance, 250 kilometer i timen.
Strømforbruket er oppgitt til 16,2 kWt per 100 kilometer. Dette skal gi en WLTP-rekkevidde på 580 kilometer. Det er kun noen kilometer bak Model Y Long Range.
Performance-utgavene har, som tidligere, flere estetiske endringer sammenliknet med standardversjonen, denne gangen er det:
- Ny støtfanger foran.
- Ny støtfanger bak.
- 21-tommers Arachnid 2.0-felger, med smidde hjul og integrerte
aero-hjulkapsler for økt effektivitet.
- Røde Performance bremsekalipere.
- Performance-merke på bakluken.
- Innstegslys med Performance-merke.
- Glossy svart finish på fremre og bakre støtfanger og sidespeildekslene.
- Spoiler i karbonfiber for økt stabilitet i høye hastigheter.
- Performance-seter foran med elektriske seteputeforlengere.
- Karbonfiberdekor på dashbord og i dørene.
- Aluminiumspedaler.
Kommer i høst
Tesla sier de nye støtfangerne foran og bak, diffusoren bak
og spoileren i karbonfiber skal gi bedre aerodynamisk marktrykk. Med 10 prosent lavere luftmotstand, 64 prosent redusert løft og 27 prosent forbedring i
balanse mellom løft foran og bak, sammenlignet med forrige versjon.
Den adaptive fjæringsteknologien er den samme som man finner i en Model 3 Performance. Det betyr helt ny kontrollalgoritme, som er designet internt og skreddersydd for den nye utgaven.
Dette kommer sammen med nye fjærer, stabilisatorstenger og foringer som skal resultere i et
chassis som føles mer intuitivt og responsivt.
Det skal også være større muligheter for å sette opp bilen etter individuelle ønsker.
Innvendig er det seter som er designet for Performance-utgaven. Ventilasjon og
varme i setene er standard.
I tillegg er det en ny 16-tommers skjerm med tynnere
kanter og høyere oppløsning. Den har nesten 80 prosent flere piksler enn 15,4-tommers skjermen i andre Model Y-varianter.
Prisen er 611.261 kroner, til sammenlikning koster Model Y Long Range 535.813 kroner.
Som de andre Model Y-utgavene er den produsert i Berlin, og de første bilene kommer hit i oktober.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: