I ALLIANSE: Elon Musk og Donald Trump sammen i Det hvite hus i juni.

USA:

Slik falt Tesla-eiernes kundelojalitet

En ny analyse viser hvordan amerikanske Tesla-eiere reagerte på Elon Musks politiske engasjement.

Publisert

Så sent som i juni 2024 nådde Tesla-lojaliteten sitt høyeste punkt: Da valgte hele 73 prosent av Tesla-eierne i USA en modell av samme merke ved nybil-kjøp. Dette regnes som definisjonen på kundelojalitet.

Ingen andre bilprodusenter har kunnet vise til så høye tall, opplyser analysefirmaet S&P Global Mobility til Reuters

Faktisk hadde Tesla nytt godt av markedsledende lojalitet i årevis, før dette tidspunktet.

Skarpt fall

Måneden etter, i juli, ble daværende presidentkandidat Donald Trump streifet av en kule fra en attentatmann. Tesla-sjefen Elon Musk responderte med å erklære at han støttet Trump, fullt og helt. 

Derfra falt lojaliteten, viser analysen fra S&P Global. Jevnt og temmelig skarpt. 

Det laveste tallet, 49,9 prosent, ble registrert i mars i år. Dette var rett etter at Elon Musk for alvor hadde inntatt en lederrolle i DOGE, et nytt, offisielt organ med kostnadskutt som fremste formål.

Med 49,9 prosent plasserte Tesla seg rett under gjennomsnittet for alle bilprodusenter. Frem til mai, den siste måneden analytikerne har tall for, økte lojaliteten igjen til 57,4 prosent. Dette er over snittet, omtrent på linje med Toyota, men bak Ford og Chevrolet.

«Rekrutterer» dårligere

S&P Global viser også til en annen parameter: Hvor mange husstander klarer produsenten å rekruttere til nybilkjøp, sammenliknet med hvor mange den mister til konkurrenter?

Også her hadde Tesla en suveren ledelse frem til juli i fjor. Merket rekrutterte fem nye husstander for hver eneste den mistet til andre. Nærmeste konkurrent, Kias luksusmerke Genesis, lå på 2,8 nye husstander for hver ene som forsvant. Merker som Honda, Toyota og Ford mistet flere enn de vant.

Siden februar har Tesla hatt et tall på under 2 i denne sammenhengen. Merker som Cadillac, Rivian, Porsche og Polestar har nettogevinst vis-à-vis Tesla. 

Gamle modeller

Tesla er stadig vekk den bestselgende elbilprodusenten i USA, men står altså ikke like sterkt som tidligere. I første halvår av 2025 falt salget 8 prosent i landet. 

Dette kan dreie seg om flere faktorer enn omdømmet – konkurranse fra andre merker, som til dels henter inn igjen forspranget, og en aldrende katalog. 

Tesla har også brukt mye tid og store ressurser på pickupen Cybertruck, som i det alt vesentlige har vist seg å floppe.

● S&P Global innhenter tall fra samtlige 50 stater og analyserer hva bilkundene faktisk gjør – dette er ikke synsing fra spørreundersøkelser.

Powered by Labrador CMS