Selskapet taper andeler i sine tre største markeder, men optimismen har knapt vært større. Aksjemarkedet ser derimot ut til å kunne styre sin begeistring for Musk.
Dagen etter resultatrapporten og optimistiske toner fra ledelsen, stupte verdens mest verdifulle bilfabrikant på børsen. Og etter to timers handel var aksjen ned over ni prosent på Wall Street.
Tesla hadde en fortjeneste per aksje på 40 cent fra inntekter på 22,496 milliarder dollar i andre kvartal
På forhånd hadde analytikerne ventet en fortjeneste per aksje på 40 cent, en nedgang på 23 prosent fra samme kvartal i fjor, mens omsetningen var ventet ned 13 prosent til 22,28 milliarder dollar.
Fallet i selskapets inntekter kommer samtidig som elbilmarkedet globalt bare har fortsatt å vokse, og erkerivalen BYD har forlengst overtatt tronen som verdens mestselgende elbilprodusent.
Tesla leverte ut 384.122 biler i andre kvartal, 13 prosent færre enn i samme kvartal i 2024.
Selskapet begynner å se en viss positiv effekt fra lanseringen av oppdaterte Model Y, selv om mottakelsen blant kjøperne har vært blandet.
Optimist
Selskapets toppsjef Elon Musk deltok på en investorkonferanse sent onsdag, og gjentok da sin optimisme om hva selvkjøringsteknologien vil bety for Tesla:
– Vi er på terskelen til godkjennelser i mange delstater. Jeg regner med at halvparten av USAs befolkning har adgang til våre selvkjørende biler i løpet av året, sa han.
– Vi venter at salget vårt i Europa vil øke kraftig når vi kan tilby samme selvkjøringsmuligheter som her i USA. Vi kommer til å få disse tillatelsene, det er jeg sikker på. I USA kommer de første tillatelsene det inneværende kvartalet.
– Straks vi har tillatelsene og produktet kan rulles ut vil vi få en stratosfærisk vekst, sa Elon Musk.
– Det har vært et spennende år, vi har gjort det vi har sagt vi skal gjøre og vi har gjort det når vi har sagt vi skal gjøre det. Gjør vi tingene riktig fremover, så tror jeg Tesla har en god sjanse til å bli det mest verdifulle selskapet i verden, sa han.
Annonse
Ingen nyheter
Kvartalsrapporten inneholdt ingen nyheter om nye modeller som kan utvide Teslas portefølje, utover en gjentakelse om at deres robotaxi forventes å komme i storskala-produksjon i 2026.
Tesla gir ikke lenger noen guiding om hvordan det ser på fremtidsutsiktene, slik selskapet pleide å gjøre i sine kvartalsrapporteringer.
Bloomberg meldte onsdag at Tesla er i samtaler med myndighetene i Nevada om oppstart for deres robotaxier i delstaten. Amazon-selskapet Zoox skal starte opp sine første runder i Las Vegas senere i år og deretter i San Francisco.
Tesla publiserte forøvrig en ny rapport om sikkerheten til deres biler onsdag, hvor det het at biler med Autopilot påkoblet har en ulykkesfrekvens på 1:6.690.000 miles, en per 10,7 millioner kilometer – mot 1:963.000 miles (en per 1,54 mill. km) for biler uten Autopilot-teknologien i bruk.
2023-statistikken fra veitrafikkmyndighetene NHTSA sier det statistisk skjer en kollisjon for hver 702.000 miles (ca. 1,12 mill. km) som kjøres på amerikanske veier.
Samtidig har NHTSA flere granskninger gående av Tesla etter kollisjoner med biler som har hatt Autopilot tilkoblet, og det er stor oppmerksomhet om en rettssak i Miami der Tesla er stevnet etter en dødsulykke med en Model S på Autopilot.
Annonse
TIL DOMS: I 2019 tok paret Dillon Angulo og Naibel Benavides Leon en pause for å studere stjernehimmelen, langs en vei i Florida. Begge ble truffet av en Tesla på autopilot. Naibel Benavides Leon mistet livet, mens Dillon Angulo fikk hjerneskade, i tillegg til en rekke brudd. Rettssaken etter ulykken går nå i Miami.Faksimile: THE WASHINGTON POST
Insentiver
Tesla-sjef Elon Musk varmet opp til kvartalsrapporteringen med en X-oppdatering der han kunngjorde at «en Optimus-robot vil kunne bringe deg mat i bilen» i løpet av neste år.
Men et bilde av en Optimus-robot som stoppet opp under popcorn-servering på Teslas nye diner, gikk onsdag sin seiersgang i sosiale medier.
Musk har tidligere forsikret at mer enn 10.000 slike roboter vil være i sving ved selskapets fabrikker i løpet av 2025.