INGEN SUKSESS: Teslas nyeste modell, Cybertruck, er ingen stor suksess. Også de andre Tesla-modellene opplever salgsmotbakke i selskapets hjemland.

Markedsandel i USA:

Tesla med laveste andel på åtte år

Mangel på nye modeller, og Elon Musks politiske eskapader, begynner virkelig å gå utover lønnsomheten til Tesla i USA.

Publisert Sist oppdatert

Teslas markedsandel blant de nye elbilene i USA er nå den dårligste de har hatt siden 2017, viser tall fra analysefirmaet Cox Automotive. Det skriver Reuters.

Elbilmarkedet i USA er i en spesiell situasjon, ettersom de føderale skattefradragene ved kjøp av elbil opphører i slutten av september. Det gjør at mange bilprodusenter nå kjører kampanjer, mens det er ventet at salget av elbiler vil falle betraktelig etter det.

Har vært 80 prosent

Teslas markedsandel av elbilsalget har vært oppe i 80 prosent i USA, men med 38 prosent i august, er det første gang siden oktober 2017 de er under 40 prosent.

Reuters mener en av årsakene er et aldrende modellutvalg.

Parallelt med at andre bilprodusenter kommer med stadig nye elbilmodeller, har Tesla rettet sin innsats i retning selvkjørende drosjer og roboter de senere årene, mens de har utsatt eller kansellert nye bilmodeller. 

– Jeg vet at de posisjonerer seg som et robotikk- og KI-selskap. Men når du er et bilselskap, og du ikke har nye produkter, vil andelen din begynne å synke, sier Stephanie Valdez Streaty, direktør for bransjeinnsikt i Cox, til Reuters.

Skadet merkevare

Det pekes også på at Elon Musks høyreorienterte politiske arbeid og tilknytning til president Donald Trump har skadet merkevaren. 

I alle de årene Tesla var markedsleder i elbilsektoren, var de i stand til å øke volumet kombinert med solide salgsmarginer, som ga selskapet svært høye inntekter. 

Den senere tiden har Tesla måttet kutte prisene, som har gjort at marginene ikke er i nærheten av det de engang var. Reuters skriver at dette begynner å bekymre investorene.

Og det er ikke bare i USA at det butter for Tesla: 

Powered by Labrador CMS