BEST OG VERST: Tesla, Xiaomi, Nio og Xpeng scorer høyt. Toyota, Mazda, Jaguar Land Rover og Renault ... ikke like bra.
Foto: PRODUSENTENE
Analyse:
Disse er best og dårligst på programvare
Tesla og kinesiske merker har en langt mer moderne og fremoverrettet tilnærming til bilenes programvare enn deres europeiske og japanske konkurrenter.
Tesla har stadig vekk et lite programvareforsprang, ifølge en undersøkelse gjort av analyseselskapet Gartner, gjengitt av Automotive News.
Men bildet har endret seg bare siden i fjor: I selskapets vurdering oppnår den amerikanske bilprodusenten en karakterkort-score på 79,3 prosent. Dette er 3 prosentpoeng bedre enn i 2024.
Nio, hakk i hæl, har med sine 76,9 prosent tatt et klyv på 8 prosentpoeng på ett år.
Deretter følger førstegangsinkluderte Xiaomi (72,5 %).
Evne til å henge med
Undersøkelsen går ikke direkte på brukerens opplevelse av egne bilers programvare, men er en ekstern analyse av om produsentene henger med i svingene, oppdaterer seg fortløpende og viser evne til å tenke nytt.
Gartners to sentrale spørsmål er 1) i hvilken grad prioriterer selskapene programvare, og 2) hvor avanserte er deres produkter på områder som for en stor del er programvareavhengige.
Samlet kommer de kinesiske merkene best ut, med et snitt på 53 prosent. Biler fra USA, i stor grad hjulpet oppover av merkene som er godt kjent i Silicon Valley, har et snitt på 50 prosent. Ford regnes for ordens skyld som rent amerikansk her og er klart mest akterutseilt i så måte, med sine 36,1 prosent.
Europeere langt bak
Ingen europeiske eller japanske merker når opp til sørkoreanske Hyundai/Kias 45,5 prosent. De europeiske merkene scorer i gjennomsnitt 33 prosent, med Stellantis som det førende selskapet.
De japanske produsentene ender på 26 prosent i snitt.
Det er tredje år på rad at Tesla scorer best i denne kåringen, og selskapet markerer seg aller best på kultur og lederskap. Det siste knyttes dels direkte til Elon Musk, det regnes som en klar styrke å ha en leder med teknologiforståelse på et avansert nivå.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Veivalg i vente
– Mange av produsentene nær bunnen av listen har andre styrker som vil bidra til å holde dem relevante i årevis, sier Gartner-analytiker Pedro Pacheco.
Han advarer likevel:
– De blir nødt til å ta noen vanskelige beslutninger, hvis de fortsetter å ignorere sine programvarebegrensninger.
Slik ser listen ut:
Rangering av programvarenivå
|
#
|
Produsent
|
Score (prosent)
|
| 1 | Tesla | 79,3 |
| 2 | Nio | 76,9 |
| 3 | Xiaomi | 72,5 |
| 4 | Xpeng | 63,9 |
| 5 | Li Auto | 60,1 |
| 6 | Rivian | 51,3 |
| 7 | Geely | 47,4 |
| 8 | Lucid | 46,5 |
| 9 | General Motors | 46,3 |
| 10 | Hyundai/Kia | 45,5 |
| 11 | BYD | 42,7 |
| 12 | Stellantis | 41,4 |
| 13 | Mercedes-Benz | 37,0 |
| 14 | BMW | 36,9 |
| 15 | Ford | 36,1 |
| 16 | Volkswagen | 34,8 |
| 17 | Changan | 31,8 |
| 18 | SAIC | 30,2 |
| 19 | Honda | 29,7 |
| 20 | Nissan | 25,7 |
| 21 | Toyota | 25,6 |
| 22 | Renault | 26,6 |
| 23 | Mazda | 24,0 |
| 24 | Jaguar Land Rover | 23,4 |
Kilde: Gartner Digital Automotive Index
Under ser du en tilsvarende analyse fra 2023, med ytterligere forklaring av kriteriene: