FUKTIG MILJØ: Det er tydelige spor etter fukt i dette området som Simen Huse undersøker.Alle foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Sandvika-ulykken:
Fant fukt i en av Volvoens hovedcomputere
Det er tydelige merker etter fukt i området under rattet på ulykkesbilen, viser en ny sjekk. En av hovedcomputerene sitter på en rusten brakett, og det mangler tetningsmasse i en plateskjøt rett under frontruta.
Mikroskopbilder av hovedcomputeren BCM – «body comfort module» – viser dessuten spor etter forurenset vann.
Sandvika-ulykken
Mandag 23. september ifjor omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en Volvo XC40 som ble tilbakekalt av Volvo i 2022. Over 5000 biler av samme modell ble tilbakekalt på grunn av forhold knyttet til bilens akselerasjonssystem. Det ble ikke avdekket avvik ved ulykkesbilen da den var inne til kontroll.
Statens vegvesen og Volvo har kontrollert ulykkesbilen. Det er ikke funnet feil eller mangler. De konkluderer med at gasspedalen har vært aktivert 100 prosent i tre sekunder før ulykken. Eksperter Motor har snakket med, stiller seg kritiske til denne konklusjonen.
I etterkant av Sandvika-ulykken har det kommet fram flere tilfeller der sjåfører hevder at biler kjørte av seg selv.
Et av de helt sentrale spørsmålene rundt årsaken til det som hendte noen minutter over klokka 20 mandagskvelden 23. september i fjor, er om gasspedalen fysisk ble trykket ned.
Statens vegvesens eksperter og Volvo har kategorisk slått fast at det ikke var tekniske feil ved bilen, og at gasspedalen var aktivert i vel tre sekunder før bilen traff veggen. De formulerer ikke den logiske følgen av dette premisset, at sjåføren derfor selv må ha trykket inn pedalen.
Motor har gjennom to rekonstruksjoner på en tilsvarende Volvo XC40-modell, sammenholdt med funn fra de tekniske undersøkelsene av ulykkesbilen, ikke klart å gjenskape et handlingsmønster som underbygger konklusjonene til Vegvesenet og bilfabrikanten.
Motor har fått inn flere tips fra lesere som har opplevd problemer med fukt og kondens i sin Volvo XC40.
En av tipserne fikk opplyst av sitt verksted at bilen manglet tetting i en plateskjøt rett under frontruta på venstre side av bilen.
Disse tipsene førte til at Simen Huse på Simco, som har ulykkesbilen inne til undersøkelser, nettopp har utført en ekstra nøye inspeksjon i dette området.
Dårlige skjøter
– Det er helt tydelig at ulykkesbilen mangler tetningsmasse i denne skjøten. Det kan være kritisk, for skjøten sitter rett over bilens BCM eller body comfort module, forklarer Huse.
Han viser fram skjøtene på begge sider av bilen. Den på høyre side er tydelig tettet, mens den på venstre side er helt åpen.
Annonse
MED TETTING: På høyre side ser man at tettingen er på plass og dekker hele skjøten.
MANGLER TETTING: Her på venstre side ser man tydelig at plateskjøten mangler tetting.
BCM
Body comfort module er en av hovedcomputerene i bilen. Den styrer mange av komfortfunksjonene, som for eksempel varme, kjøling, lys, vinduer, dørlåser og så videre.
Modulen er tett knyttet til resten av bilens nettverk, det såkalte CAN-bus-nettverket, som består av mange små datachiper fordelt rundt om i bilen. Den må ikke forveksles med bremsekontrollmodulen, som også ofte forkortes med BCM.
Simen Huse på Simco i Råde har hatt ulykkesbilen inne til undersøkelser på oppdrag fra bistandsadvokat Audun Helgheim og familien til den avdøde sjåføren.
MIKROSKOP: Under mikroskopet kan Simen Huse se spor etter forurenset vann i bilens BCM.
Hovedfiende
Han er bekymret for fuktinntrenging i bilens elektroniske systemer.
– Fukt er fiende nummer én, advarer Huse mens han legger BCM-modulen fra ulykkesbilen under mikroskopet.
Små hvite avleiringer kommer til syne mellom noen av kontaktene. Ifølge Huse er det spor etter forurenset vann som har kommet inn i boksen.
Nesten alle typer vann som treffer en bil, er forurenset. Det betyr at vannet kan lede strøm. Det er bare destillert vann som ikke leder strøm.
FORDAMPET: De hvite skjoldene på kontakten tyder på at den har vært utsatt for fuktighet som har fordampet.
– Vi kan ikke med sikkerhet si at denne fukten er medvirkende til selve ulykken, men at fukt i elektroniske styreenheter kan skape alle mulige slags problemer, er hevet over enhver tvil, understreker Huse.
Han forklarer videre at disse komponentene skal stå skjermet for vann utenfra.
Men når det er lekkasjer i karrosseriet, kan vann trenge inn, følge ledningsnettet og til slutt trenge inn på plasser der det helst skal være helt tørt.
Annonse
Dårlig tetting
Rett under frontruta på bilens venstre side sitter den omtalte plateskjøten. Når vi sammenligner med den samme skjøten på høyre side, er det helt tydelig at det mangler tetningsmasse, og at vann kan trenge inn.
– Her er det ingen tvil om at det skulle vært tettet. Vannet kan renne rett inn i bilen. Om det dreier seg om en konstruksjonssvikt, eller bare en feil på denne ene bilen, er vanskelig å slå fast, forklarer Huse.
Ved inspeksjon av området rundt pedalene og ledningsnettet oppunder dashbordet er det tydelig at det har vært mye fukt inne i bilen. Vi finner rustne beslag bak gasspedalen, på styrestammen, bak instrumentpanelet og der BCM-en er festet til karosseriet.
RUST: Ved inspeksjon oppunder dashbordet finner Huse flere tegn til rust på steder som ikke skal utsettes for fuktighet. Her går det mange ledninger som potensielt kan føre vannet inn i komponenter eller kontakter.
Burde vært sikret
Etter at bilen var ferdig undersøkt hos Statens vegvesen har den vært lagret hos Bilia skadesenter på Risløkka i Oslo. Bilia, som også er forhandler av Volvo, hadde ansvaret for å sikre bilen slik at den var tilgjengelig for videre undersøkelser.
Da NAF veihjelpspartner hentet bilen hos Bilia, sto den lagret utendørs. Vi må derfor ta høyde for at disse fuktskadene kan ha oppstått under lagring.
ADVOKAT: Audun Helgheim er overrasket over at bilen ikke ble sikret skikkelig da den sto hos Bilia Skadesenter på Risløkka.JON TERJE HELLGREN HANSEN
Advokat Audun Helgheim, som har begjært bilen sikret og utlevert på vegne av familien, er opprørt.
– Vi sendte politiet en spesifikk begjæring om at bilen måtte sikres for videre undersøkelser. Hvis den er lagret utendørs og uten tildekking, er dette svært beklagelig, sier Helgheim til Motor.
Likevel er Simen Huse klar på at den åpne skjøten i karrosseriet ikke har oppstått som følge av kollisjonen eller dårlig lagring.
– Vi kan se at lakken er helt fin rundt skjøten. Det er bare tetningsmasse som mangler, sier han.
Daniel Homb (40) i Drammen har hatt flere foruroligende hendelser med sin Volvo XC40.
Ved tre anledninger har den tidligere dragracingsjåføren opplevd at bilen har gått helt i lås.
Det har ikke vært mulig å få den inn eller ut av gir og heller ikke skru den av. Bilen gjorde også noen uforklarlige byks.
Bilia tok inn bilen til reparasjon og skiftet motorstyreenheten. Likevel skjedde det samme igjen bare en uke seinere.
FUKTPROBLEMER: Daniel Homb (40) fra Drammen har hatt flere tilfeller med hans Volvo XC40, der bilen har gått i lås og ristet ukontrollert.FOTO: Privat
Vasket bilen feil
Neste gang Homb hadde bilen inne på verksted, fikk han beskjed om at han vasket bilen på feil måte, og at det var grunnen til at det kom vann inn.
Da den samme feilen skjedde for tredje gang, oppdaget mekanikerne på Bilia at det manglet tetningsmasse i plateskjøten under frontruta.
Skjøten ble tettet, og BCM-enheten ble byttet. Samtidig gjorde mekanikerene noen endringer i ledningsnettet i nærheten av kontrollenheten. Homb har etter dette ikke opplevd problemer av samme type.
I den korte videoen under kan man se hvordan såpebobler dannes ved den dårlige plateskjøten når det blåses inn luft fra baksiden.
– Jeg er veldig glad for at problemene er ordnet, men samtidig bekymret for om dette kan gjelde flere biler av samme type, sier den bilinteresserte drammenseren, som til daglig jobber som leder i en barnehage.
Annonse
Foruroligende
Tilbake i Råde er Simen Huse bekymret når han hører historien fra Daniel Homb i Drammen.
– Dette tyder på at fuktighet i og rundt BCM-en er et problem på flere biler. Hvis hans problemer ble løst med skifte av modulen og noen endringer i ledningsnettet, er det viktig at dette undersøkes meget nøye, understreker Huse.
Volvo-modellen i Sandvika ble tilbakekalt for mistanke om feil. Den var én av 5388 XC40-biler i Norge som Volvo i 2022 kalte tilbake for kontroll og eventuell reparasjon, fordi man hadde mistanke om at kabler eller koblinger som ble ødelagt av korrosjon, kunne forårsake ufrivillig akselerasjon.
Volvo har tidligere opplyst at tilbakekallingsproblematikken ikke var relevant for ulykken.
Svar fra Volvo
Motor har stilt fire konkrete spørsmål til Volvo i forbindelse med denne saken.
1. Er Volvo kjent med at det mangler tetningsmasse i denne plateskjøten?
2. Kjenner Volvo til andre tilfeller med vanninntrenging på XC40 i dette området?
3. Kan fukt følge ledningsnettet og komme inn i BCM?
4. Har Volvo undersøkt ulykkesbilen og BCM for eventuelle fuktrelaterte skader?
Via pressekontakt Henrik Juel Teige svarer de følgende per epost:
«Den tragiske ulykken i Sandvika i september i fjor har gjort sterkt inntrykk på oss i Volvo, og våre tanker og medfølelse går fremdeles til de pårørende. Dette er en sak vi har tatt på største alvor, og vår prioritet har vært å bistå politiet i deres etterforskning. Vi har stilt våre tekniske eksperter til rådighet for politiet og Statens vegvesen i deres etterforskning, besvart alle spørsmål fra politiet, og vårt granskningsteam har gjennomført grundige undersøkelser og analyser av ulykkesbilen. I februar i år konkluderte politiet og Statens vegvesen at det ikke var teknisk feil på bilen som kan ha forårsaket ulykken».
«Når det gjelder spørsmålene dere stiller i denne e-posten, er vår tilbakemelding følgende: Vi kan ikke kommentere på uverifiserte spekulasjoner fra tredjepartsaktører i denne saken».
Sjåføren hevdet i retten at han forsøkte å bremse, men at bilen bare fortsatte. Sammen med Thor Myklebust fra Sintef snakket Huse om hvorfor man ikke kan utelukke tekniske feil som årsak til slike ulykker.
Retten tok vitnemålene til etterretning, og sjåføren ble frikjent for uaktsom kjøring. Dommen ble bekjentgjort tirsdag denne uken.