TAKATA-PUTEN: En konstruksjonsfeil ved disse har kostet flere mennesker livet.

Finnes også i Norge:

Airbag-alarm i Sverige

I mer enn 20 år har biler kjørt rundt med livsfarlige kollisjonsputer fra Takata. Nå slås det alarm i Sverige, der man frykter at 150.000 biler fortsatt har disse kollisjonsputene.

Publisert

Takata-skandalen er uten sidestykke i bilhistorien. Men den er tilsynelatende også uten ende.

Takata-konsernet startet produksjon av kollisjons­puter i 1998. I 2014 hadde japanerne 20 prosent av verdens­markedet. Men i 2013 ble det oppdaget svakheter ved putene produsert ved deres fabrikk i Mexico:

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 1/2023.

Fukt og høye temperaturer bryter ned ammonium­nitratet som brukes for å blåse opp kollisjons­puten når den skal utløses, slik at puten har eksplodert ukontrollert.

I den eksplosjonen har store, runde metallbiter med spisse kanter og størrelse som en ishockeypuck blitt slynget ut i kupéen.

36 drept

36 mennesker har mistet livet i ulykker hvor Takata-puter har eksplodert, og bare i USA er over 400 personer blitt skadet, skriver det svenske magasinet Vi Bilägare.

Les Vi Bilägares mange saker om temaet her (noen av sakene er for abonnenter)

Det har ikke vært ulykker med slike puter i Norge, trolig fordi eksplosjonsfaren er knyttet til varme temperaturer og høy luftfuktighet.

Selv om biler med Takata-puter har vært gjenstand for den største tilbakekallingsaksjonen i bilhistorien, anslår Vi Bilägare at rundt 150.000 biler triller med Takata-puter på svenske veier.

Noen tusen

I Norge har det siden 2014 vært en stående tilbakekallingsordre på slike biler, opplyser Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, til Motor.

Ikke bare har norske importører hatt innkalling av alle bilene, men flere har også reist hjem til kunder for å bytte ut kollisjonsputene.

Lillemork sier at det ikke finnes sikre, oppdaterte tall på hvor mange biler i Norge, men anslår «noen tusen», et betydelig lavere tall enn i Sverige – også relativt i forhold til at svenskene har en dobbelt så stor bilpark.

I Sverige var det i januar 20 bilmerker som hadde modeller hvor det fortsatt gjenstod å skifte putene på enkeltbiler, med særlig mange modeller fra Saab (nå konkurs) og Toyota.