VOLVO ES90: Denne bilen er utstyrt med «batteripass», som skal vise hvor råvarene kommer fra. Men det finnes minst ett unntak, i øyeblikket.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Får krass kritikk:
Volvo nekter å si hvor metallet kommer fra
Volvo har lovet åpenhet om hvor metaller og mineraler i deres elbiler hentes ut. Men nikkelet i batteriene vil ikke produsenten si noe om.
Volvo benytter nikkel i elbilbatterier, i likhet med de aller fleste bilprodusenter.
Den svenske avisen Dagens Nyheter har ganske enkelt spurt Volvo om hvor dette metallet i produsentens biler stammer fra – uten å få svar.
Bakgrunnen for spørsmålet er todelt:
● For det første har Volvo på eget initiativ forpliktet seg til full åpenhet om slike prosesser – se lenger ned i artikkelen.
● For det andre kommer rundt halvparten av verdens nikkel fra Indonesia, der særlig virksomheten i største gruven, på øya Halmahera, av gode grunner har vært gjenstand for kritikk.
Tvinger urfolk vekk
Ifølge flere organisasjoner truer gruvedriften på øya regnskog, så vel som urfolks levekår og rettigheter.
Dagens Nyheter har skrevet flere saker om temaet.
I én av disse [for abonnenter] fortelles det om urfolk som er blitt tvunget til å flytte seks ganger for å komme seg bort fra en nikkelgruve.
Ifølge Fair Finance Asia, en sammenslutning av ikke-statlige organisasjoner, har Tesla, Ford, BMW, Volkswagen Hyundai, Kia og Volvos eiere Geely blitt utpekt som mulige kjøpere av Halmahera-nikkel.
Volvo får kritikk fra blant annet Climate Rights International, Earthworks og Survival International. Sistnevnte kaller de pågående investeringene på Halmahera «en dødsdom for Togutil-urfolket».
Lovet sporbarhet
Volvos ordrette svar til Dagens Nyheter er som følger:
– Vi har per i dag ikke blitt enige med gruven og underleverandøren om å kommunisere vårt samarbeid eksternt.
Avsender er Kristin Boldemann Wester, Volvos internasjonale kommunikasjonsdirektør.
Så sent som i juli formidlet Volvo denne pressemeldingen, der det heter at modellen ES90 blir levert med verdens første batteripass.
Dette skal innebære at Volvo, ifølge produsentens egne ord fra en tidligere melding, bruker «blokkjedesporbarhet». Via denne kjeden skal det være mulig å følge råvarene i bilene helt tilbake til kildene.
Volvo har implementert FNs retningslinjer for bedrifters hensyn til menneskerettigheter.
Saken er også omtalt av Vi Bilägare.