STOPP: Borgward BX7 var designet av en nordmann, og skulle komme som elbil. Det skjedde aldri.

Klassiske Borgward ble kinesisk:

Skulle gjenoppstå med norsk design – konkurs nå

Norske Einar Hareide ledet avdelingen som skulle designe Borgwards comeback i bilverden. Det gikk dårlig.

Publisert Sist oppdatert

Nå har Borgward begjært seg selv konkurs i Kina, åtte år etter at planene for en ny epoke med modeller ble presentert. Beiqi Foton Motor, et underbruk av statseider BAIC Motor, sikret seg rettighetene til navnet mange fortsatt husker.

Borgward-gruppen produserte også merker som Hansa, Goliath og Lloyd, og var i en periode Tysklands tredje største bilprodusent. Men i 1963 var det offisielt slutt for Borgward.

Ansatt i Saab

Einar Hareide ble en viktig del av kinesernes satsing på å bygge opp merket igjen. Den norske industridesigneren er trolig mest kjent for sitt engasjement i Saab, og spesielt arbeidet med første generasjon Saab 9-5 (fra 1997).

KLASSIKER: Borgward-konsernet var i en periode Tysklands tredje største bilprodusent. Ser man på Borgward Isabella Coupé, så kan man skjønne hvorfor.

Konkurs nummer to

Fire fossile SUV-er ble lansert på det kinesiske markedet. Men mest spenning var knyttet til den elektriske versjonen av BX7, en SUV på størrelse med Audi e-tron. Den kom bare til konseptnivå.

Ambisjonene var store for Borgward. Produksjonen skulle starte også i Europa, med et stort nettverk av kontorer og utsalgssteder. Slik gikk det ikke. Borgward gikk derimot konkurs. For andre gang.