LANGT FRA I MÅL: Volvo EX90 oppleves fortsatt som uferdig på programvaresiden.

Mangler funksjoner:

«Veldig bekymrings­fullt for hele EX90-prosjektet»

Volvo sliter med å levere de lovede funksjonene til sitt nye flaggskip EX90. Lidar-teknologien som skulle gjøre dette til den tryggeste Volvoen noensinne, er langt fra klar.

Publisert Sist oppdatert

Motors redaktør Peter Raaum frykter at manglene kan gi Volvo en alvorlig omdømmeknekk.

Ifølge svenske Vi Bilägare [for abonnenter] er sju av ti planlagte funksjoner forsinket – uten at Volvo kan gi noen dato for når de blir tilgjengelige.

Blant det som mangler, er automatisk nødbrems for kryssende trafikk, energisparemodus og de etterlengtede «vehicle-to-home»  og «vehicle-to-load»-funksjonene, som gjør at bilen kan levere strøm til huset eller andre enheter.

Motor har testet

Da Motor testet bilen på vinterføre i Nord-Sverige, var vår sjåfør meget fornøyd med kjøreegenskapene, men ga minuspoeng for uferdige teknologiske løsninger.

– Dette er veldig synd for Volvo. Bilen er fantastisk å kjøre. Du flyter fram over humpete grusveier. EX90 gir oss kjørekomfort i verdensklasse, men de må også levere på de lovede teknologiske nøkkelfunksjonene, sier redaktør Peter Raaum, som har prøvekjørt bilen ved flere anledninger. 

Han understreker at Volvo ikke har så mange flere muligheter til å bevise at de hører hjemme i toppsjiktet blant bilprodusentene. 

– De må komme på banen raskt. Hvis deres neste modell EX60 også leveres halvferdig, frykter jeg at tilliten til Volvo får en alvorlig knekk, sier Raaum. 

Motors biljournalist Øivind Monn-Iversen ga EX90 hele 81 poeng i en grundig test i april 2025 [lenke i rød boks].

Han trekker fram gode kjøreegenskaper, komfort, sikkerhet og praktiske løsninger, der bilen får toppkarakterer. 

Men han er også skeptisk til at bilen leveres med halvferdige teknologiske løsninger. 

– Vi ser at flere bilprodusenter leverer biler som ikke er helt ferdige og trenger flere oppdateringer før alle funksjoner kan brukes. Det er en uheldig utvikling når bilkundene blir prøvekaniner for produsentene, sier Monn-Iversen.

LIDAR: Volvos Lidar-system skal bane vei for bedre sikkerhetsløsninger, men er fortsatt ikke aktivt på kundebiler.

Lidar forsinket

Også det avanserte lidar-systemet lar vente på seg. Lidar (light detection and ranging)  bruker laserpulser til å lage et tredimensjonalt bilde av omgivelsene og regnes som en nøkkelteknologi for fremtidige førerstøttesystemer og selvkjøring. 

Volvo har tidligere fremhevet systemet som en av EX90s største nyheter, men funksjonaliteten er ennå ikke aktivert i kundebiler.

– Dette er veldig bekymringsfullt for hele EX90-prosjektet. Den avanserte Lidar-teknologien skulle gjøre EX90 til Volvos tryggeste bil noensinne. Nå er det svært usikkert, når eller om, teknologien kommer på plass, sier Raaum. 

Han legger til at det amerikanske selskapet Luminar, som er underleverandør og utvikler av Lidar-systemet for Volvo, har hatt store problemer og gjort utskiftinger i toppledelsen.

Noe er på plass

Noen funksjoner er riktignok rullet ut i programvareoppdateringer den siste tiden, som Apple CarPlay, Smart Charging og Curve Speed Assist. Likevel må dagens kjøpere av EX90 – med en startpris på 904.000 kroner – akseptere at flere sentrale løsninger fortsatt mangler.

Slik ser listen over utvalgte funksjoner ut:

Funksjon Tidligere løfte Status i dag
Apple CarPlaySlutten av 2024Forsinket, nå lansert
Lidar First Safety ScenarioMidten av 2025Forsinket, ingen dato satt
Cross Traffic Alert Front Automatic BrakingMidten av 2025Forsinket, ingen dato satt
Straight Crossing PathMidten av 2025Forsinket, ingen dato satt
Curve Speed AssistMidten av 2025Forsinket, nå lansert
Connected SafetyMidten av 2025Forsinket, ingen dato satt
Lysmodus i hoved- og førerdisplayMidten av 2025Forsinket, ingen dato satt
Automatisk energisparemodusMidten av 2025Forsinket, ingen dato satt
Smart ChargingMidten av 2025Forsinket, nå lansert

Slik svarer Volvo

Henrik Juel Teige i Volvo Cars Norge kommenterer saken slik overfor Motor:

– Vi jobber med å rulle ut disse funksjonene, og kundene vil bli kontaktet med mer informasjon fra oss i den forbindelse. Vi beklager at ventetiden ble lengre enn først antatt, og takker kundene for tålmodigheten. 

Dette er Volvos svar til Vi Bilägare:
«Å introdusere en ny generasjon teknologi innebærer utfordringer. Vi har begynt å slippe forsinkede funksjoner til kundene, for eksempel trådløs Apple CarPlay, Curve Speed Assist og Smart Charging. Den kommende oppgraderingen av kjernedatamaskinen til en ‘dual Nvidia Drive AGX Orin-konfigurasjon’ vil gjøre det mulig for oss å lansere nye eller forbedrede funksjoner – over the air.»

Mårten Wahlstedt, prosjektleder for EX90, har tidligere uttalt til samme nettsted:

«Selvsagt var det forventninger om at visse ting skulle gå raskere, men forklaringen ligger i kompleksiteten i hele prosjektet. Denne typen teknologiskifte skjer ikke hvert femte eller syvende år, men én gang hvert trettiende eller kanskje femtiende år. Når neste bil kommer, har vi et fantastisk godt teknologisk grunnlag å bygge videre på.»

PS: Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer reports har testet bilen grundig ved å kjøpe den i en butikk og kjøre den minst 300 mil. Deres konklusjon er at bilen ikke er ferdig ved levering. 

Les mer om det her:

Powered by Labrador CMS