TAR BETALT: Volvo uten innebygd Google-system.
Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Plutselig forsvant nettet:
Volvo-eiere må betale for internett
Volvo-eiere har nå fått én grunn mindre for å bruke merkeverksted ved årlig service: Internett-tilgang er ikke lenger inkludert.
Volvo-eier Alf Morten Indbjo ble overrasket da han i juli
hadde sin Volvo V90 2017-modell på service hos et av Volvos merkeverksted.
Han fikk ikke lenger gratis internett i bilen, slik at
han kan benytte tilkoblede tjenester som fjernstyring av klima og låsing.
Dette er funksjoner mange synes er svært
praktiske.
Indbjo har to Volvoer. Den andre, en Volvo XC90
2016-modell, var på service på forsommeren, og fikk da 12 nye måneder med
inkludert internett på den bilen.
– Endring i tilbudet
Pressekontakt Henrik Juel Teige i Volvo Cars Norge har
forklaringen:
– Dette er en endring i vårt tjenestetilbud som kun
gjelder tidligere bilmodeller som ikke har Google-system. Vi evaluerer
kontinuerlig våre tjenester og tilbud, og for disse bilene ble det fra 1. juli
innført betaling for de tilkoblede tjenestene. Dette er en endring som gjelder
for hele Europa – unntatt Sverige, der det har vært en betalt tjeneste siden
2019, sier Teige, og fortsetter:
– Kunder har tidligere fått fornyet disse tjenestene i
forbindelse med service. Vi forstår derfor at en Volvo-kunde som hadde én
Volvo-bil på service før 1. juli, og én etter, kan stille spørsmål ved dette.
Men det skyldes altså at endringen trådte i kraft 1.juli.
Ikke nye Volvoer
Kunder som vil beholde internett, må betale 420 kroner i
året. Volvo Cars Norge påpeker at SOS-knappen (e-call) i bilen fremdeles vil
fungere som før, og at det ikke gjelder nye Volvoer med Google innebygd.
Alf Morten Indbjo liker ikke endringen. Han har hatt
inkludert internett på alle sine Volvoer siden 2010.
– Jeg har heller ikke merket at serviceprisen
har blitt lavere, sier han
Flere forbrukersaker på Motor.no: