TAR BETALT: Volvo uten innebygd Google-system.

Plutselig forsvant nettet:

Volvo-eiere må betale for internett

Volvo-eiere har nå fått én grunn mindre for å bruke merkeverksted ved årlig service: Internett-tilgang er ikke lenger inkludert.

Publisert

Volvo-eier Alf Morten Indbjo ble overrasket da han i juli hadde sin Volvo V90 2017-modell på service hos et av Volvos merkeverksted.

Han fikk ikke lenger gratis internett i bilen, slik at han kan benytte tilkoblede tjenester som fjernstyring av klima og låsing.

Dette er funksjoner mange synes er svært praktiske.

Indbjo har to Volvoer. Den andre, en Volvo XC90 2016-modell, var på service på forsommeren, og fikk da 12 nye måneder med inkludert internett på den bilen.

– Endring i tilbudet

Pressekontakt Henrik Juel Teige i Volvo Cars Norge har forklaringen:

– Dette er en endring i vårt tjenestetilbud som kun gjelder tidligere bilmodeller som ikke har Google-system. Vi evaluerer kontinuerlig våre tjenester og tilbud, og for disse bilene ble det fra 1. juli innført betaling for de tilkoblede tjenestene. Dette er en endring som gjelder for hele Europa – unntatt Sverige, der det har vært en betalt tjeneste siden 2019, sier Teige, og fortsetter:

– Kunder har tidligere fått fornyet disse tjenestene i forbindelse med service. Vi forstår derfor at en Volvo-kunde som hadde én Volvo-bil på service før 1. juli, og én etter, kan stille spørsmål ved dette. Men det skyldes altså at endringen trådte i kraft 1.juli.

Ikke nye Volvoer

Kunder som vil beholde internett, må betale 420 kroner i året. Volvo Cars Norge påpeker at SOS-knappen (e-call) i bilen fremdeles vil fungere som før, og at det ikke gjelder nye Volvoer med Google innebygd.

Alf Morten Indbjo liker ikke endringen. Han har hatt inkludert internett på alle sine Volvoer siden 2010.

– Jeg har heller ikke merket at serviceprisen har blitt lavere, sier han

Powered by Labrador CMS