SNART PÅ VEIEN: EV Electra sier de første utgavene Emily GT vil bli levert om ikke så lenge.

Emily GT:

«Saab-arvtaker» går snart i produksjon

EV Electra har tatt over restene etter Saab, blant annet elbilen Emily GT, og nå ser det ut som bilen faktisk blir en realitet.

Publisert

På tampen av fjoråret tok selskapet EV Electra over Saabs konkursbo-oppkjøper NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Det gjorde at det libanesiske selskapet også tok over elbilprosjektet Emily GT.

Så langt har det vært litt uklart når bilen skal komme på markedet. Nå melder Vi bilägare at det kan skje fortere enn mange hadde trodd. 

EV Electra skal nemlig starte med småskala­produksjon allerede i sommer.

Har du lest disse sakene fra Motor?

– Vi kommer til å levere biler i august, til noen få. Og når jeg sier noen få, betyr det hundre ikke tusenvis, sa EV Electras grunnlegger, Jihad Mohammad, på en pressekonferanse nylig.

50.000 dollar

Ytre sett skal bilen være lik den som har vært vist tidligere, mens interiøret beskrives som «mer futuristisk». Noen av spesifikasjonene skal også være ulike på prototypen og den produksjonsklare bilen.

Tidligere presentasjoner av Emily GT har vist at bilen blir tilgjengelig med tre batteripakker på 105–175 kWh, gjør 0–100 på 3,2 sekunder og lader fra 0–80 prosent på mindre enn 22 minutter.

Bilen er fem meter lang, veier 2375 kilo, har plass til 150 liter i frunken og 540 liter bak.

Prisen skal ligge mellom 50.000 og 60.000 dollar, tilsvarende 535.000 og 640.000 kroner.

Kanskje Saab likevel ...?

Slik situasjonen er i dag, er det utelukket at EV Electra kan kalle bilen Saab, navnet tilhører forsvars-Saab, men Mohammad sa at «penger snakker» og utelukker ikke at han kommer med et bud på navnet.

– Ingen vil gi sitt navn til en taper, så la meg bevise at jeg er en svært suksessrik kar, før jeg banker på døren.

Tidligere i våres ble det klart at bilen ikke skal bygges på det som en gang var Saabs fabrikk i Trollhättan.