UTE AV KONTROLL: Overvåkingsbilder av en Volvo XC40 som krasjer i et parkeringshus på Kolbotn. Sjåføren hevder at bilen skjøt fart framover uten hans vilje.

Anklages i USA:

Volvo saksøkes for skjult XC40-sikkerhetsfeil 

Ifølge et amerikansk gruppesøksmål kan feilen føre til at Volvo XC40 plutselig akselererer, rykker eller «hopper» – uten at føreren ber om det.

Publisert Sist oppdatert

Det er tatt initiativ til et gruppesøksmål i USA der det hevdes at Volvo bevisst har holdt tilbake informasjon om en alvorlig feil i elektriske Volvo XC40.

I det 16 sider lange søksmålet beskrives XC40 Recharge som en bil som markedsføres som sikker og pålitelig, men som skal lide av en kombinasjon av mulige programvarefeil og svakheter i drivlinjens styringssystem. Disse problemene kan føre til at bilen plutselig skyter fart fremover eller bakover – ofte under girskift, ved lav hastighet og når one pedal drive er aktivert, hevder saksøker.

«Betydelig risiko»

Tidligere XC40-hendelser

    • Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en VolvoXC40.
  • Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
  • Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover. 
  • Trondheim: 29. oktober 2024 kjørte Berit Hovin tvers gjennom en garasjeport og kolliderte med naboens Audi. Berit, som er tidligere politibetjent, satte bilen i P og skulle hente nøkler i veska da bilen skjøt fart. Bilen var en Volvo XC40.
  • Sandvika: 9. november skjøt bilen til Kåre Lindemann fart forover og smalt rett i en stolpe i parkeringshuset ved Sandvika Storsenter. Bilen var en Volvo XC40.
  •  Se lenker til alle artikler lengre nede i denne saken

Ifølge søksmålet kan problemet oppstå selv når føreren ikke gir gass eller har foten på bremsen. 

Dette utgjør en betydelig risiko for både sjåfører, passasjerer og myke trafikanter – spesielt i vanlige trafikk­situasjoner som parkering, rygging, kjøring inn i kryss eller fletting i trafikken, heter det.

«Kjernen i feilen er systemets manglende evne til å håndtere drivlinjen på en sikker måte når det oppstår mindre maskinvarefeil, programvarekonflikter eller helt normale kjøresituasjoner. Resultatet er en kjede av farlige, utilsiktede reaksjoner,» står det i søksmålet.

Søksmålet er omtalt på Classaction.org og nyhetsnettstedet carscoops.com.

Hva visste Volvo?

Advokatene peker på at Volvo skal ha vært kjent med problemet, blant annet fordi de hevder at søsterbilen Polestar 2 tidligere har hatt kritiske drivlinjefeil knyttet til samme programvare. Ifølge søksmålet mottok Volvo klager fra kunder og rapporter fra forhandlere kort tid etter lanseringen av XC40 Recharge.

Saksøkerne mener at Volvo har unnlatt å opplyse om omfanget og alvorlighets­graden av feilen, og i stedet fortsatt å fremstille bilen som sikker og drifts­sikker. De hevder også at bilprodusenten ikke har tilbudt en tilstrekkelig løsning eller en omfattende nok tilbakekalling som korrigerer selve designfeilen.

Volvo har tidligere gjennomført to tilbakekallinger på enkelte 2021–2022 XC40 Recharge , men disse skal ha vært for smale i omfang og ikke fjernet den grunnleggende systemfeilen som kan føre til plutselig akselerasjon og rykkende kjøreatferd, hevder saksøker.

Må godkjennes av retten

Det er advokatfirmaet Fazio Micheletti LLP med advokat Jeffrey L. Fazio som står bak gruppesøksmålet som ble levert inn 26. juni i år til rettsvesenet i California.

I California er det ganske strenge krav før en class action kan godkjennes – prosessen kalles class certification

Saksøkerne må bevise fire ting for å bli godkjent til rettsbehandling:

  • Tilstrekkelig mange medlemmer - Gruppen må være stor nok til at det er upraktisk å føre individuelle søksmål. Det er ingen fast grense, men over 40 personer anses som tilstrekkelig i Ninth Circuit, der søksmålet er sendt inn.
  • Felles juridiske eller faktiske spørsmål Det må finnes minst ett vesentlig spørsmål som er felles for alle medlemmer av gruppen – og som kan avgjøres samlet. 
  • Typiske krav - Kravene til den/de representative saksøkerne må være typiske for resten av gruppen. De må ha opplevd den samme typen skade og hevde den samme rettslige teorien.
  • Egnet representant og advokat – Representanten må ivareta gruppen lojalt og uten interessekonflikter.  Advokatene må være erfarne og kompetente i gruppesøksmål.

Sentralt i saken står Robert M. Becker, som fremhever at bilen plutselig kan rykke fremover, hoppe eller akselerere uten førerens involvering – spesielt i one pedal drive-modus (OPD), ved lav hastighet eller girskifte. Det er han som vil representere alle de andre eierne i et eventuelt søksmål.

Motor har ved flere anledninger omtalt norske eiere av Volvo XC40 som hevder at bilen har akselerert utilsiktet [se her eller i artikkelrekke lenger nede]. 

Dette er også et tema i den såkalte Sandvika-ulykken, der en bil kjørte gjennom veggen på parkeringshuset ved Sandvika Storsenter og falt fire etasjer ned. Sjåføren, en mann i 60-årene, omkom i ulykken. 

Felles for de fleste av sakene vi har omtalt er at de har skjedd i sakte fart, ved manøvrering og i forbindelse med girskift. Flere av hendelsene har også vært knyttet til fuktig vær eller vask av bil. 

Kjent med saken

Volvo i Norge kommenterer søksmålet på følgende måte via sin presserådgiver Henrik Juel Teige.

– Hva er Volvos kommentar til det foreslåtte massesøksmålet?

«Sikkerhet er vår høyeste prioritet. Vi er kjent med den aktuelle saken, men kan ikke kommentere pågående rettsprosesser.»

– Vil dette få konsekvenser for norske eiere av Volvo XC40?

«Dette gjelder en pågående rettsprosess i USA.»

Du kan lese mer om plutselig akselerasjon på motor sine samlesider om temaet.

Vet du noe om denne saken?

Kanskje har du opplevd noe som likner? Kontakt oss her: jon.terje@motor.no eller peter@motor.no

Powered by Labrador CMS