INNRØMMER AT DET ER TUNGT: Håkan Samuelsson under sin forrige periode som Volvo-sjef, med XC60.

EX90-programvaren:

Mener Volvo-feilene er «uakseptable»

Volvos toppsjef Håkan Samuelsson innrømmer at selskapet har levert for dårlige produkter.

Publisert

– Det er alltid en risiko for feil når man introduserer ny programvare. Men i løpet av de siste to årene har vi hatt for mange av dem, på et nivå som er uakseptabelt for kundene.

I et intervju med Financial Times [for abonnenter] sikter Volvos konsernsjef til alt trøbbelet produsenten har hatt med modellen EX90 (les test her). 

Håkan Samuelsson, som er tilbake etter å ha overlatt sjefstolen til Jim Rowan i tre år, forsikrer at selskapet ikke sitter med hendene i fanget.

– Det er dette vi jobber med. Veldig intenst, sier han.

Les mer om problemene her: Mangler syv av ti funksjoner

Den ene datamaskinen ...

Samuelsson viser til at Volvo driver med nybrottsarbeid.

– Det finnes ingen bok man kan lese for å lære hvordan det skal gjøres. Hvis du er først ute, må du selv lage bruksanvisningen, sier han.

Financial Times trekker linjene tilbake til Toyotas storsatsing fra 2016 av, da selskapet erklærte at fremtiden er programvarebasert og fulgte opp med å rekrutterte bredt fra selskaper som Google. 

Ambisjonen var å gjennomføre nettopp det Volvo sliter med, å la én, sentral datamaskin styre bilens funksjoner. De har ennå ikke lyktes ordentlig.

Toyotas programvare-sjef fra Google, James Kuffner, gikk av i 2023. Parallellen til Volvos nylig sparkede sjef Jim Rowan er ganske åpenbar. Rowan ble hentet fra teknologiselskapet Dyson.

Dermed ser det fortsatt slik ut i 2025 – mange av bilprodusentene som topper listen over programvarefremskritt, -utnyttelse  og -ferdigheter, er relativt ferske i bransjen (se også lenke nederst). 

Neue Klasse i tet?

De mer tradisjonsbærende produsentene har likevel ingen planer om å gi opp kampen:

Volkswagen har inngått en stor avtale med amerikanske Rivian.

Mercedes-Benz har ansatt rundt 3000 programvareutviklere. 

● Samme produsent har etablert et programvare-samarbeid med Porsche og BMW, med en åpenbar målsetning om å klare seg uten leverandører som Apple og Google.

● Og BMW, med sin Neue Klasse-plattform, som når offentligheten under den nært forestående utstillingen i München, må leve med høye forventninger. «Dette blir BMWs største sprang noensinne, og vi tror det representerer den beste muligheten for at en av de tradisjonelle produsentene kan innta lederskap på området», sier Bernstein-analytikeren Stephen Reitman.

Powered by Labrador CMS