SKREMT: Shannon Grace Weere fra Idaho i USA fikk en skremmende opplevelse da hennes Volvo XC40 akselererte inne på en parkeringsplass. Hendelsen ble fanget opp av et overvåkingskamera (innfelt, se video lenger nede).Foto: PRIVAT
Se overvåkingsvideo:
Volvo XC40 totalvrak etter plutselig akselerasjon
En rutinemessig biltur til vaskehallen ble starten på et mareritt for Shannon Grace Werre. Hennes Volvo XC40 skjøt plutselig fart – helt av seg selv, hevder hun – og endte som totalvrak.
Det var utenfor Bluebird Car Wash i Boise at akselerasjonen skjedde, på formiddagen den 9. desember i fjor.
Shannon Grace Werre hadde akkurat vasket bilen i en vaskehall og skulle parkere ved støvsugerautomatene utenfor bilvasken, da hun hevder at bilen plutselig skjøt fart.
Tidligere XC40-hendelser
Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en VolvoXC40.
Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover.
Trondheim: 29. oktober 2024 kjørte Berit Hovin tvers gjennom en garasjeport og kolliderte med naboens Audi. Berit, som er tidligere politibetjent, satte bilen i P og skulle hente nøkler i veska da bilen skjøt fart. Bilen var en Volvo XC40.
Sandvika: 9. november skjøt bilen til Kåre Lindemann fart forover og smalt rett i en stolpe i parkeringshuset ved Sandvika Storsenter. Bilen var en Volvo XC40.
Se lenker til alle artikler lenger nede i denne saken
– Jeg hadde foten hardt på bremsen og pumpet pedalen flere ganger, men bilen stoppet ikke, forteller Shannon Grace Werre til Motor.
Volvo XC40 er samme bilmodell som var involvert i Sandvika-ulykken 23. september 2024, der en mann i 60-årene omkom da bilen akselererte ut av fjerde etasje i et parkeringshus.
Nå har det begynt å komme fram lignende fortellinger fra flere land.
Gruppesøksmål
Den 56 år gamle tobarnsmoren fra Idaho har tatt kontakt med Motor etter at vi skrev om et gruppesøksmål mot Volvo i USA. Ifølge saksøker har Volvo hatt kjennskap til konstruksjonsfeil som kan føre til plutselig akselerasjon med biltypen.
Shannon Grace Werre mener det er svært viktig at Volvo-eiere blir klar over at disse hendelsene skjer i flere land.
– Etter min egen hendelse ble jeg nysgjerrig på om dette også kunne ha hendt med andre. Jeg gjorde noen søk i forskjellige bilfora på nett og oppdaget raskt at jeg ikke var alene, forteller hun.
Noe av det første Shannon Werre kom over på nettet, var Motors artikler om Sandvika-ulykken og andre lignende hendelser i Norge. Hun fikk dem oversatt og bestemte seg for å ta kontakt.
Werre, som til daglig underviser i filosofi og logikk ved et college i Seattle, har også vært i kontakt med bileiere over hele USA og flere i andre land.
Hun forteller at de fleste som har hatt slike opplevelser, begynner å tvile på sin egen hukommelse.
– Når alle forteller deg at du helt sikkert trykket på feil pedal, begynner du til slutt å tro på det selv. Det er derfor jeg mener det er så viktig at disse historiene blir offentlige. Folk skal ikke sitte for seg selv og tro at de har gjort en feil, understreker hun.
Annonse
Fanget på film
På en overvåkingsvideo av hendelsen kan vi se hvordan hun svinger sakte inn mot parkeringsplassen ved støvsugerautomatene, da bilen plutselig skyter fart.
For å unngå å treffe en vegg rett foran, svinger hun til venstre. Bilen treffer en metallstolpe, skraper borti bygningen, kjører over en fortauskant og over noe av støvsugerutstyret, før den stopper brått foran en stor tank.
– Jeg rørte aldri gasspedalen. Det kom ingen varsellamper eller feilmeldinger, verken før, under eller etter hendelsen, sier Werre, som understreker at hun ikke brukte Volvos OPD – one pedal drive-system – på kjøreturen.
Dette systemet har ved flere anledninger blitt knyttet til mulig pedalfeil hos sjåfører, men Werre er helt sikker på at hun ikke hadde aktivert systemet.
– Jeg hadde foten på bremsepedalen og bremset ned mot full stopp, da bilen plutselig akselererte, forteller hun.
Shannon Werre holdt hodet kaldt og styrte bilen bort fra veggen foran. Hun forteller at hun også forsøkte å trykke på «P»-knappen da bremsene ikke hadde noen funksjon. Til slutt stoppet bilen av seg selv, etter at den hadde fått store skader.
Heldigvis ble ingen personer skadet, men bilen og utstyret på stasjonen fikk store ødeleggelser.
Shannon Werre tok kontakt med betjeningen på vaskehallen og fikk se på overvåkingsvideoer av hendelsen. Hun har selv gjort opptak av videoene med sin mobil. På disse opptakene kan vi høre henne kommentere sammen med sikkerhetssjefen:
– Se hvordan jeg reduserer farten, jeg bremser, jeg bremser og plutselig ... boom.
Opptakene er gjort fra to forskjellige vinkler, som vi har satt sammen i denne videoen:
Annonse
Ikke tilbakekalt
Etter hendelsen oppdaget Werre at Volvo tidligere hadde tilbakekalt enkelte 2021- og 2022-modeller av XC40 Recharge på grunn av mulige fuktskader i gasspedalens komponenter. Feilen kunne, ifølge Volvo, føre til utilsiktet akselerasjon eller fartsreduksjon.
Hendelsen hennes skjedde umiddelbart etter at bilen hadde vært gjennom en vaskehall – et mønster som ifølge Werre likner andre, rapporterte saker.
Hennes 2023-modell var aldri en del av tilbakekallingen.
Motor har tidligere omtalt denne tilbakekallingen i flere artikler. I Norge ble 5388 biler tilbakekalt for å reparere en feil som kunne føre til plutselig akselerasjon eller oppbremsing på grunn av fukt som kunne trenge inn i gasspedalsensoren eller kontakter i nærheten.
Lang kamp for innsyn
Etter ulykken ble bilen erklært totalskadet av forsikringsselskapet State Farm. Werre ba deretter om innsyn i bilens hendelsesdata, for å forstå hva som skjedde.
TOTALVRAK: Shannon Grace Werres Volvo ble totalskadet i hendelsenFoto: PRIVAT
Det ble starten på en månedslang kamp mot Volvo. Hun fikk kun en kort skriftlig oppsummering fra bilprodusenten, som hevdet at det var «fullt føreraktivert gasspådrag», og at bremsen først ble aktivert etter kollisjonen. De hevder også at det ikke var noen feil på bilen.
På videoopptakene fra vaskehallens overvåkningskamera kan man se bremselys før krasjen.
– Volvo sier bremsene ikke ble brukt før krasjen, men videoen viser det motsatte. Det er alvorlige selvmotsigelser i deres forklaring, sier Werre til Motor.
Annonse
GDPR-klage i Sverige
Shannon Werre ønsker å få utlevert bilens EDR-data fra Volvo. Disse dataene kan si noe om signalgangen i bilen og kan tolkes av uavhengige eksperter.
Volvo i USA ønsker ikke å dele disse dataene og hevder de er beskyttet av GDPR-lovgiving.
Da Volvo nektet å gi henne full tilgang til rådataene, klaget Werre saken inn til det svenske Datatilsynet (Integritetsskyddsmyndigheten) med bakgrunn i GDPR-lovgivingen. Resultatet ble at Volvo måtte gi ut noe mer informasjon, men ifølge Werre mangler fortsatt avgjørende data som tidsstemplet pedalbruk, bremsesignalstatus og logg over systemoverstyringer.
Volvo fastholder at det ikke var noen produksjonsfeil, og saken er offisielt avsluttet fra deres side.
Sikkerhet og åpenhet
Werre har siden sendt inn en klage via Volvos eget varslingssystem, «Tell Us», men fikk i august beskjed om at saken ikke blir gjenåpnet.
– Dette handler ikke bare om min bil. Det handler om sikkerhet, åpenhet og eiers rett til å få tilgang til kritiske data om sitt eget kjøretøy, sier Werre.
Motor.no har vært i kontakt med Volvo Cars for en kommentar til saken. Produsenten fastholder at de har gjennomført en grundig undersøkelse, og at det ikke er påvist noen feil på bilen.