LENGE SIDEN: Saab 9-5 generasjon 1 ble laget mellom 1997 og 2010, men flere av motoralternativene bilen kom med, produseres nye i dag.

I Kina:

Saab-motorer lages fortsatt, 13 år etter konkursen

Det er lenge siden Saab gikk over i historien, men utrolig nok går det an å kjøpe en nyprodusert motor den dag i dag.

Publisert

I 2009 kjøpte kinesiske Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) rettighetene til Saabs 2,0 turbo og 2,3 turbomotorer. I tillegg til plattformene til Saab 9-3 og første generasjon Saab 9-5.

Dette førte til at det ble bygget biler for hjemmemarkedet basert på Saab, og motorene ble brukt i flere modeller. 

– Kan være et alternativ

Dette gir nå Saab-eiere i mange land en mulighet. Motorene blir nemlig fortsatt laget, melder Saab Planet. Flere kinesiske selskaper produserer nye motorblokker, og til og med komplette motorer, basert på Saab B205 og B235. Flere av dem er tilgjengelige via Alibaba.

Prisene ligger rundt 2500 dollar for en motor, tilsvarende 26.500 kroner etter dagens kurs. 

Saab Planet mener dette kan være godt nytt for Saab-eiere, hvis noe har skjært seg med motoren. Saab gikk som kjent konkurs i 2011, noe som har gjort at tilgangen på nye deler kan være litt vanskelig.  

Eller original byttemotor ...

Gustav Olav Bjørlo, leder i Gammelsaabens venner, har også registrert denne vedvarende produksjonen av motorer i Kina, men sier han ikke har noe kjennskap til produsentene eller kvaliteten på det de produserer. 

– For noen kan det kanskje være et alternativ å få satt en slik, men jeg antar at de som skrur litt på slikt selv gjerne finner seg en ok byttemotor av originalt fabrikat.

Bjørlo sier mange av Saabs motorer har god kvalitet og overlever gjerne bilen de opprinnelig satt i. 

– Spesielt 2,3-motoren er kjent for å være solid, og har også vært utgangspunkt for mange som har villet hente ut enda litt mer krefter enn det de opprinnelig var oppsatt med.