FORSVANT: De siste 25 årene er det både nye bilmerker som kom og forsvant, og klassiske merker som har blitt borte fra det norske markedet.Foto: PRODUSENTENE/MOTOR
Siden 2000:
Se bilmerkene som ble borte fra Norge
Det har kommet en rekke nye bilmerker til Norge de siste årene, men siden 2000 er det også mange som har blitt borte.
Nå er vi 25 år inn i et nytt århundre og på de årene er det flere bilmerker som har blitt borte fra Norge.
Årsakene er ulike, noen gikk konk, andre har forsvunnet av markedsmessige årsaker.
I tillegg har merkenavn blitt byttet, og noen har til og med prøvd seg flere ganger. Bilmerkene under har hatt offisiell representasjon i Norge, vi har med andre ord ikke tatt med merker som har blitt tatt inn parallelt av enkeltpersoner eller foretak.
Savner du noen som har forsvunnet etter årtusenskiftet? Trykk på journalistens navn ovenfor og send en mail.
FLERE MODELLER: I starten av 2000-tallet ble det levert et respektabelt antall Chrysler i Norge, blant annet PT Cruiser.Foto: CHRYSLER
Det
amerikanske bilmerket hadde en omflakkende tilværelse i Norge, med flere
importørbytter, i tillegg var det var det underveis ulike eiere av Chrysler
internasjonalt.
Møller US hadde
importen til litt ut på 2000-tallet, så tok Bertel O. Steen over.
Fiat kjøpte
en andel i Chrysler, etter at Chrysler gikk konk under finanskrisen, og tok helt
over i 2014.
I denne
perioden ble Chrysler trukket ut av Europa, mens noen av modellene ble solgt
med Lancia-logo i Europa. For eksempel ble Chrysler 300 solgt som Lancia Thema
mellom 2011 og 2014.
Annonse
Chevrolet
Den siste regulære importen av Chevrolet personbiler til Norge opphørte i 2013.
Dette hang sammen med at moderselskapet General Motors besluttet å trappe ned Chevrolets satsning i Europa og trekke seg helt ut innen 2016.
Daewoo
POPULÆR: Småbilen Daewoo Matiz solgte bra i Norge.Foto: CRASH71100, FLICKR
Sørkoreanske Daewoo ble introdusert i Norge i 1994, ti år senere ble merket erstattet av Chevrolet.
Da hadde Deawoo gått konkurs og blitt tatt over av General Motors.
Småbilen Matiz og den mellomstore Nubria solgte bra i Norge rundt årtusenskiftet.
Annonse
Daihatsu
SISTE MODELLEN: Terios var, sammen med Copen, den siste Daihatsu-modellen som ble levert i Norge.Foto: CRASH71100, FLICKR
Det japanske merket kom til Norge i 1980, med småbilen Charade. I begynnelsen av forrige årtiende bestemte merket seg for å gi opp Europa, og da også Norge.
De siste nye Daihatsuen ble registert i Norge i 2011, da representert med to modeller: SUV-en Terios og den bitte lille kabrioleten Copen.
Det er 1386 registrerte Daihatsuer igjen i Norge.
Fisker
STOPPET: Fiskers andre forsøk i Norge varte i mindre enn ett år. Bilene var belemret med programvaremangler, og selskapet manglet penger.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Amerikanske Fisker virket veldig lovende, med en kul elektrisk SUV som på papiret leverte både rekkevidde og teknologi som var konkurransedyktig i dagens elbilmarked.
De første eksemplarene av Ocean kom til Norge høsten 2023, og det skulle raskt vise seg at de var langt fra problemfrie. Programvaren var ikke ferdig utviklet, noe som ga eierne all verdens problemer.
Fisker var trolig så skrapet for penger at bilene ble lansert før de var helt ferdige. Utover vinteren 2024 ble det kritisk, og før sommeren var det over. Fisker gikk konk, og problemet til dem som hadde kjøpte bilene, ble enda større.
Så ble det ganske så stille fra HiPhi. Butikken ble ubemannet, og i fjor sommer var HiPhi konkurs.
Totalt ble det registrert fem nye HiPhi i Norge før det var slutt.
Lada
BILLIG: Lada solgte godt i mange år, først og fremst på grunn av en lav pris.
Russiske Lada ble lansert i Norge tidlig på 1970-tallet. Med lav pris ble det bra salg i mange år.
Da avgiftssystemet ble endret i 1997, til å baseres på vekt, hestekrefter og motorvolum, ble de relativt tunge bilene vanskeligere å selge billig.
Importen til Norge opphørte tidlig på 2000-tallet.
Siste gang det ble registrert en ny Lada her til lands, var i 2003.
Annonse
Lancia
FLEST: Det skal være Thema--modellen som er den mest solgte fra Lancia i Norge. Den var i salg på 1980- og 1990-talletFoto: LANCIA
I Norge skal den første Lancia-importen ha skjedd i 1919. Etter krigen har en rekke forskjellige selskaper etter tur hatt ansvar for import av Lancia. Siste offisielle importør var Mitsubishi-importøren Motor Gruppen, som ga opp rundt år 2000.
Lancia har også internasjonalt hatt en heller mager tilstedeværelse de senere årene, med én modell, Ypsilon, som kun har vært solgt i Italia.
Nå er merket, som er en del av Stellantis, på vei over i den elektriske tidsalderen, med hint om flere modeller og et mål om å bli representert i flere land.
Bertel O. Steen, som har importen på en rekke andre Stellantis-merker, sier det ikke foreligger noen planer hos dem når det gjelder Lancia.
Ifølge SSB er det i dag 245 registrerte Lanciaer i Norge.
Maybach
UBERLUKSUS: Maybach var biler som skulle konkurrere med Rolls-Royce. Ett eksemplar ble solgt ny i Norge.Foto: FALCON PHOTOGRAPHY
Det har blitt solgt én Maybach 57 i Norge, av Bertel O. Steen. Det skjedde i 2005, prislappen var 6,1 millioner kroner.
Det er fortsatt den eneste som er på norske skilter, og den er for øyeblikket til salgs i Tromsø med en pris som er rett under én million kroner.
Mercedes lanserte Maybach som et frittstående merke som skulle konkurrere med Roll-Royce og liknende i 2002. Maybach 57 var, sammen med 62, de to eneste rene Maybachene som ble laget under Mercedes-eierskapet. Produksjonen stoppet i 2013.
BRA ANTALL: Rover solgte bra med 75 i Norge. Det ble levert godt over 1000 eksemplarer av modellen.Foto: HUGH LLEWELYN, FLICKR
Rover gikk ut av i tiden i 2005, som en del av konkursen i MG Rover Group.
Det siste året Rover var i salg i Norge, konkursåret, ble det registert 72 nye biler fra merket. 53 av disse var 75-modellen, 18 var Streetwise.
Det er i dag registrert 687 Rover-biler i Norge.
Saab
SISTE MODELL: Saab 9-5 var bilen som skulle starte en ny giv under Spykers eierskap, i stedet gikk de konk.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Saab gikk konkurs i desember 2011, det var slutten på produksjonen av merket som hadde vært i virksomhet siden 1945.
Salget i Norge var bra, men i dag begynner det å tynnes med Saab-er på veiene.
I 2011 var det registrert 39.199 Saab i Norge, ved utgangen av 2024 var tallet 9775.
Annonse
Seat
KOMMER OG GÅR: Seat ble relansert i Norge for noen år siden, men i dag er det ingen Seat-modeller som selges her.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Historien om Seat Norge er litt fram og tilbake. Det spanske merket ble forhandlet i en del år fram til 2005.
Så startet Møller-gruppen med import igjen i 2018. I 2021 dukker Cupra opp som en gren av Seat for litt mer sportslige og designmessig kule biler, og ikke minst elbiler. Året etter er det ingen nye Seat som blir registrert i Norge, bare Cupra.
Seat finnes fortsatt i mange andre europeiske markeder, men kun som fossilbiler, med andre ord ikke noe for Norge. I andre land får man også Cupra-modeller med forbrenningsmotor, men de tas ikke inn til Norge.
SsangYong
SPESIELL: SsangYoung Rodius har et utseende som ikke alle liker.Foto: FLICKR
SsangYong som merke forsvant i 2023, etter å blitt etablert i 1987, men denne gangen ble ikke egentlig merket borte, det skiftet navn til KGM.
Årsaken var at selskapet ble overtatt av KG Group som skiftet navn til KG Mobility.
Siste gang det ble registert en ny Ssang Yong personbil i Norge var i 2021.
KGM selges her til lands i dag.
Annonse
Think
NORSK EVENTYR: Think skulle bli starten på bilproduksjon i stor skala i Norge. Det gikk ikke som man håpet.Foto: TIM STAHMER, FLICKR
Da Think ble slått konkurs i 2012, for fjerde gang, var 20 år med norsk bilhistorie over.
På ett tidspunkt, i 2010, var Think tidenes mest produserte elbil, med 2500 eksemplarer.
Det hele startet i Aurskog i 1991. Og ønsket om norsk bilproduksjon er nok en av årsakene til at elbilinsentivene ble innført.
Underveis var en rekke ulike aktører innom på eiersiden, blant annet Ford.
Rekkevidden på Think-modellene var rundt 160 kilometer.